Излезе последният брой на списание "Критика и Хуманизъм", в който Никола Тулечки и Ралица Ковачева от Factcheck.bg показват как странички с развлекателно съдържание се използват във Фейсбук, за да събират огромни общности, на които после лесно и устойчиво да се сервира пропаганда. Практиката е масова и достига до огромна част от потребителите в България. Какви са механизмите на вменяване на съдържание и каква е свързаността на тези развлекателни странички с медиите, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Никола Тулечки, част от екипа на Factcheck.bg, един от основателите на Сдружение "Данни за Добро".
"За нас беше неподозирано да открием тази практика, която се оказа доста установена, мащабна и успешна. Защото виждаме колко внимание привличат тази страници през числа. Когато изготвихме карта на забавните странички, ни направи впечатление, че в страници във Фейсбук като примерно "Щипка любов", "Доза щастие", "Докосни ръката ми, ако ме обичаш" и всякакви такива странни имена, които не изглеждат като да сервират медийно съдържание, всъщност споделят съдържание на псевдомедии.
Открихме, че тези страници се създават първо с немедийно и новинарско съдържание, а с развлекателно съдържание, профилирано към група хора. Примерно страница с вицове или цитати от мъдреци, или псалми от библията, или силно патриотични страници. Патриотичните са поне над двадесет в различен вариант на "България е велика", "Аз съм българин" и т.н. Там на картинки са дечица с носии или красиви гледки, планини и други. Тези странички, като се създадат, първо събират критична маса подкрепители, на които долната граница е десетки хиляди, а има и с по над сто хиляди потребители. Щом страницата се развие, спира да споделя първоначалното си съдържание и започва да споделя новинарско съдържание от някакви съмнителни медии. Това е така нареченият "полезен товар" – събираш хора по някакъв интерес и после започваш да им предлагаш друго съдържание. Например пропаганда или както сега сме в предизборна кампания, виждаме тези страници да се използват за "черен пиар" и политическо съдържание. Де факто тези страници и създателите им лъжат своите потребители, защото им предлагат смесено съдържание. Това е задна врата към вниманието на хората."
"Bullshit" – глупости и безсмислици
"Потребителите избират тези глупости, защото те лесно се асимилират и в тях лесно се влага смисъл, какъвто няма. Ефектът е количествен, защото създателите на такива глупости например страничките с цитати на мъдреци, те разчитат, че "мъдростите" ще резонират в много хора. Примерно някой, който е бил предаден от приятел, вижда цитата, който звучи така: "Аз прощавам, но не забравям" – глупост е, да, но човекът се идентифицира с нея заради състоянието си и я споделя. От тук нататък алгоритъмът на Фейсбук ще ти предлага само такива страници. Същото е и с конспиративните теории за рептили и всякакви такива идиотщини. Но виждаме как в тези конспирации много често има политически заряд. Тогава конспирацията става "полезен товар" за политически внушения и разделения в обществото."
Кой се стреми да ни заблуди
"Голяма част от успеха на хибридните методи за влияние в едно общество разчита на това, че повечето неща се оставят под радара, защото са банални и ежедневни. Натрупването на много такова съдържание започва полека-лека да влияе на обществото и да си намира пролуки сред него. Така се получават противоречивите теми, които разделят хората и създават лагери – "за" и "против". Това всъщност е една от основните цели на източната пропаганда. При тези страници можем да говорим и за вътрешнополитическо влияние, и за външнополитическо влияние. Това са интереси за очерняне, за запазване на статуквото, за разделение. Не бива да пропускаме руската пропаганда, която е много силна в България, която цели да се подрият основите на така наречените "Западни" ценности – демокрация, свободен пазар, честни избори, разделение на властите и т.н. Методите са всякакви – плашене с джендъри, с ваксини, които търсят всякакви пукнатини и разделения в обществото. Сега например има много усилия около енергийните теми – едни и същи хора се мятаха пред кортежа на Зеленски, когато дойде в България и пак те преди това създаваха фейсбук групи как ваксините ще ни убият. Това са едни и същи личности. През това време невинният потребител си мисли, че това съдържание, което вижда на телефона си, е стигнало до него естествено."
Клъстери и медии
"Намерихме няколко модела с такива странички, които са все едно на някаква регионална медия. Например "News2.bg" обединява страничките: "Щастие – нещастие", "Прикрито" и едноименна, и споделя профили в Гугъл със сайта "За Перник". Те имат над 1 милион интеракции. Подобни страници имат изключително пропагандно съдържание, насочено да унищожава политически опоненти или такива, които са в момента на власт или които искат да дойдат на власт. Това е правено от професионалисти и това си е локален политически пиар, а дори и на национално ниво.
Опитваме се да определим какво е отношението в тези страници към политиците. Прави впечатление, че отношението към политиците от така наречените "демократични" общности, партии и формации у нас е много негативно. Голяма част от съдържанието на тези страници се опитва да унищожи на лично ниво политиците от демократичните партии у нас – колко са смешни и неадекватни. Не видяхме към президента такова съдържание. Има много страници, които директно подкрепят Путин. Дали това съдържание е поръчково, не можем да кажем, но потребителите получават една голяма каша от противоречащо си съдържание. От това печели всеки, който се храни от хаос. Тоест това са тоталитарни режими и всякакви такива политически устройства, които те убеждават, че ако последваш тях, ще въведеш ред, иначе навсякъде ще има хаос."
Снимка – Николета АтанасоваД-р Атанас Грозданов от Биологическия факултет на Софийския университет сподели в ефира на "Нашият ден" вдъхновяващи мисли за градското биоразнообразие и инициативата "Дивата София". Основната цел на този проект е да разкрие на широката публика богатството на дивата природа, която съществува дори в рамките на големия град. Според д-р Грозданов много..
В предаването "Време за наука" Христо Панчев, координатор на инициативата за "зелено възстановяване" в "Грийнпийс" за Централна и Източна Европа, разказва за новия проект на организацията – специализирания курс "Енергийно еспресо". "Енергийно еспресо" е безплатен онлайн курс, насочен към общински специалисти, ангажирани в сферата на градското..
В рамките на рубриката "Темата на деня" в ефира на "Нашият ден" се проведе задълбочен разговор за интеграцията на жените и децата бежанци от Украйна. Участие взеха Бистра Иванова, председател на "Мулти култи колектив", украинската поетеса Ана Багряна и Виктория Петрова, мениджър програми и оценка на проекти към "Българския фонд на жените"...
В рубриката "Епизоди от живота" обсъдихме как иновативните технологии могат да подкрепят здравословния начин на живот. Владислав Живков, управител на "Инова Ливинг", представи проекта NutriWell – платформа, разработена с помощта на изкуствен интелект , която има за цел да подпомага здравословното хранене и социалното включване. "NutriWell е..
В "Голямата къща на смешните хора" на редакция "Хумор и сатира" най-кратка и ясна е рубриката "Кратко и ясно". Този път в нея насочваме вниманието си към далечна Япония – древна страна, населена с японци, които умеят кратко и ясно да назоват неща, процеси и явления, които ние няма и да се сетим да назовем. Японците например имат термина..
Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация..
В aртпространството на галерия Heritage, новият aртцентър в сърцето на София, е представена самостоятелна изложба на художника от старата школа майстори –..
Младият художник Димитър Павлов вече оставя своя културен отпечатък с изложбата "Писма и ноктюрни" – до 14 декември в галерия "Сердика". Това е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg