Училищното образование е една от най-реформираните системи, но дали не се оказва, че е от най-деформираните? Дали обвързването на финансирането на училищата с постиженията на учениците, или изграждането на по-тясна връзка между образованието и пазара на труда, както и включването на родителите и семействата в процеса на обучение, са адекватни и дългосрочни стъпки към по-качествено училищно образование?
"Това е една от най-често обсъжданите реформи, защото всяко ново правителство идва с много големи идеи как да го реформира. Но в същност големите и фундаментални реформи са много редки."
Това казва в интервю за "Нашият ден" Адриан Николов от Института за пазарна икономика.
Най-голямото събитие, което се случи в структурата на училищното образование, е връщането на делегираните бюджети. Това беше последната фундаментална промяна, която обърна системата на образованието с главата надолу и промени изцяло начина, по който то функционира.
Финансирането на училищата трябва да се обвърже с постиженията на учениците. В момента определящо е всяко училище да задържи максимален брой ученици, но никой не се интересува на какво ще бъдат научени и с какви знания ще напуснат образователния процес след 12 години обучение, допълва експертът.
От Института за пазарна икономика предлагат един преход към частично финансиране на резултати. Оценка на образователната система на практика успява да се постигне.
"Една образователна реформа би трябвало да се фокусира как да се подобрят резултатите на слабите училища, така че да се вдигне средното ниво", казва Адриан Николов.
Важно е да се видят както структурните съвпадения, така и отклоненията в предоставяното образование спрямо нуждите на пазара на труда. Нужно е гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране.Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училищна среда за сметка на специфично обучение по специалности за пълния курс на образование. Така например силно специализираните предмети още от началните курсове на професионалното образование биха могли да се заместят в някаква степен от езикови и технологични обучения, както и от придобиване на меки умения, които увеличават шансовете за заетост.
Чуйте подробности в звуковия файл.
От днес (8 юли) до 19 юли децата в Ботевград ще имат възможност да се включат в инициативата "Весело лято в града" . За програмата в "Нашият ден" разказва Петя Нинова – експерт "Туризъм и публични събития" в община Ботевград. Инициативата, която съществува вече над десет години, е насочена към деца между 5 г. и 12 г. Съобразените с тази..
По данни на СЗО алергиите са на четвърто място сред хроничните заболявания в световен мащаб. Между 30-40% от населението е засегнато от проблема, като в последните 20 години честотата на алергичните състояние се е удвоила. 300 млн. души по света страдат от бронхиална астма и тенденцията продължава да е възходяща. В Световния ден за борба с..
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена Якимова , преподавател по социология в СУ "Св. Климент Охридски". "Такава ситуация води до нарастване на фашистките настроения , а фашистките поддръжници се чувстват окрилени да надигнат глас и..
Христовата Църква е една и неделима. Поместните църкви са живи членове на тази света, съборна и апостолска Църква. Обособяването на поместни Църкви ни говори, че Бог е осветил съществуването на различните народи с техните характерни черти. Като се вземат под внимание различните особености на отделните народи, проповедта и службата на роден език..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът на новото име е в чест на българския цар Калоян. Днес в селото живеят над 2500 човека. В периода VIII век преди Христа - V век след Христа земите около Калояново са част от територията на Древна..
Какво се случва с обществата, когато системните партии останат без гражданско доверие, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Милена..
Честванията на 174 години от рождението на Патриарха на българската литература Иван Вазов продължават в Сопот. На рождената дата на писателя (9 юли) ще..
Борис Михов е един много добър състезател по информатика. Той е ученик в СМГ "Паисий Хилендарски", участва в различни отбори и е посещавал множество..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg