Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Венеция – свободен център на световната култура

Първият град, въвел входна туристическа такса

Преди броени дни Венеция се превърна в първия град, който наложи туристическа такса за посетителите, които не идват, за да нощуват там. Художникът Стефан Попдимитров, който редакторът на "Нашият ден" Василена Мирчева  срещна по време на Венецианското биенале, споделя своето усещане за Венеция като център на световната култура.  

Попдимитров разказва, че Венеция трудно е преминал през пандемията, тъй като туризмът е една от най-важните индустрии в града. За радост ентусиазмът на самите венецианци постоянно да представят града си в най-различни артистични форми за пореден път възражда духа на Венеция.

Опасенията на местните са свързани с това Венеция да не се превърне в един "Дисниленд", тъй като хората в града не се чувстват като музейни експонати и искат да защитят средата, в която живеят, заявява артистът. 

В италианския град художникът се озовава на път за Америка и избира да остане. Попдимитров се занимава с графика, живопис, монументална скулптура – с това, което Италия предлага като витрина в света на изкуството. Артистът определя Венеция като музей на открито, в който богатата на творчески емоции атмосфера действа вдъхновяващо. По думите на Попдимитров градът не е обвързан с дълбоки политически ангажименти, което разширява творческата свобода.

Темата на тазгодишното Венецианско биенале беше "Чужденци навсякъде". Попдимитров коментира, че Венеция винаги е бил много интернационален град и предложените творби излизат от рамките, които подобни тенденциозни теми задават.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всичко, което остава…

Влизайки в затъмнената зала на галерията, не знаем какво точно да очакваме, нито какво точно ще видим. Стените са покрити с найлони, а в залата сме посрещнати от леко страховити звуци. Вътре в пространството виждаме редица от провесени обекти, наподобяващи одрани животни… Изложбата "Всичко, което остава" на Биляна Токмакчиева (куратор Гергана..

публикувано на 29.01.25 в 17:22
Хераклея Синтика

Българската археология носи добри новини, но все още се бори с иманярство и свръхбюрокрация

Две големи мраморни статуи, които археолозите откриваха буквално пред очите ни, предавайки на живо от мястото на събитието – Хераклея Синтика – станаха символ на археологическите находки през изминалата година и успяха да заинтригуват дори световните медии. Други не по-малко ценни открития също се бориха за внимание и всички специалисти заедно..

публикувано на 29.01.25 в 16:35

Параскева Джукелова – една от "Клас 90"

Приказна работа – костюми, пеене, танци. Един свят, в който можеш да бъдеш всеки друг, но не и себе си. А може би тъкмо ти, твоето себе си, зарежда с енергията си този свят, разкрил се пред зрителите на сцената или на екрана. И Параскева Джукелова мечтае точно за това още от трети клас – за тайнството на актьорската професия. Запленена от магията на..

публикувано на 29.01.25 в 16:26
Чавдар Гюзелев, Емил Янев и Минчо Събев (от ляво надясно)

Маестрото, Матилда и Феята

В епизод 574 "Трамвай по желание" представя на своята публика книгата на големия актьор Ицко Финци "Пет пиеси, разказани от актьор". Необичайното четиво е представено в студиото на "Трамвая" от театралния режисьор Минчо Събев и театралния художник Чавдар Гюзелев. Но ето как самият Ицко обяснява поредното си ново начинание: "Какво значи това ли?..

публикувано на 29.01.25 в 12:43