Пернат крадец, невинна слугиня, осъдена на смърт и корумпиран властен политик – това са главните герои на сериозно комичната опера на Росини, чиято увертюра с барабани и соло на обой е едно от най-известните произведения в историята на музиката.
La gazza ladra (Крадливата сврака) се развива във време на големи социални катаклизми в Европа. Когато Нинета е обвинена в кражба на сребърни прибори, верига от нещастни обстоятелства първоначално отдалечава щастливия край, обещан от оперния жанр "semiseria". Що за свят е този, в който могат да бъдат екзекутирани за предполагаема кражба на лъжица? С операта на Росини, чиято премиера е през 1817 г., режисьорът Тобиас Крацер прави своя дебют във Виена и проследява несигурността на хората в един политически и социално дестабилизиран свят.
"Росини се опитва да се справи със социалната ситуация с хумор и в същото време това произведение е и дистопична чернова. Във времена на несигурност дистопичните филми и романи, като Докладът на прислужницата или Игрите на глада, стават много популярни. Такива антиутопии и сатири са вечни, тъй като художниците реагират на неясните политически условия. За мен "Крадливата сврака" е ключово произведение за Росиниевата композиционна естетика", казва Тобиас Крацер. И продължава: "Свраката също трябва да стане конкретен герой. … Още в увертюрата показваме света през нейните очи. Свраката почти се припокрива с композитора Росини: тя гледа на света без морална преценка. …Тя винаги гледа там, където нещо блести, тя също вижда какво се случва, но не го оценява. … Ако Росини имаше хералдическо животно, мисля че щеше да бъде свраката".
В постановката на сцената на Театър ан дер Вийн от настоящия сезон участват грузинското сопрано Нино Мачаидзе в главната роля на Нинета, Фабио Капитанучи, Марина де Лисо, Максим Миронов, Паоло Бордоня, Нахуел ди Пиеро, Диана Халер, Рикардо Бота и др. Заедно с хор "Арнолд Шьонберг" и Радио-симфоничния оркестър на ОРФ.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg