Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът се катапултира с невероятна скорост на световния диригентски небосклон. На 26 години Мякеля е главен диригент на Филхармонията в Осло, а от есента на миналата година е и музикален директор на Оркестъра на Париж. Интересът на Концертгебау оркестър също не закъсня и вече е сигурно, че през 2027 г. младият маестро ще бъде осмият главен диригент в историята на състава. Дотогава той ще носи титлата "артистичен партньор", включваща множество съвместни проекти с реномирания нидерландски оркестър. Ще припомня, че от 2018 г. Концертгебау е без главен диригент, след като Даниеле Гати бе внезапно уволнен след обвинения на жени от оркестъра за поведение, преминаващо допустимите граници.
Концертът в Брюксел започна с "Айно" – последната творба на перуанския композитор Джими Лопес Белидо. Световната премиера бе през октомври миналата година във Филхармонията в Париж. Използвайки голям оркестър, с наситена духова секция, ярко присъствие на ударни инструменти и голяма ритмична енергия, в двайсет минути композиторът описва историята на красивата Айно, принудена от брат си да се омъжи за възрастния магьосник Вяйнямейнен. За да не попадне в ръцете на стареца, девойката се удавя. Историята е част националния епос "Калевала" – крайъгълен камък на финландската идентичност. 44-годишният Лопес Белидо е един от най-интересните съвременни автори, като произведенията му се изпълняват от водещи световни оркестри. През 2015 г. в Лирик Опера - Чикаго с голям успех се игра операта му "Bel Canto", базирана върху едноименния бестселър на Ан Патчет. Самият Мякеля е участвал като виолончелист на Филхармонията в Хелзинки, в изпълнението на "Peru Negro" – друга известна творба на Лопес Белидо.
Второто произведение за вечерта бе еврейската рапсодия "Шеломо" за виолончело и оркестър на Ернест Блох със солистка Сол Габета. За написването на композицията, завършена през 1916 г., Блох се вдъхновява от страници из Книгата на Еклисиаста. Шеломо е еврейското име на цар Соломон. Солото на виолончелото претворява гласа на мъдрия владетел, а оркестърът е обкръжаващият го свят. С много характер, чувство и интензитет Сол Габета изгради интересните фрази на богатата партия, пропита с еврейски колорит. Аржентинката е сред най-реномираните виолончелистки в света днес, с изключително богат репертоар, започващ от класическите концерти на Хайдн, през големите романтични заглавия, до творби на съвременни автори. През ноември миналата година в Париж Габета изпълни световната премиера на Концерт за виолончело на Франсиско Кол - произведение, написано специално за нея. Тя се радва и на тясно артистично сътрудничество с цигуларката Патриция Копачинская. На бис в Брюксел Габета подари на зрителите рафинирано изпълнение на Молитва от "Еврейски живот" на Ернест Блох.
Голямото симфонично произведение на вечерта бе импозантната Алпийска симфония на Рихард Щраус. Широкомащабна творба, написана за огромен състав от над 100 души с изключително зрелищна, богата оркестрация. "Едва сега се научих да оркестрирам" - пише Щраус до родителите си по време на репетициите за първото изпълнение през 1915 г. в Дрезден. В симфонията съставът на Концертгебау демонстрира голямото си техническо майсторство и виртуозност, всички секции бяха на висота. Клаус Мякеля настрои точно баланса между струнната и духовата група. Младият финландец безспорно притежава изключително завладяващ, атрактивен и подчертано физически начин на дирижиране. Мякеля демонстрира голяма увереност, солидна техника и много ясен, отчетлив жест. В интерпретацията си той наблегна най-вече върху блясъка, интензитета и пищността на звука, вместо да потърси по-субтилни нюанси и динамична рафинираност. Бях впечатлен най-много от лиричните пасажи на симфонията. В бурните кулминации звукът определено бе силен и не бе настроен към чувствителната акустика на BOZAR.
Бих искал да спомена и няколко биографични данни за Клаус Мякеля. Роден е през 1996 г. в Хелзинки, в музикално семейство. Първоначално свири на виолончело, а впоследствие се ориентира към дирижирането и учи при прочутия педагог Йорма Панула. Клаус Мякеля вече има ексклузивен договор със звукозаписната фирма Decca – миналата година той записа всичките симфонии на Сибелиус с Филхармонията на Осло, с изпълнения на живо и в залата на Елбфилхармонията в Хамбург. През настоящия сезон финландецът дебютира с Нюйорската и Берлинската филхармония, Гевандхаус Лайпциг, а в първия ден на 2023 г. Мякеля застана на пулта на Виенските симфоници с Деветата симфония на Бетовен във Виена. Действително главозамайваща кариера за един толкова млад музикант.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg