Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Йефта" от Хендел в запис от "Ковънт Гардън"

Тази събота (3 февруари от 20 часа) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Йефта" – последната оратория на Георг Фридрих Хендел. Постановката се е състояла на 24 ноември 2023 г. в Кралската опера "Ковънт Гардън" в Лондон, а в главните роли влизат: Йефта – Алън Клейтън (тенор), Ифис – Дженифър Франс (сопран), Стордже – Алис Куут (мецосопран), Зебул – Бриндли Шерат (бас), Хамор – Камерън Шабази (контратенор), Ангел – Кийлан О’Съливан (сопран). Режисьор е Оливър Миърс, а от клавесина изпълнението ръководи Лорънс Къмингс.


Либретото на творбата е създадено от Томас Морел и представя старозаветна история из Книгата на Съдиите Израилеви. Воинът Йефта обещава на Бог, че ако му помогне да победи, той ще принесе в жертва първото същество, което срещне, когато се завърне. Това обаче се оказва неговата дъщеря Ифис. В библейската история Йефта спазва обещанието си и принася момичето в жертва, но Морел адаптира развръзката спрямо времето си и дъщерята е пощадена – ангел се появява точно навреме, за да предотврати убийството и съобщава, че подобно действие противоречи на Божията воля. Вместо това Ифис трябва да бъде посветена на Господа във вечна девственост.

Представянето на турболентната съдба на Йефта тази вечер е поверено на тенора Алън Клейтън, който определя по следния начин психологическия образ на героя: "Това е едно невероятно сложно изследване на човешките недостатъци, слабости и съмнения. Според мен партията изпреварва времето си както музикално, така и психологически. Едната от ариите – "Отвори мраморната си паст, о, гробнице", може да бъде разглеждана в контекста на Шекспировото "Да бъдеш или да не бъдеш" и е размишление върху съществуванието изобщо. Йефта има повече недостатъци, отколкото съм си представял. Той също така е по-неприятен, отколкото си мислех. В една от репликите си Хамор говори за слепите грешки и увлечеността на Йефта и смятам, че това описва главния герой особено точно. Той се подхлъзва по грешния път, подмамен от страстта си.

Той е велик военачалник и това изисква известно количество самочувствие, което обаче мутира в арогантност и прекалена увереност в собствените му убеждения и способности. Имаме склонност да го възприемаме като набожен, но грешен човек, който е бил принуден на направи това прибързано обещание. Но всъщност не е така. Той се заклева, защото иска да бъде славен завоевател. Така че той сам започва да си вярва прекалено много и да смята, че единствено неговите възприятия и гледна точка са верни, независимо от реалността".

Освен "Йефта" в предаването "На опера в събота" ще прозвучат и фрагменти от ораторията "Самсон" на Хендел в изпълнение от Роял Албърт Хол, състояло се на 23 август 2023 г. отново под ръководството на Лорънс Къмингс.

Снимки: ФС на Кралската опера "Ковънт Гардън"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18