Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Виолета Дечева: Театърът в България не е много наясно със своята публика

"За последните петнайсет години се промениха самите зрители, има една много разнородна и нова публика и театърът в България не е много наясно с нея. – казва проф. Виолета Дечева – Последните пет години на пандемията добавиха още въпроси, защото освен всичко останало театърът е и навик, и ритуал. За театъра ще бъде все по-важно да бъде адекватен на процесите, да се опитва да разбере какво се случва отсреща."

Според проф. Дечева театралното изкуство няма никакъв проблем с новите технологии и непрекъснато ги добавя и усвоява. 

"Ние можем да използваме ред технологични възможности, дори да нямаме актьор на сцената – до такава степен театърът се променя. Въпросът обаче е връзката между ставащото на сцената и залата да е жива, ако нея я няма, това, което се случва, няма значение. Опираме до това, което театърът иска да каже, до това което предлага. Технологичните промени не водят непременно до промяна в разбирането ни за човека."

Според нея новите тенденции в момента са в голямото разнообразие, в развитието на танцовия театър и в работата с антични текстове, която  продължава да тече. "Античността продължава да бъде драматургия, която ни дава възможност да търсим големи отговори." 

Друга особеност на днешния театър е, че вече не доминира звездата. "Няма звезди режисьори, звезди актьори– търси се жив контакт с аудиторията, но това е и гаранция, че театърът ще го има, докато има общество." 

Виолета Дечева е професор по театрознание в НБУ, изследовател, преподавател, историк, критик и автор.

Чуйте разговора от звуковия файл.

Снимка – Pixabay, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Шумналиев

"Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време

Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..

публикувано на 26.01.25 в 09:00
Любомир Канов

Любомир Канов в късния следобед

Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..

публикувано на 26.01.25 в 08:25
Изложба „Acqua alta“ – първи етаж

България и Венецианското биенале

Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..

публикувано на 25.01.25 в 12:45

Думите и войната

"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..

обновено на 25.01.25 в 09:25

Възстановиха "Лазарица" в режисьорския прочит на Крикор Азарян

Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..

публикувано на 25.01.25 в 09:10