Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мариан Петреску и Резонанс Биг Бенд - В почит към Оскар Питърсън

Оскар Питърсън (1977 г.)
Снимка: wikimedia.org/Tom Marcello

Румънският джаз пианист Мариан Петреску (роден в Букурещ през 1970 г. в семейство на музиканти), започва да учи пиано на 4-годишна възраст. Завършва музикалното си класическо и джаз образование в Швеция и Финландия. През годините на солидна подготовка, той дебютира на сцената на 15-годишна възраст на фестивала „Пори Джаз” - Финландия.
Оттогава насетне, успехите му придобиват международни мащаби. Печели 2-ра награда на клавирния джаз конкурс в Париж Martial Solal през 1989 г. и 1-ва награда на „Букурещ джаз фестивал” през 1992 г.
Има множество изяви в Монтрьо, Париж, Хага, Копенхаген.
Свирил е с изтъкнати музиканти, измежду които Ал Жаро, Артуро Сандовал, Тутс Тилеманс, Ричи Байрак.
В град Ювяскюля, Финландия, където живее, освен че преподава в консерваторията, е създал и свое собствено музикално училище, в което преподава класика и джаз.
Наричат го Хоровиц на джаз пианото.
С най-голямо влияние от пианистите Бил Евънс и Сергей Рахманинов, очевидно е, че неговият най-голям вдъхновител е канадският пианист Оскар Питърсън.
Американската звукозаписната компания „Резонанс Рекърдс”,с която Мариан Петреску работи от създаването й, основава свой собствен биг бенд.
През 2009 г. президентът й Джордж Клабин, предлага на Мариан Петреску да запишат албума „В почит към Оскар Питърсън”. Освен президент на компанията, Джордж Клабин е и продуцент и желае обликът на пиесите да бъде максимално автентичен и да показват точно душевността и уникалния стил на канадския джаз пианист.
За Мариан Петреску, задачата не е изненада, не е дори сложна за изпълнение. Да се учи цял живот от своя кумир, да имитира неговите похвати и изказ и да ги слее със себе си е майсторство каквото несъмнено притежава. И думата „имитация” не е нито притеснителна, нито казана не на място. Напротив, всеки един творец се стреми към съвършенството, първо чрез имитация на своя идол-предшественик и после като вложи собствените си уникални качества. Стилът на Оскар Питърсън се превръща в еталон за подражание от поколения прохождащи джаз пианисти. Добър негов наследник е румънският музикант.
В този албум са включени едни от най-известните композиции (L'Impossible, Bossa Beguine, Hymn To Freedom, Greensleeves) и транскрипции върху популярни джаз стандарти (Sally's Tomato на Х