В съкратеното издание на предаването "На опера в събота" ще ви предложа великолепен запис от Виенската държавна опера. И по-точно: премиерния спектакъл на "Милосърдието на Тит" от Моцарт, с който бе открит сезонът миналата есен.
Всъщност това е възстановка на изключително спорната постановка на Юрген Флим от 2012 година, навлякла си сериозни критики и шокирала до голяма степен стожерите на моцартовите традиции. В този смисъл в австрийския печат се появи съвсем уместно сравнение с отлежало вино: уви, за режисьорските несполуки времето не играе положителна роля. Показателен е фактът, че за около десетилетие постановката на Флим е представена не повече от 17 пъти. Остава загадка, защо в такъв случай ръководството на Държавната опера я изважда на показ. Вероятно, за да пробва отново да привлече младата аудитория в театъра, търсейки съвременен подход към вечните теми за любовта, приятелството, доверието, предателството…
Специалистите имат сериозни възражения към сценографията, но пък хвалят костюмите на Биргит Хънтър: изумително елегантни, те подчертават изваяните фигури на певиците, доближавайки ги до топмоделите.
Интересът се изостря допълнително, тъй като сравнително рядко поставят "Милосърдието на Тит". Предпоследното сценично творение на Моцарт притежава стилистичните особености на т.нар. opera seria. И ако споровете за режисьорските хрумвания на Юрген Флим във Виенската държавна опера са ожесточени, то изпълнението се радва на всеобщо одобрение.
В печата се появи следното заглавие: "Музиката на Моцарт продължава да доставя истинска наслада, а дошлите в Държавната опера бурно аплодираха своите фаворити." Казват, че главна заслуга има 46 годишният Пабло Ерас-Касадо. Негов специалитет са бароковите образци, а познаването в дълбочина на моцартовите партитури му помага да достигне нов връх в стремително развиващата се кариера. Съвършената яснота и прословута ненакърнимост на мелодичния рисунък са изведени от диригента с голямо майсторство и вкус, а оркестърът звучи прекрасно. Великолепно се представят солистите, които обират овациите на публиката.
В главната роля на римския император Тит Матю Поленцани бележи нов връх, категорични са познавачите. "Това без съмнение е един от най-добрите и търсени моцартови тенори днес", пишат те. Американецът е намятал вече мантията на Тит на реномирани световни сцени, а през 2019 година триумфира и в МЕТ. Пеенето му се отличава с вокално съвършенство, с елегантно изваяна фраза. Матю Поленцани притежава и респектираща актьорска дарба, която му позволява да разкрие потайните кътчета в душата на Тит. Неговите терзания, когато трябва да накаже Секст – най-предания си приятел, превърнал се в предател.
Въпреки заглавието на операта, тъкмо Секст е основен двигател на действието и център в сюжетните криволици в либретото на Катерино Мадзола, вдъхновено от драмата на Пиетро Метастазио. В изпълнението на американското мецосопрано Кейт Линдзи младият патриций Секст добива черти на истински трагичен герой, който предизвиква дълбок емоционален отклик у зрителите.
А Вителия на италианското сопрано Федерика Ломбарди е властна, изцяло подчинила на волята си Секст в желанието да бъде убит Тит, този който измества от трона нейния брат император Вителий. Публиката дълго аплодира Федерика Ломбарди заради лекотата, с която се справя в виртуозните колоратури. В ролята на Аний – приятеля на Секст ще слушате мецосопраното Патриция Нолц, а като Сервилия се преобразява сопраното Славка Замечникова. Басът Петер Келнер е преторианският префект Публий. Маестро Пабло Ерас- Касадо ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември),..
На 1 декември ще отбележим Световния ден за борба със СПИН. Дни преди светът да насочи внимание към това заболяване, Никола Кереков запознава слушателите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg