Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви мерки искат българите за повишаване на раждаемостта?

Радосвета Стаменкова: Хората очакват подкрепяща среда

| обновено на 19.12.22 в 09:30
Снимка: Pixabay

Какво показва последните проучвания за нагласите на българите към създаването на семейство и раждаемостта в страната ни и кои са политиките, които могат да доведат до промяна?

Гъвкаво работно време и двойно повече отпуск за родители са мерките, които според българите ще повишат раждаемостта, това сочат резултатите от представително проучване на БАСП за позитивните политики, които биха повлияли на естествения прираст и емиграцията. По поръчка на Българската асоциация по семейно планиране и сексуално здраве (БАСП) проучването е извършено от KANTAR, като е проведено през август сред извадка от 836 души.

Анализът на проучването идва след представяне на резултатите от националното преброяване, изнесени през октомври, които показват, че населението на България е намаляло с 844 хиляди души. Само за последното десетилетие 344 хиляди българи са напуснали страната, а отрицателният естествен прираст е минус близо 501 хиляди.

Сред включените в проучването на БАСП мерки, насочени към повишаване на раждаемостта, с най-висока подкрепа сред анкетираните е въвеждането на гъвкаво работно време за родители с малки деца. На второ място се нарежда удвояване на платения отпуск за родител с дете до 12-годишна възраст. 

Ето какво сподели в ефира на “Нашият ден“ Радосвета Стаменкова, изпълнителен директор на Българска асоциация за семейно планиране:

“Знаем, че от години имаме отрицателен прираст на населението и не се случва само в България, а и в цяла Европа. Нещото, което допринася за проблема у нас е емиграцията. Не можем да кажем, че не се раждат деца на нашето население, но голяма част от тях не се раждат тук. Поради това има пакет от мерки и неща, които биха могли да се случат, за да може тези млади семейства и млади хора, които живеят тук да останат и да раждат деца.“

“Хората не очакват еднократни актове, в които да им се направи голяма помощ. Те очакват подкрепяща среда. Тази среда не се гради лесно и не е въпрос на еднократни суми, а е въпрос на целенасочена стратегия и държавна политика“, посочи още тя в интервю за БНР. 

Какво би направило България по-атрактивна за младите семейства?

“У нас майчинството е едно от най-дългите, това е една позитивна мярка. От друга страна, хората не чувстват достатъчно сигурност, защото нямат сигурност в работата и доходите.

Една позитивна мярка би била да се продължат политиките в посока на това майчинството и то да може да бъде поделяно от майката и бащата. Различни са очакванията и нагласите в София и в другите градове. В София това, че няма детски градини е проблем, извън София не е проблем. Но извън столицата е проблем това, че работодателите винаги намират някаква вратичка в закона, за да не подкрепят жената, която излиза в майчинство. Поне това е усещането на хората“, казва още тя. 

Според нея друга идея, върху която може да се помисли, е облекчаване на условията за кредит при младите хора с деца. 

Чуйте пълния разговор в звуковия файл. 



По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кристиан Николов (вдясно)

Земенски млечни продукти

Кристиан Николов от Земен отглежда заедно с баща си кози, овце и крави в града, където е и малката мандра на семейството. Едрият рогат добитък от породата Монбелиард живее в подножието на Земенския манастир, а оборите за козите и овцете са в другия край на града. Животновъдството предшества мандрата, която произвежда кисело мляко, сирене и..

публикувано на 27.03.25 в 16:10
Доц. д-р Щерьо Ножаров

Сивият сектор е причина у нас частните инвестиции да са по-малко от тези в света

Седмият годишен форум "Производство и търговия", организиран от сп. "Мениджър", постави фокус върху новите търговски маршрути и клиента на бъдещето. В рамките на събитието Петър Ганев, старши изследовател на Института за пазарна икономика, заяви, че България изпреварва средния икономически растеж в ЕС, като двигател на БВП е потреблението на..

публикувано на 27.03.25 в 12:08
Петър Стоянов

Туроператорите на прага на еврозоната

Туристическият сектор се подготвя за присъединяването на България към еврозоната. Петър Стоянов, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) , говори в "Нашият ден" за готовността и очакванията на бранша, свързани с приема на еврото, както и за туристическия гаранционен фонд, който трябва да бъде създаден..

публикувано на 27.03.25 в 11:30
Кадър от благотворителния бал на 8 март

Клубът Bulgarian Women In Business и неговият празник на идентичността

"Нашият ден" представя клуба Bulgarian Women In Business , обединяващ  българки, майки и успешни предприемачи, живеещи във Великобритания.  Разговаряме с Тинка Денишева , основател на клуба – за подкрепата, за бизнеса в мултикултурна среда и за каузата българско образование зад граница. Bulgarian Women In Business е мрежа, която възниква в..

публикувано на 27.03.25 в 11:26
Полина Карастоянова

Туристическият бизнес е в най-висока степен подготвен за влизане в еврозоната

Националният борд по туризъм организира първата национална конференция на тема "Българският туризъм и присъединяването на България към еврозоната" . Акценти в дискусията, проведена под патронажа на министъра на туризма Мирослав Боршош, бяха въпросите: Как ще се отрази влизането ни в еврозоната върху развитието на българския туризъм? Какви са..

публикувано на 27.03.25 в 10:50