Едно от първите значими събития в програмата на Двореца на изящните изкуства BOZAR през новата година бе гостуването на Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам. Интересът на музикалните любители, изпълнили докрай залата в Брюксел на 13 януари, бе породен и от изявата на нашумелия млад диригент Клаус Мякеля. През последните няколко години финландецът се катапултира с невероятна скорост на световния диригентски небосклон. На 26 години Мякеля е главен диригент на Филхармонията в Осло, а от есента на миналата година е и музикален директор на Оркестъра на Париж. Интересът на Концертгебау оркестър също не закъсня и вече е сигурно, че през 2027 г. младият маестро ще бъде осмият главен диригент в историята на състава. Дотогава той ще носи титлата "артистичен партньор", включваща множество съвместни проекти с реномирания нидерландски оркестър. Ще припомня, че от 2018 г. Концертгебау е без главен диригент, след като Даниеле Гати бе внезапно уволнен след обвинения на жени от оркестъра за поведение, преминаващо допустимите граници.
Концертът в Брюксел започна с "Айно" – последната творба на перуанския композитор Джими Лопес Белидо. Световната премиера бе през октомври миналата година във Филхармонията в Париж. Използвайки голям оркестър, с наситена духова секция, ярко присъствие на ударни инструменти и голяма ритмична енергия, в двайсет минути композиторът описва историята на красивата Айно, принудена от брат си да се омъжи за възрастния магьосник Вяйнямейнен. За да не попадне в ръцете на стареца, девойката се удавя. Историята е част националния епос "Калевала" – крайъгълен камък на финландската идентичност. 44-годишният Лопес Белидо е един от най-интересните съвременни автори, като произведенията му се изпълняват от водещи световни оркестри. През 2015 г. в Лирик Опера - Чикаго с голям успех се игра операта му "Bel Canto", базирана върху едноименния бестселър на Ан Патчет. Самият Мякеля е участвал като виолончелист на Филхармонията в Хелзинки, в изпълнението на "Peru Negro" – друга известна творба на Лопес Белидо.
Второто произведение за вечерта бе еврейската рапсодия "Шеломо" за виолончело и оркестър на Ернест Блох със солистка Сол Габета. За написването на композицията, завършена през 1916 г., Блох се вдъхновява от страници из Книгата на Еклисиаста. Шеломо е еврейското име на цар Соломон. Солото на виолончелото претворява гласа на мъдрия владетел, а оркестърът е обкръжаващият го свят. С много характер, чувство и интензитет Сол Габета изгради интересните фрази на богатата партия, пропита с еврейски колорит. Аржентинката е сред най-реномираните виолончелистки в света днес, с изключително богат репертоар, започващ от класическите концерти на Хайдн, през големите романтични заглавия, до творби на съвременни автори. През ноември миналата година в Париж Габета изпълни световната премиера на Концерт за виолончело на Франсиско Кол - произведение, написано специално за нея. Тя се радва и на тясно артистично сътрудничество с цигуларката Патриция Копачинская. На бис в Брюксел Габета подари на зрителите рафинирано изпълнение на Молитва от "Еврейски живот" на Ернест Блох.
Голямото симфонично произведение на вечерта бе импозантната Алпийска симфония на Рихард Щраус. Широкомащабна творба, написана за огромен състав от над 100 души с изключително зрелищна, богата оркестрация. "Едва сега се научих да оркестрирам" - пише Щраус до родителите си по време на репетициите за първото изпълнение през 1915 г. в Дрезден. В симфонията съставът на Концертгебау демонстрира голямото си техническо майсторство и виртуозност, всички секции бяха на висота. Клаус Мякеля настрои точно баланса между струнната и духовата група. Младият финландец безспорно притежава изключително завладяващ, атрактивен и подчертано физически начин на дирижиране. Мякеля демонстрира голяма увереност, солидна техника и много ясен, отчетлив жест. В интерпретацията си той наблегна най-вече върху блясъка, интензитета и пищността на звука, вместо да потърси по-субтилни нюанси и динамична рафинираност. Бях впечатлен най-много от лиричните пасажи на симфонията. В бурните кулминации звукът определено бе силен и не бе настроен към чувствителната акустика на BOZAR.
Бих искал да спомена и няколко биографични данни за Клаус Мякеля. Роден е през 1996 г. в Хелзинки, в музикално семейство. Първоначално свири на виолончело, а впоследствие се ориентира към дирижирането и учи при прочутия педагог Йорма Панула. Клаус Мякеля вече има ексклузивен договор със звукозаписната фирма Decca – миналата година той записа всичките симфонии на Сибелиус с Филхармонията на Осло, с изпълнения на живо и в залата на Елбфилхармонията в Хамбург. През настоящия сезон финландецът дебютира с Нюйорската и Берлинската филхармония, Гевандхаус Лайпциг, а в първия ден на 2023 г. Мякеля застана на пулта на Виенските симфоници с Деветата симфония на Бетовен във Виена. Действително главозамайваща кариера за един толкова млад музикант.
Съботната опера вечер (25 март) предлага поредна среща с голямото оперно изкуство. Творбата е "Норма" от Винченцо Белини, която предаваме директно от Метрополитън опера Ню Йорк. Стилът на Белини покорява с прекрасно познаване за човешкия глас и неговото пълноценно изполване чрез средствата на музиката. След "Медея" на Керубини, "Норма" е втората..
На 24 март композиторът Георги Андреев празнува рожден ден. Той получава и фолклорно, и класическо образование. Завършва Училището за народна музика в Широка лъка с гъдулка и Музикалната академия в София с композиция при проф. Александър Текелиев. Повечето от произведенията му са белязани от фолклора и звучат с много енергия, мащабно и..
Една от представителките на новата генерация български музиканти – цигуларката Яна Бурова е активно концертиращ артист в соловата и камерна музика в България и Европа. Преподавател в "Emanuel School" и "Eltham Church of England", Лондон, тя е една от последните възпитанички на големия цигулков виртуоз Ифра Нийман и винаги търсеща нови хоризонти в..
По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона,..
Пловдивската опера е един от водещите български театри. Този сезон тя отбелязва 70 години от създаването си. През 1953 г., шест години след формирането на Държавен симфоничен оркестър в града , на 20 март излиза постановлението за създаване на Държавен оперен театър в Пловдив . Прави се конкурс за солисти, певци и оркестранти. За..
"Персоналистът: Михаил Неделчев". Това е заглавието на книгата, събрала текстове за личността на литературния историк Михаил Неделчев в различните ѝ..
Европейските лидери приеха заключения за Украйна, в които подчертават, че са твърдо решени да доставят обещаните 1 млн. 155 мм снаряда за Украйна в..
Съботната опера вечер (25 март) предлага поредна среща с голямото оперно изкуство. Творбата е "Норма" от Винченцо Белини, която предаваме директно от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg