Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Юджийн Чаплин пред БНР: Искам хората да знаят, че баща ми беше и музикант

Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а поводът е концерт-спектакъла "Чаплин пианисимо", който Юджийн лично ще представи за първи път у нас. В София на 10 юни, в Пловдив на 12 юни и във Варна на 15 юни.

Как наследството на баща ви и богатата история на вашето семейство повлияха на кариерата и личните ви проекти?
Юджийн Чаплин: Мисля, че с братята и сестрите ми наследихме любовта към изкуството, към филмите, актьорството и всичко останало. Веднъж, след като се родиш в шоубизнеса е трудно да се измъкнеш от него. Никога не съм искал да бъда актьор, така че никога не съм имал този проблем. Но да бъда режисьор или продуцент ми беше по-интересно. И предполагам, че съм го взел от баща си.


Мащабният проект "Чаплин пианисимо" е любопитен и красив разказ за живота на Чарли Чаплин, представен чрез неговата филмова музика. Съчетава концерт с два рояла, мултимедия и специални декори.

"Чаплин пианисимо" в София, Пловдив и Варна

Можете ли да обясните концепцията зад Chaplin Pianissimo и какво целите да постигнете с този проект?
Всъщност, целта е хората да открият, че баща ми също е бил музикант, че е писал музика, че е писал музиката за собствените си филми. Също така, това е начин да мога да говоря за живота си, детството си и начина, по който е работил баща ми, анекдоти на хора, които е срещал. Това е малка смесица от всичко, но основният акцент е върху неговата музика. Например, звучи музиката от "Хлапето", и очевидно трябва да говорим за филма, интересни моменти от снимачния процес. Или говорим за "Модерни времена". Говорим за съвремието, как е направен, кога е направен, защо е направен и подобни неща.

На сцената заедно с Юджийн Чаплин ще бъдат пианистите Жан-Паскал Бентюс и Силвен Моризе. В света на киното двамата музиканти са познати като едни от най-добрите оркестратори и автори на аранжименти. Когато свирят публиката има усещането, че слуша цял оркестър.

Как избрахте тези двама пианисти, участващи в Chaplin Pianissimo?
Те ме избраха. И те са тези, които искаха да направят аранжиментите. Жан Паскал е музикален аранжор и той е работил с всички големи холивудски компании по много известни филми, правейки аранжименти за тях. Той също искаше да се изявява и мисля, че една от причините е, че идеята му хрумна по време на пандемията. Така че всички бяхме затворени в домовете. Той ми каза, обичам музиката на Чаплин, бих искал да я аранжирам за две пиана.

Юджийн Чаплин с пианистите Жан-Паскал Бентюс и Силвен Моризе

Можете ли да говорите за процеса на аранжиране на музиката? Какво е уникалното в тези аранжименти?
Мисля, че Чаплин е първият артист, който разбира, че музиката е контрапункт на картината. Така че баща ми, когато е композирал, е композирал според това, което е имал на екрана. Имаше много диригенти, които четяха партитурите на баща ми и казваха, че това не е логично. Защото в класическата музика следваш установени правила. Имаш определени начини да правиш музиката. Изведнъж преминаваш от много бърза към бавна романтична музика, но без никаква логика. Тогава баща ми казваше, погледни екрана и погледни филма, ти композираш музиката към картината. Ако в наши дни Чайковски би получил поръчка да напише "Лешникотрошачката", ще прочетете историята и след това според нея ще композира музиката.

Първите концерт -спектакли в България предстоят през юни в София, Пловдив и Варна. Какво може да очакват хората, които ще посетят "Чаплин пианисимо"?
Когато дойдат, ще видят. Не мисля, че трябва да имат някакви очаквания. Животът на моя баща е невероятен, пълен с оптимизъм и решителност. И няма нищо, нищо по-добро за това, особено в тези дни, когато всичко е толкова сложно.

Чуйте разговора на Антония Барулова с Юджийн Чаплин за предаването "Метроном" в звуковия файл.

Снимки: "Чаплин пианисимо"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30