Това е втори сезон за спектакъла на Театър ”Азарян” "Федра/Сияйната". Премиерата премина в най-тежкото ковидно време, но въпреки това има публика. Спектакълът е носител на награда "Икар" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов и "Аскеер" 2022 за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов. Тази вечер (26 октомври) от 18.30 часа в представлението дебютира актьорът Петър Петров.
Ето какво разказа в "Артефир" авторът Петър Пламенов за спектакъла "Федра/Сияйната" по древногръцкия мит за Федра и Тезей:
"Преживяхме всички мъки на Covid репресията. Сега се надяваме на един хубав и добър сезон. Бойка Велкова е един изключителен творчески боец и упорит защитник на театъра, и успя да спечели възможност поне още 2-3 пъти да изиграем този спектакъл. Спектакълът беше отличен – "Аскеер" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов, който написа удивителен музикален разказ. Едновременно с това имаме награда за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов, който се представи по уникален начин в ролята на Агатон.”
Севар Иванов вече е в Америка, защото спечели стипендия, с която ще изучава театрален мениджмънт.
“На негово място - каза още Пламенов - застъпва младият актьор Петър Силви Петров в ролята на Агатон. Това за нас е една своеобразна втора премиера. Нов човек – нов спектакъл... Всичко се преобразува и се надявам и с него да се гордеем.
"Федра" е един интересен и сложен мотив, който е посветен едновременно на греха, но и на светостта. В своята рецепция аз се опитах да преведа едновременно Еврипид, Сенека и Расин и да преразкажа този мит с устата на един човек, който живее в нашето време, да въведа героите в нашето време, да видя дали и ние – като преди 2000 години – сме способни да обичаме искрено. Дали хората продължават да са готови на саможертва заради любовта, или егоизмът е по-голям от самите тях.
Спектакълът е провокативен. Той е спектакъл за любов, спектакъл за близост и за това как всички хора се нуждаят от надежда и от състрадание. Любовта, в последна сметка, е правилният избор. Това е един истински, проникновен и дълбок театър, една изключителна актьорска работа."
Изкуствоведът Петър Пламенов коментира и проблемите на Театър "Азарян" (Зала 2 "Азарян"):
"Просто трябва някой от Министерството на културата да се погрижи за Театър "Азарян". Това междуцарствие, което се получава в нашата политика довежда до едно безхаберие спрямо културните явления, които, колкото и прекрасно да са замислени, когато не са осъществени правилно в структурата си, те загубват свята културна значимост. За мен е изключително скръбно да кажа, че Театър "Азарян" оцелява действително на ръба.
Проф. Азарян беше една много важна културна фигура – не само за театралите. Той беше изключително начетен, много сърдечен към младите хора, интересен като тълкувател на тяхното творчество, човек, който умееше да цени таланта във всеки един аспект. Като театрален режисьор беше насочен към същността на текста и именно на това ни учеше. Азарян казваше, че "отговорност на режисьора е да намери истината на автора и да намери начин тази истина да стигне към сърцето на този, който гледа".
Пламенов е категоричен, че Театър "Азарян" трябва да бъде със статут на театър, а не на театрална зала, за да може да може да продължи своето съществуване, но това зависи само и единствено от Министерството на културата и от нашите ръководители, които не желаят да вземат решенията, за да съществува изобщо култура.
"Българската култура живее на инат и съществува в парадокса на това непрекъснато да бъде тормозена, измъчвана и довеждана до отвъдекзистенциалния ръб, за да я бъде."
Снимки – Театър ”Азарян”
Като се затопли времето – и това навън, и това вътре в нас, на човек рязко започва да му е тесен градът. Пътува му се. Например за да опознае границите на България, но не тези, за които картата говори, а онези, които сам си рисуваш – в съзнанието, в действията, в мечтите си. Точно така може да навлезе в живота на българските артисти в Ню Йорк,..
Тази събота вечер, 15 юни, с видеопрожекции в подлеза на Царевец, до Орлов мост в София, започва третото издание на платформата на Института за съвременно изкуство "Суперпозиции". През 2024 г. то носи мотото "Living Together / Живот заедно" и е курирано от Катя Ангелова и Лукреция Чипители. Всяка вечер до 22 юни видеата могат да бъдат гледани в..
Oт 18 до 22 юни Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе е домакин на Националния конкурс за млад театрален режисьор "Слави Шкаров". Конкурсът носи името на един от най-талантливите ни театрални режисьори на ХХ век – Слави Шкаров, творил на русенска сцена повече от 20 години. За втори път конкурсът се провежда в новия формат, въведен..
На 14 и 15 юни в Борисовата градина се провеждат "Литературни срещи - Лято" на фондация "Прочети София". В рамките на два дни читателите ще могат да изпробват силите си в тениса на корт и на маса, бокса, шахмата и ориентирането срещу писателите и да ги чуят в поредица от дискусии. Пълната програма на събитието можете да откриете тук . Какви..
В редакция "Хумор и сатира" получихме доста сигнали, че и след тези избори народните избраници имат вид, сякаш са рожба на противоестествен подбор, но знаем, че това е погрешно твърдение, както ще се разбере тази неделя след новините в 18 часа . Тогава ще се чуе също: Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният..
УАСГ е класиран в топ 100 на 35 място от общо 1320 световни университета в областта на архитектурата и строителното инженерство. Тази висока позиция..
Журито на 41-вия Национален конкурс за детско литературно творчество "Искри" 2024 г. – в състав: Оля Стоянова, Митко Новков, Цвета Брестничка, Виктор Чулев и..
На вчерашния 13 юни стартираха Националните Славейкови празници в град Трявна, събитие, което заема централно място в културния календар на града. Кметът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg