Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)
Снимка: БНР

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата си воля. Забележителен професионалист, признат както у нас, така и в различни краища на света, проф. д-р Петя Бъговска е посветена изцяло на каузата да предава своя безценен опит на учениците си и да работи за утвърждаването на авторитета на контрабаса. Неслучайно списание "Double bassist" – Лондон пише за нея: "Когато тя свири, усещаме силата на природата. Тя е от жените – новатори, чиято дейност като педагог, солист и музикант е с изключителен принос за развитието на световното изкуство на контрабаса".

Скромна и сърдечна като човек, проф. д-р Петя Бъговска е упорита и безкомпромисна по отношение на своята кауза като музикант. Тя не само свири и преподава, но и пише за любимия си инструмент. Съвсем наскоро, на 25 март, излезе от печат третата ѝ книга – "Изкуството на контрабаса". "Аз преподавам история на контрабаса и непрекъснато чета и търся надграждаща информация, защото историята се променя във времето – казва проф. Бъговска. – Задължена съм да го правя, това не само е полезно за студентите, но същевременно е и съхранение на паметта. Много ми е важно да има отношение към миналото, за да можем да бъдем устойчиви и да погледнем към бъдещето. Не можем да мислим, че настоящият момент е единствен и единствено значим. Ние трябва да знаем как е тръгнал процесът, какво е било; и да имаме уважение към всички, които са дали за него част от своя живот".

За своя собствен живот, за първите си стъпки в музиката, за това как е свързала съдбата си с контрабаса и къде по света е жънала успехи с него, Петя Бъговска разказва увлекателно и непосредствено в студиото на "Предаване без име". В две поредни съботи – на 13 и 20 април от 11 часа – можете да научите любопитни подробности от забележителното ѝ развитие. Ще звучи и много музика от двата ѝ компактдиска: "Галерия" и "Един контрабас, една жена".


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15