Допреди социалните мрежи компютърните игри бяха сочени като едни от големите крадци на време при възрастни и подрастващи.
Ефектът на зарибяването, разбира се, далеч не е за подценяване, а причините понякога да хлътваме във въображаеми светове и роли е и в добре написания сценарий (има немалко игри като "Вещерът", които тръгват от книга и такива, които се превръщат във филми за голям екран като Assassin's Creed или пък в свърхуспешен сериал като "Последните оцелели".)
За ролята и значението на литературата в игрите разговаряме с проф. Миглена Николчина, която преподава в магистърската програма "Дигитални медии и видеоигри" към ФЖМК на Софийския университет.
"За разлика от четенето, което можем да вършим разсеяно, играенето изисква концентрирано внимание, защото, ако пропуснем даден детайл, ще променим цялостната картография и действието ще поеме в определена посока, изтривайки цял един набор от възможности.
При игрите има и известно противоречие между алгоритъма и наратива – едното е бързо, повторително и настоятелно, а сюжетът понякога изисква да спреш, да се вгледаш, да прочетеш."
В предаването "Литературата. Начин на употреба" отправяме бегъл поглед към богата, многослойна картина на видеоигрите, с уточнението, че говорим за онези, които по думите на проф. Николчина са "сплав от литература, театър и кино, в които по съществен начин са включени музиката и визуалните изкуства, които въвличат играча в решаването на артистични, морални и интелектуални дилеми и във всичко това не забравят, че са удоволствени и че удоволствието им предполага взаимодействие на всички наши способности".
Професор Миглена Николчина преподава в Катедра по теория на литературата и в програмата "Дигитални медии и видеоигри" към СУ "Св. Кл.Охридски". Изследователските ѝ интереси включват взаимодействието на литература, философия, политология и игрознание. Авторка е както на научни изследвания, така и на книги с поезия и разкази. Наред с диалозите с Еньо Стоянов и Николай Генов, по темата на видеоигрите е публикувала статията "Time in Video Games: Repetitions of the New").
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg