Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

"Моят сън" на ансамбъл "Пигмалион" – романтичен проект, вдъхновен от музиката и словото на Шуберт

Снимка: ensemblepygmalion.com

Реномираният френски ансамбъл "Пигмалион" гостува на 20 октомври в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел с интересна и стилна програма, озаглавена "Моят сън". Концертът бе дирижиран от Рафаел Пишон - основател и ръководител на състава, включващ оркестър и хор. В изпълнението участва и бележитият френски баритон Стефан Дегу.  Съдържанието на програмата е вдъхновено от енигматично писмо, което Франц Шуберт пише една сутрин през 1822 г. В текста оживяват всичките душевни вълнения на композитора - неговото скитничество, самота, утеха, любовно разочарование. Брат му Фердинанд Шуберт определя написаното като "Моят сън". В него разказвачът е прогонен два пъти от бащиния си дом. Шуберт споделя: "Дълги години пеех песни. Когато исках да възпея любовта, тя се превръщаше в мъка. А като пеех за скръбта, тя ставаше любов". Вдъхновени от тези редове, Рафаел Пишон и музикантите на "Пигмалион" създават романтично платно, включващо както забравени музикални страници, така и утвърдени шедьоври на Шуберт, Вебер и Шуман.

Стефан Дегу
Концертът бе в три части. Първата, наречена "Плач",  започна с Coronach - четвъртото от седем песнопения за женски хор, написано от Шуберт по текст от "Жената от езерото" на Уолтър Скот. Изразителните женски гласове оплакват смъртта на Дънкан.  Coronach е традиционна погребална песен в Шотландия и Ирландия, изпълнявана от певци или свирена на гайда. Баритонът Стефан Дегу изпълни две арии - първата бе от  незавършената и забравена оратория на Шуберт "Лазар". Втората бе спокойната, тъжна песен за небесната девойка от операта "Алфонсо и Естрела". В този откъс бащата на главния герой – Фролиа, разказва печалната история на ловджия, примамен от прелестите на девойка във фаталния капан на илюзорен замък. Дегу изпълни песента с хубаво легато и впечатли с мек, топъл вокал, завиден гласов обем и солидна техника. 

Ансамбъл "Пигамлион" е основан през 2006 г. от Рафел Пишон по време на следването му в Парижката консерватория. Съставът е специализиран най-вече в изпълнението на барокова музика. Оркестрантите свирят на оригинални исторически инструменти.  Миналият сезон "Пигмалион" бе резидентен състав на престижната Филхармония на Есен. Там музикантите изнесоха седем концерта, сред които бе и тематичната програма "Животът на Христос", включваща кантати на Йохан Себастиан Бах. В началото на този сезон те участваха и в новата постановка на "Лакме" на Делиб в Парижката Опера Комик. За име на ансамбъла служи известният скулптор от гръцката митология Пигмалион, създаващ прекрасни статуи от слонова кост. Той е най-известен с това, че се влюбва в едно от своите творения.


Втората част от концерта в Bozar носеше името "Миражи". Стефан Дегу изпя песента "Двойникът" по текст на Хайне от цикъла "Лебедова песен" на Шуберт в аранжимент на Франц Лист. Баритонът изобрази внушително  чувствата на бродещия през тихата нощ скитник, завърнал се в града на своята любима, за да намери дома й пуст. Оркестрантите на "Пигмалион" водени от всеотдайния и вдъхновен  Рафаел Пишон изсвириха Осмата "Недовършена" симфония  на Шуберт с голям романтичен устрем, чист, прецизен щрайх, прекрасни сола на дървените духови инструменти. Двете части на произведението бяха разделени от великолепната песен на Русалката от операта "Оберон" на Вебер, изпълнена красиво от сопраното Джудит Фа , както и от "Морската фея" - един от шестте романса за женски хор на Роберт Шуман. Вторият дял завърши с драматичната ария на Лиазарт от "Еврианта" на Вебер. Творбата се счита за предшественик на Вагнеровия "Лоенгрин", а характерът на героя Лиазарт е много сходен с този на Телрамунд. В този номер Стефан Дегу демонстрира цялото си вокално майсторство - способен да извайва нежни кантилени, последвани от бурни драматични кулминации. 

47-годишният френски певец е сред най-успешните баритони днес. Репертоарът му е изключително разнообразен и включва творби от Клаудио Монтеверди до Оливие Месиен. Стефан Дегу се чувства удобно както в оперни роли, камерни рецитали, така и в кантатно-ораториални творби. В началото на следващата година баритонът ще се завърне в Брюксел за централната роля в "Евгений Онегин" на Чайковски. 

В последната част от концерта, озаглавена "Смърт и преображение", Дегу ни пренесе в небесното царство с арията на Доктор Марианус "Как волният простор духа омая" от третата част на "Сцени из Гьотевия Фауст" на Шуман. През целия концерт бях най-силно впечатлен от плавната, елегантна във всички динамики вокална емисия на певеца; перфектно изравнен глас във всички регистри. Райската атмосфера допълниха и два красиви фрагмента - нежната мелодия на хора "Блажен и спокоен" от ораторията "Лазар" и псалмът "Бог е моят пастир" на Шуберт, в който в съпровод на арфа женските гласове ни пренесоха в друго измерение. На бис Стефан Дегу подари на сравнително малобройната, но ентусиазирана публика в Bozar рафинирано изпълнение на Песента към Вечерницата от "Танхойзер" на Вагнер. Музикантите от "Пигмалион" записаха творбите от програмата на "Моят сън" тази година, а компактдискът излезе на пазара в началото на октомври.


Снимки: Jean-Baptiste Millot
По публикацията работи: Росица Михова
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Спомен за Милен Панайотов

Предаването "Контемпо" от 25 януари посветихме на годишнината от кончината на Милен Панайотов – музикален журналист, композитор, приятел. Свои спомени споделиха инструменталисти, композитори, приятели и съмишленици на композитора у нас и в чужбина. В звуковия файл имате възможност да чуете цялото предаване. Милен Стефанов Панайотов завършва..

публикувано на 04.02.23 в 09:20

Знаменитият оркестър на Концертгебау - Амстердам триумфира в Брюксел

Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът..

публикувано на 03.02.23 в 10:15
The Comet Is Coming: Шабака Хъчингс, Дан Ливърс и Максуел Халет.

Шабака Хъчингс се завръща триумфално в София

Месец след Лолапалуза, музикална комета от бъдещето удря и София: The Comet Is Coming , групата на британската джаз-икона Шабака Хъчингс , идва за втория си концерт в столицата седем години, два албума и един световен успех по-късно. Инициативата е на независимата музикална платформа Stretch , която прокара пътя му към българската клубна сцена..

публикувано на 02.02.23 в 19:10
Любомира Александрова - диригент на Смесения хор на БНР

Маестра Любомира Александрова: С его или без – красотата и талантът се виждат

"Добре е да загърбваме егото и да вървим по пътя си, каквито сме. С его или без – красотата и талантът се виждат" – Така мисли маестра  Любомира Александрова. За хорово изкуство с днешна дата – за имената, юбилеите, сцената, смисъла и признанието на таланта – "Разговорът" е с диригента на Смесения хор на БНР  Любомира Александрова . " Хоровото..

публикувано на 01.02.23 в 12:30

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2023 г.

1 февруари Свири Андраш Шиф (пиано). 3.00 часа – Феликс Менделсон (1809-1847), Фантазия във фа диез минор, оп. 28. 3.16 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Соната за пиано № 24 във Фа диез мажор, оп. 78, "На Тереза". 3.28 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Осем пиеси за пиано, оп. 76. 3.53 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Седем фантазии, оп. 116...

публикувано на 31.01.23 в 12:05