Реномираният френски ансамбъл "Пигмалион" гостува на 20 октомври в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел с интересна и стилна програма, озаглавена "Моят сън". Концертът бе дирижиран от Рафаел Пишон - основател и ръководител на състава, включващ оркестър и хор. В изпълнението участва и бележитият френски баритон Стефан Дегу. Съдържанието на програмата е вдъхновено от енигматично писмо, което Франц Шуберт пише една сутрин през 1822 г. В текста оживяват всичките душевни вълнения на композитора - неговото скитничество, самота, утеха, любовно разочарование. Брат му Фердинанд Шуберт определя написаното като "Моят сън". В него разказвачът е прогонен два пъти от бащиния си дом. Шуберт споделя: "Дълги години пеех песни. Когато исках да възпея любовта, тя се превръщаше в мъка. А като пеех за скръбта, тя ставаше любов". Вдъхновени от тези редове, Рафаел Пишон и музикантите на "Пигмалион" създават романтично платно, включващо както забравени музикални страници, така и утвърдени шедьоври на Шуберт, Вебер и Шуман.
Концертът бе в три части. Първата, наречена "Плач", започна с Coronach - четвъртото от седем песнопения за женски хор, написано от Шуберт по текст от "Жената от езерото" на Уолтър Скот. Изразителните женски гласове оплакват смъртта на Дънкан. Coronach е традиционна погребална песен в Шотландия и Ирландия, изпълнявана от певци или свирена на гайда. Баритонът Стефан Дегу изпълни две арии - първата бе от незавършената и забравена оратория на Шуберт "Лазар". Втората бе спокойната, тъжна песен за небесната девойка от операта "Алфонсо и Естрела". В този откъс бащата на главния герой – Фролиа, разказва печалната история на ловджия, примамен от прелестите на девойка във фаталния капан на илюзорен замък. Дегу изпълни песента с хубаво легато и впечатли с мек, топъл вокал, завиден гласов обем и солидна техника.
Ансамбъл "Пигамлион" е основан през 2006 г. от Рафел Пишон по време на следването му в Парижката консерватория. Съставът е специализиран най-вече в изпълнението на барокова музика. Оркестрантите свирят на оригинални исторически инструменти. Миналият сезон "Пигмалион" бе резидентен състав на престижната Филхармония на Есен. Там музикантите изнесоха седем концерта, сред които бе и тематичната програма "Животът на Христос", включваща кантати на Йохан Себастиан Бах. В началото на този сезон те участваха и в новата постановка на "Лакме" на Делиб в Парижката Опера Комик. За име на ансамбъла служи известният скулптор от гръцката митология Пигмалион, създаващ прекрасни статуи от слонова кост. Той е най-известен с това, че се влюбва в едно от своите творения.
47-годишният френски певец е сред най-успешните баритони днес. Репертоарът му е изключително разнообразен и включва творби от Клаудио Монтеверди до Оливие Месиен. Стефан Дегу се чувства удобно както в оперни роли, камерни рецитали, така и в кантатно-ораториални творби. В началото на следващата година баритонът ще се завърне в Брюксел за централната роля в "Евгений Онегин" на Чайковски.
В последната част от концерта, озаглавена "Смърт и преображение", Дегу ни пренесе в небесното царство с арията на Доктор Марианус "Как волният простор духа омая" от третата част на "Сцени из Гьотевия Фауст" на Шуман. През целия концерт бях най-силно впечатлен от плавната, елегантна във всички динамики вокална емисия на певеца; перфектно изравнен глас във всички регистри. Райската атмосфера допълниха и два красиви фрагмента - нежната мелодия на хора "Блажен и спокоен" от ораторията "Лазар" и псалмът "Бог е моят пастир" на Шуберт, в който в съпровод на арфа женските гласове ни пренесоха в друго измерение. На бис Стефан Дегу подари на сравнително малобройната, но ентусиазирана публика в Bozar рафинирано изпълнение на Песента към Вечерницата от "Танхойзер" на Вагнер. Музикантите от "Пигмалион" записаха творбите от програмата на "Моят сън" тази година, а компактдискът излезе на пазара в началото на октомври.
Предаването "Контемпо" от 25 януари посветихме на годишнината от кончината на Милен Панайотов – музикален журналист, композитор, приятел. Свои спомени споделиха инструменталисти, композитори, приятели и съмишленици на композитора у нас и в чужбина. В звуковия файл имате възможност да чуете цялото предаване. Милен Стефанов Панайотов завършва..
Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът..
Месец след Лолапалуза, музикална комета от бъдещето удря и София: The Comet Is Coming , групата на британската джаз-икона Шабака Хъчингс , идва за втория си концерт в столицата седем години, два албума и един световен успех по-късно. Инициативата е на независимата музикална платформа Stretch , която прокара пътя му към българската клубна сцена..
"Добре е да загърбваме егото и да вървим по пътя си, каквито сме. С его или без – красотата и талантът се виждат" – Така мисли маестра Любомира Александрова. За хорово изкуство с днешна дата – за имената, юбилеите, сцената, смисъла и признанието на таланта – "Разговорът" е с диригента на Смесения хор на БНР Любомира Александрова . " Хоровото..
1 февруари Свири Андраш Шиф (пиано). 3.00 часа – Феликс Менделсон (1809-1847), Фантазия във фа диез минор, оп. 28. 3.16 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Соната за пиано № 24 във Фа диез мажор, оп. 78, "На Тереза". 3.28 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Осем пиеси за пиано, оп. 76. 3.53 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Седем фантазии, оп. 116...
За работата с деца, театъра и красотата на Родопите в "Нашият ден“ разказва актьорът Мариан Бозуков . Завръща се в родното Чепеларе преди две години и..
Йерней Лоренци e професор в Академията за театър, радио, кино и телевизия в Любляна и е един от най-известните европейски режисьори. В интервю в сп...
Галерия "Ракурси" представя самостоятелната изложба на художника Димитър Петров, назована лаконично – живопис. Закърмен от кюстендилската земя, от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg