Три филма на Бинка Желязкова оформят ретроспективата, която ще бъде показана в културния център "Барбикан" в Лондон този месец. В рамките на Панорамата "Hidden Figures: The Films of Binka Zhelyazkova", която съвпада със 100-годишнината от рождението на режисьорката ще бъдат представени – "Привързаният балон" (13 септември), "А бяхме млади" (17 септември), "Басейнът" (27 септември). Събитието е организирано с усилията на две млади българки, които работят и живеят в Лондон – документалистката Теодосия Добриянова и кинокритичката Савина Петкова.
Според Савина Петкова публиката, която очакват в Лондон е предимно българска, но към филмите на Бинка Желязкова има интерес и от кинокритици, преподаватели и изследователи на източноевропейското кино.
"Забелязвам, че много от формалните характеристики на филмите на Бинка Желязкова се сравняват с режисьори като Антониони и Тарковски, колкото и добри да са тези сравнения, това според мен не е достатъчно. Начинът, по който тя се вглежда в героите, начинът, по който камерата е интимна с тях и същевременно им дава свобода за дишане, тези чисто човешки неща, които минават през екрана не могат да се вместят в такива сравнения. – казва Савина Петкова – радвам се на архивната работа , която тече в момента и ми се иска ретроактивно да създадем имидж на вълната в българското кино през 60-те, каквато и да е била тя, защото тези етикети ни помагат да систематизираме историята на киното, макар и направени постфактум".
Чуйте Савина Петкова в "Артефир".
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg