Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а поводът е концерт-спектакъла "Чаплин пианисимо", който Юджийн лично ще представи за първи път у нас. В София на 10 юни, в Пловдив на 12 юни и във Варна на 15 юни.
Как наследството на баща ви и богатата история на вашето семейство повлияха на кариерата и личните ви проекти?
Юджийн Чаплин: Мисля, че с братята и сестрите ми наследихме любовта към изкуството, към филмите, актьорството и всичко останало. Веднъж, след като се родиш в шоубизнеса е трудно да се измъкнеш от него. Никога не съм искал да бъда актьор, така че никога не съм имал този проблем. Но да бъда режисьор или продуцент ми беше по-интересно. И предполагам, че съм го взел от баща си.
Мащабният проект "Чаплин пианисимо" е любопитен и красив разказ за живота на Чарли Чаплин, представен чрез неговата филмова музика. Съчетава концерт с два рояла, мултимедия и специални декори.
Можете ли да обясните концепцията зад Chaplin Pianissimo и какво целите да постигнете с този проект?
Всъщност, целта е хората да открият, че баща ми също е бил музикант, че е писал музика, че е писал музиката за собствените си филми. Също така, това е начин да мога да говоря за живота си, детството си и начина, по който е работил баща ми, анекдоти на хора, които е срещал. Това е малка смесица от всичко, но основният акцент е върху неговата музика. Например, звучи музиката от "Хлапето", и очевидно трябва да говорим за филма, интересни моменти от снимачния процес. Или говорим за "Модерни времена". Говорим за съвремието, как е направен, кога е направен, защо е направен и подобни неща.
На сцената заедно с Юджийн Чаплин ще бъдат пианистите Жан-Паскал Бентюс и Силвен Моризе. В света на киното двамата музиканти са познати като едни от най-добрите оркестратори и автори на аранжименти. Когато свирят публиката има усещането, че слуша цял оркестър.
Как избрахте тези двама пианисти, участващи в Chaplin Pianissimo?
Те ме избраха. И те са тези, които искаха да направят аранжиментите. Жан Паскал е музикален аранжор и той е работил с всички големи холивудски компании по много известни филми, правейки аранжименти за тях. Той също искаше да се изявява и мисля, че една от причините е, че идеята му хрумна по време на пандемията. Така че всички бяхме затворени в домовете. Той ми каза, обичам музиката на Чаплин, бих искал да я аранжирам за две пиана.
Можете ли да говорите за процеса на аранжиране на музиката? Какво е уникалното в тези аранжименти?
Мисля, че Чаплин е първият артист, който разбира, че музиката е контрапункт на картината. Така че баща ми, когато е композирал, е композирал според това, което е имал на екрана. Имаше много диригенти, които четяха партитурите на баща ми и казваха, че това не е логично. Защото в класическата музика следваш установени правила. Имаш определени начини да правиш музиката. Изведнъж преминаваш от много бърза към бавна романтична музика, но без никаква логика. Тогава баща ми казваше, погледни екрана и погледни филма, ти композираш музиката към картината. Ако в наши дни Чайковски би получил поръчка да напише "Лешникотрошачката", ще прочетете историята и след това според нея ще композира музиката.
Първите концерт -спектакли в България предстоят през юни в София, Пловдив и Варна. Какво може да очакват хората, които ще посетят "Чаплин пианисимо"?
Когато дойдат, ще видят. Не мисля, че трябва да имат някакви очаквания. Животът на моя баща е невероятен, пълен с оптимизъм и решителност. И няма нищо, нищо по-добро за това, особено в тези дни, когато всичко е толкова сложно.
Чуйте разговора на Антония Барулова с Юджийн Чаплин за предаването "Метроном" в звуковия файл.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg