Образованието е врата към целия свят, а чуждите езици са ключът към него. В това вярват преподаватели и ученици от 79-о СУ "Индира Ганди" в София. "От малки учим хинди" – разговор за обучението по чужди езици в българското училище с участието на заместник-директора по учебната дейност на 79-о СУ "Индира Ганди", Ивелина Иванова, с преподавателя по хинди, Цветелина Асенова и с ученичките от 9 А клас в училището – Ивана Шопска и Александра Благоева.
Според зам.-директора г-жа Иванова думата "култура" е ключова за този разговор: "Има нещо, което е уникално, което ни отличава от всички училища в България и е наша гордост – това е изучаването на този екзотичен, странен, източен език хинди, на който говорят милиарди хора. Но не само езикът, а и допирът и широкият поглед към културата, световното наследство, цивилизацията са фокус в нашето обучение."
Г-жа Иванова вярва, че изучаването на този далечен език е добра основа за изграждането на учениците като личности с поглед към света. Тя разказва, че преди повече от 40 години училището е именувано "Индира Ганди", вероятно по политическа линия на сближаване между България и Индия. Ето защо Посолството на Република Индия проявява интерес за взаимодействие с учебното заведение. Отношенията са топли, училището и посолството организират общи инициативи и често отбелязват заедно традиционни празници.
"Учениците винаги са любопитни към света и колкото и странно да звучи, успяхме в продължение на повече от 15 години да задържим този интерес към езика хинди. Разбира се, променяли са се нещата през годините. Имаше период, в който дори се изучаваше като втори чужд език в гимназиален етап, но постепенно преминахме към по-различна схема. В момента г-жа Асенова обучава ученици от 1-ви и 2-ри клас. Децата с огромен интерес изучават нещо толкова любопитно и толкова трудно", казва зам.-директорът.
Г-жа Асенова е учител по химия и физика, но преподава хинди в училището вече близо 9 години. Тя споделя, че в началото децата се записват по инициатива на самите родители, но с времето развиват собствен интерес и усет към езика. Малките ученици с радост, хъс и желание присъстват в часовете, пишат и изговарят думички, разказва г-жа Асенова. Към момента хинди в училището изучават две групи от около 20 деца.
Според Александра и Ивана хинди е много интересен и интелигентен език. И за двете ученички първоначалният сблъсък с езика е бил труден, но твърдят, че с времето изучаването става по-лесно и разбираемо. Ивана вярва, че, в която и насока да реши да се развива, знанията по хинди биха били от полза. Александра, от своя страна, иска да продължи да изучава езика и дори си представя да замине за Индия някой ден.
Г-жа Иванова споделя, че училището предлага на своите настоящи и бъдещи ученици солидна програма с дълбоки традиции и в една друга област: "Ако говорим за приема след 7 клас, нашето училище предлага профил "Софтуерни и хардуерни науки". Независимо че изучаването на езика хинди ни прави уникални, всъщност това е едно от първите училища, които въвеждат компютрите в далечната 1985 година. Така че тук спазваме другата си традиция – насочеността към по-съвременните интереси, а именно информационните технологии."
За зам.-директора по пътя към успеха професионализмът е водещ. Това означава изпълнение на ангажиментите и отговорност към учениците. И все пак няма нищо по-красиво и вдъхновяващо от един добър учител, който да напътства децата в техния процес на обучение. Надеждата на г-жа Иванова е, че знанията и културното взаимодействие, които предлага училището, ще превърнат сегашните ученици в широкоскроени личности, готови за глобалния свят.
Целия разговор чуйте в звуковия файл.
Речникът на Кеймбридж обяви manifest за дума на годината за 2024 година. Глаголът manifest е част от английския език и означава да демонстрираш нещо, което е очевидно, чрез знаци или действия – според описанието му в речника на Кеймбридж. В наши дни обаче думата вече описва позитивното мислене, което сбъдва желания и убеждението, че можеш със..
В рубриката "Времето на редактора" ви разказваме за Третата национална среща на ученическите съвети, която ще се проведе в град Пловдив. Това събитие е част от дейностите на Националния ученически парламент – мрежа, обединяваща ученически съвети и парламенти от цяла България, с цел ефективен диалог с институциите. Националният ученически..
Днес темата за подготовката на кадри, които да отговарят на нуждите на съвременния бизнес, е по-актуална от всякога. Каква е ролята на държавата, общините и бизнеса в този процес? Как върви изграждането на иновативни училища и СТЕМ центрове, които да мотивират учениците да изучават дисциплини като мехатроника, роботика, изкуствен интелект и..
След толкова дългоочакваното падане на Башар ал Асад какво бъдеще очаква Сирия. Какви са перспективите пред страната на фона на продължаващата криза в Близкия изток и хаотичната ситуация в самата Сирия, където различните бунтовнически групировки в много случаи имат диаметрално противоположни искания – например Хаят Тахрир ал Шам и доминираните от..
Пред какви трудностите са изправени младите в началото на творческия си път, какви са желанията им и препокриват ли се с реалността? Има ли връзка между отделните поколения и помагат ли си взаимно? Как участват в социалния, културния и политически живот и биват ли забелязани? Какви са бунтовете и тревогите им? Чувстват ли се свободни? Как новите..
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма „Христо..
"Най-важното за един човек е да има възможността да изучава това, което му харесва и да се занимава точно с тази област, която го прави истински щастлив и..
Харуки Мураками, един от най-четените съвременни писатели, спряган многократно като следващ носител на Нобеловата награда за литература навърши 76 години...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg