Със задължителната уговорка, че всяко обобщение опростява картината, си позволяваме въпроса заради общото впечатление за лутане между отдавна остарели представи и напиращи с главоломна скорост социални, информационни и технически новости. Първото очевидно разминаване е между прокламираните на управленско и нормативно равнище съвременни виждания за ролята на учителите, целите на образованието и начините за постигането им и реалностите на съществуващите учебни програми, единни стандарти за преподаване и оценяване и стил на общуване в системата на средното образование. Еднопосочната комуникация в познатия командно-административен стил не предполага инициативност, свобода и отговорност нито на училищата, нито на учителите.
Самите учители като че ли не виждат себе си като свободни и ценни личности, готови да излязат или дори да се опълчат срещу канона, ако той не е полезен за техните ученици. Очакването за висок обществен престиж и будителски ореол на учителите е несъвместимо с безпрекословната изпълнителност, граничеща с послушание, което явно се схваща като служба на обществото. Самото общество все още не е дало ясен знак, че образованието и неговите главни герои – учителите – са ценни за него, въпреки повишените инвестиции в заплати и материална среда. Така простият наглед въпрос каква е ролята и функцията на учителя днес няма прост и единствен отговор. А може би и не е необходим. Това, с което обаче няма как да не се съгласим е, че учителят е носител и възпитател на ценности.
Чуйте какво мислят по темата Васил Лозанов, учител и заместник-директор на Испанската гимназия в София, д-р Веселина Качакова, гл. ас. в Института по философия и социология на БАН и Милена Ленева, основателка на фондация "Темпо“.
Снимка – Радио Видин
В пет епизода представяме историята на българското пиво от навлизането на пивоварството у нас след Освобождението до наши дни. Разкриваме тайните на технологичните процеси в миналото и сега. Във всеки епизод с помощта на потомци, краеведи, историци, разказваме личната истории на едни от първите пивовари в България: братя Прошек, д-р Кожухаров,..
Катерина Тумбалова е носител на именната стипендия "Академик Ростислав Каишев" за "Постижения в овладяването на химията и химичните технологии". Тя е лауреат на фондация "Еврика" за учебната 2023/ 2024 година. Катерина е все още студентка във Факултета по химия и фармация на СУ, специалност "Екохимия", но вече две години работи и в Института по обща и..
"Главоболието може да бъде както самостоятелна нозологична единица т.е. самостоятелна болест, така много често може да бъде симптом, който придружава редица други заболявания или състояния. Много голяма е тази тема и трябва да се направят редица изследвания, за да се диагностицира даден пациент. Често това състояние може да е в резултат на..
Едно от най-ефектните астрономически събития – метеорният поток Персеиди – ще бележи своя пик в нощта на 12 август. Какво представлява това космическо явление, откъде идва името му и кога и къде можем да му се насладим, разказва астрономът Пенчо Маркишки , автор на "Гид на любителя астроном". По думите на Маркишки метеорен поток в..
Когато попитах директора на Италианския културен институт Мария Маца за коя част от родната ѝ страна би искала да говорим, тя мигновено отсече – Кампания. Но преди да започнем разходката с нея из тази италианска област, помолих г-жа Маца да се представи с няколко думи. Оказа се, че по образование тя е оперна певица, но преди да започне..
Катерина Тумбалова е носител на именната стипендия "Академик Ростислав Каишев" за "Постижения в овладяването на химията и химичните технологии". Тя е..
В "Часът на етиката", рубрика на предаването "Време за наука" беше обсъден скандалът, който избухна на Олимпийските игри, когато алжирската боксьорка..
"Главоболието може да бъде както самостоятелна нозологична единица т.е. самостоятелна болест, така много често може да бъде симптом, който..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg