В поредния си концерт от сезон 2022-23 музикантите от Симфоничния оркестър на Българското национално радио отново ще предложат на софийската музика вълнуващо преживяване. Едно от емблематичните произведения на Густав Малер, неговата грандиозна Пета симфония, ще прозвучи под палката на Константин Илиевски – диригент, с когото радиосимфониците винаги работят с удоволствие и вдъхновение. Това е третата среща на Илиевски с оркестъра – първата беше през 2017-а година, когато той също дирижира симфония на Малер (Четвъртата), както и творби на Брукнер и Рихард Щраус; последва един стилен "френски" концерт 2018-а с творби на Франсис Пуленк и Камий Сен-Санс, на който бе изпълнено посмъртно и произведението "Нюанси" на бащата на диригента – композитора Кирил Илиевски.
Петата симфония на Густав Малер заема особено, централно място в неговото творчество. Писана в периода 1901-1902, главно по време на летните ваканции, които композиторът прекарва във вилата си в Майерних, тя завършва първия цикъл от симфониите на Малер, в който са включени три творби с вплетени в тях човешки гласове (Втора, Трета и Четвърта симфонии) и започва поредица от три инструментални, които довеждат до грандиозната "Осма симфония" за 1000 изпълнители: "Veni creator spiritus!” ("Ела творчески дух!"), изградена върху финала на Втората част на Гьотевия "Фауст". По думите на големия диригент Бруно Валтер, близък приятел на Малер и негов основен пропагандатор на творчеството му, Петата симфония е "Една творба на силата, на здравото самочувствие, обърната с лице към живота, оптимистична в основното си настроение: един завладяващ траурен марш, с последваща, силно раздвижена втора част, едно скерцо с най-голям размах, едно прословуто Adagietto за щрайх и арфа и една рондо-фуга. От никакъв разговор с Малер не е известно и от никоя нота не се чете ясно дали композицията на Пета симфония е повлияна от извън музикални мисли или чувства. Това е музика страстна, буйна, патетична, всеобемаща, тържествена, нежна, пълна с всички трепети на човешката душа, но все пак само музика, и дори от най-далеч не се прокрадва вмешателството на метафизична проблематика в чисто музикалното развитие. Затова пък толкова по-старателно музикантът се е стремил да покаже симфоничната си дарба, да създаде нов, по-висок тип музика".
Симфонията трае час и 15 минути и нейната цикличност има една особена структура, която се движи между три и пет части. Първата и втората част се изпълняват непосредствено една след друга; третата Scherzo стои самостоятелно в центъра, а четвъртата и петата отново следват непосредствено една след друга. Най-известни и открояващи от произведението са встъпителното соло на тромпета и изключително популярното Адажието, което много често се изпълнява и като самостоятелен репертоарен номер от редица оркестри.
Константин Илиевски произхожда от семейството на известни музиканти. Започва да учи пиано на 5 години при проф. Милена Куртева в София, на 13 години продължава обучението си при проф. Петер Черман в Братислава, Словакия. Печели няколко международни конкурси за пиано и участва в майсторски класове при известни пианисти като проф. Еужен Инджич, проф. Петер Топерцер, проф. Мариан Лапшански, проф. Ли Кум Син и др. По време на следването си в Братислава работи съвместно с оркестъра и хора на Братиславската консерватория и завършва с пълно отличие ("summa cum laude") оркестрово и хорово дирижиране при проф. Зденек Билек и проф. Душан Бил. Продължава обучението си в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Учи композиция при проф. Детлев Мюлер-Сименс и оркестрово дирижиране при проф. Урош Лайовиц. Участвал е и в престижни диригентски майсторски класове във Виена с известни диригенти и оркестри като Бертранд дьо Били с Веберн Симфониета – Виена, проф. Ралф Вайкерт с оркестър Про Арте – Виена, Даниел Хардинг с Виенски камерен оркестър.
Като гост-диригент е работил с много чужди и български оркестри: ORF-RSO Виена, Камерния оркестър на Виенските симфоници, Словашката национална филхармония и Симфоничния оркестър на Словашкото радио, Вроцлавската филхармония, Националната опера и Радиотелевизионния оркестър RTSH на Албания, Софийската филхармония, Симфоничния оркестър на БНР, Оркестъра на радио "Класик ФМ", Словашкия камерен оркестър, Симфоничния оркестър "Окцентрик" и Симфоничния оркестър "Л. Ван Бетовен" (Виена – Австрия), Младежкия симфоничен оркестър на Флорида – САЩ и др.
Константин Илиевски активно концертира като пианист с различни европейски оркестри, изнася солови и камерни концерти. Той е и композитор. Негови клавирни, камерни, симфонични творби и концерти са изпълнявани в България, Словакия, Австрия, Русия, Унгария, Германия, Холандия, Чехия, Ирландия, Полша, Италия, Албания и САЩ. Има записи за най-големите радио и телевизионни компании в България, Австрия и Словакия. Едва на 17 години основава Sinfonietta dell’Arte в Братислава, чийто генерален музикален директор, главен диригент и художествен ръководител е и досега. От 2014 в продължение на 6 години Константин Илиевски е главен художествен ръководител на Камерен оркестър "Дианополис" - Ямбол, а от 2015 – директор на музикалните празници "Златната Диана" в Ямбол и преподавател в Братиславската консерватория. През 2016 става диригент и на Симфоничния оркестър в Сливен.
През 2018 получава "Кристална лира" в категорията "диригент" от СБМТД. В началото на 2019 Константин Илиевски е диригент на исторически първото концертно турне на Софийска филхармония в Китай. Участвал е в множество международни фестивали и е работил с реномирани солисти от световна класа.
Освен изпълнителска и диригентска кариера, маестрото има и педагогическа дейност – работи като преподавател по дирижиране, композиция и пиано в Словашката консерватория, а от тази есен води клас по композиция и във Виенския университет за музика и сценични изкуства.
В звуковия файл можете да чуете какво сподели за "Метроном" Константин Илиевски часове преди изпълнението на Малеровата Пета симфония.
Концертът се излъчва директно по програма "Христо Ботев"
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..
В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
Кой има интерес от грубото и агресивно поведение на политици срещу журналисти, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев ,..
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg