"Импроботикс" е импровизирано театрално шоу и научен експеримент на живо, защото компанията представя изкуствен интелект на сцената, който импровизира наравно с актьорите. Никой от играещите на сцената, както и публиката, не знае какво ще се случи, защото въпросният чат бот, компютър, алгоритъм, не определя за какво ще става въпрос на сцената. Сюжетът на импровизационното шоу се построява в момента, в който се започва представлението, роботът слуша и се опитва да създаде нови линии на сцената с актьорите и да диктува техните реплики в слушалка, разказва Бен Верховен, актьор в компанията, която създава "Импроботикс":
"Когато казвам робот, имам предвид, че това всъщност е компютър, изкуствен интелект, програма, която генерира текстове, които предсказват какво би могло да бъде следващото изречение, реплика, която произнасяме на сцената. И за физическата форма на този чатбот в началото използваме само робот и след това превключваме на реални хора, които единствено могат да произнасят репликите продиктувани от чатбота. Това се превръща в киборг – човек контролиран от компютър.
Представлението работи и с теста на Тюринг, а това е тест, който може да даде класификация дали един компютър може да мисли или не, или иначе казано, да различи машина от човек. Създаден е от Алън Тюринг, известен математик и всъщност човекът, който е започнал идеята на изкуствения интелект по начина, по който, първо, компютрите започват да извършват определени калкулации. И как се решава този тест? – Когато взаимодействаш с компютър и с човек и не можеш да различиш кое е човек, кое компютър, тогава компютърът е видян като интелигентен, като можещ да мисли, равен на човека. Това означа, че компютърът може да приложи трик, за да ни заблуди, че мисли и че е човек.
Но проблемът с този тест е, че компютърът наистина може да те заблуди, не съзнателно, но може и човекът, който управлява компютъра, да иска да го направи. Ако ме питате дали е полезен, бих казал – не много, защото интелигентността сама по себе си е нещо субективно като квалификация, може би дори някои хора не са интелигентни, други са.
Това е въпросът – можем ли да говорим за общо понятие за интелигентен живот, общовалидно за всички, може ли да има такъв живот дори на други планети, и много зависи от това какво точно разбираме под интелигентност. Не мисля, че в реалния живот тестът има особено голяма употреба. Но ако искаме да го използваме като изследване, за да видим дали сме хора или компютри – тогава добре, съгласен съм. Използвайки го в представлението, наистина е много интересно – защото ние провокираме публиката да разпознае – кой човек, актьор на сцената е контролиран от чатбота и публиката невинаги успява да отговори правилно."
Хората в последните години започнаха масово да използват изкуствения интелект и това е факт, и все повече инструменти в тази област са налични, инструменти, които всеки с кредитна карта може да достигне, правиш си акаунт за GPT-3, което всъщност са новата генерация приложения и можеш да си направиш поеми, диалози, истории само с приложение, тоест с алгоритми в колаборации със самия себе си, разбира се. А Бен Верховен представя и уоркшоп в Белгия именно на тази тема – за креативно писане чрез изкуствен интелект.
На 27 септември в Открита сцена "Сълза и смях" е премиерата на спектакъла "Не бях аз" от Владо Даверов . Режисьор на постановката е Лиза Шопова, музиката е дело на Кирил Маричков, а сценографията на Анелия Райкова. Мултимедийният спектакъл е продължение на българския филм "Вчера" от 1987 г. с режисьор Иван Андонов и автор Владо Даверов...
В редакция "Хумор и сатира" не сме безразлични за настроението на нашите слушатели и затова правим по силите си то да е подходящо поне по време на нашите предавания. Тази неделя веднага след новините в 18 часа усилията ни ще изкристализират в този вид: Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от от..
За концерт-спектакъла "Бог Рок" в "Артефир" говорим с пеещият актьор Филип Аврамов и с музиканта Калин Вельов . Един спектакъл, който в неделната вечер ще зарадва публиката на Sofia Summer fest Underground. Много неща са се променили в рок представлението за неговата дългогодишна история. Промените са за добро – вече участват и авторски..
Вглеждане и дисекция на неизбежната баналност заедно с художничката Румяна Карастамова , която гостува в "Артефир", за да представи новата си изложба "Неонови цветя". Карастамова е преподавател в НХА, график, но в последния си проект се отдава на живописта. "Неонови цветя" е своеобразно продължение на графичния цикъл "Бетонни цветя", в който..
Днес от габровския квартал "Нова махала" потегли 23-тият възпоменателен поход "По пътя на четата на Цанко Дюстабанов" . В "Нашият ден" чуваме думи за събитието, както и за личността на големия габровец, участник в Априлското въстание, Цанко Дюстабанов, от Милка Караджова , организатор и планински водач. Цанко Дюстабанов несъмнено е един от..
"Битката за бъдещето" коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Илиян Василев, бивш дипломат, създател и водещ на предаването "Алтернативата"..
Франсоа Артог нарича книгата си "есе по концептуална история", а основната нишка в него е "режимът на историчност", чиято цел винаги е била (по думите му)..
Незаконно и опасно строителство в центъра на София – на бул. "Христо Ботев" № 73 вече 4 месеца изправя жителите на района пред усещане за безизходица...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg