Английският композитор, поет, теоретик и лекар Томас Кемпиън (1567-1620) създава над 100 арии по време на живота си, което го прави втория композитор с най-много създадени такива творби, а преди него е единствено Дауланд. Въпреки името си, арията по това време не носи съвременното значение на вокално-солистична завършена форма, която е част от по-голямо произведение като опера, кантата или оратория. Вместо това така се обозначават солистични песни с инструментален акомпанимент, чиято адаптивна фактура позволява изпълнение от разнообразен състав – вокално-инструментален, изцяло вокален, изцяло инструментален или комбинацията от изброените видове.
Кемпиън издава колекции с такива песни три пъти в живота си: през 1601 г. за първи път излизат негови творби в съвместния том "Книга с арии на Росетър", който авторът издава заедно със своя приятел Филип Росетър. След това през 1613 г. публикува вече първия си самостоятелен опус "Две книги с арии" (известен още като "Първа и втора книга с арии"), а през 1617 г. излизат и последните му песни, обединени в "Трета и четвърта книга с арии". Освен музиката Кемпиън създава и поетичните текстове към творбите си.
По време на живота си композиторът се изявява и като теоретик – първо с труда си "Наблюдения върху изкуството на английската поезия" от 1602 г., а после през 1613 г. и с трактата си "Нов начин за създаване на четиригласен контрапункт по много лесно и сигурно правило", където Кемпиън представя своя собствен новаторски композиционен метод.
Този вторник (12 март от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" по програма "Христо Ботев" слушаме арии от Томас Кемпиън в изпълнения на Рейчъл Елиът – сопран, Майкъл Ченс – контратенор, Марк Падмор – тенор, Питър Харви – баритон, Найджъл Норт – лютня, и виолов ансамбъл "Конкордия".
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg