Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гунди: Човекът зад легендата – екранен разказ

| обновено на 17.10.24 в 12:53

Часове преди премиерата на един дългоочакван филм, той вече е станал символ на единството на цяла България. Лентата, посветена на футболната легенда Георги Аспарухов – Гунди, разказва не само за неговите спортни успехи, но и за личните му терзания и човешките му страсти. С всяка сцена зрителите ще се потопят не само в постиженията на великия спортист, но и в живота на един обикновен човек, който е обичал, страдал и се борил, както всеки от нас. Този филм вече обединява поколенията и ни напомня за силата на любовта, победите и загубите.

В интервю за предаването "Нашият ден" операторът на филма Борис Славков сподели своите мисли и предизвикателствата, които екипът е срещнал по време на създаването на проекта. Той разказа, че от самото начало са имали надежди, че филмът ще предизвика широк интерес, но не са очаквали всеобщо одобрение, тъй като тежестта да се разкаже историята на такава легенда е огромна. "Още от самото начало имахме надежди, че филмът ще срещне широк интерес, но не и всеобщо одобрение. Рискът да не се справиш добре с историята на една легенда и тежестта върху екипа беше огромен. Затова трябваше да отделим допълнително време, за да обмислим всеки детайл. Не искахме да има самоцелни кадри – всеки момент трябваше да бъде подчинен на историята в дадения етап на филма."

Актрисата Александра Свиленова, която изпълнява ролята на съпругата на Гунди, сподели своите лични преживявания по време на снимките и за процеса, през който е преминала, за да усети и предаде любовта, която е била основната тема на филма. "Опитахме се да предадем цялата любов в този филм – любовта към близките, към семейството, към призванието и към самия човек. За мен това пътешествие беше изцяло ново и непознато. Дори не помня историята от първо лице, но винаги съм чувствала, че тя е част от мен." Актрисата сподели, че още като дете е имала своята връзка с футбола и Левски, макар и несъзнателно. "Когато бях на три години, баба ми ме заведе в Борисовата градина, където по същото време имаше мач. Някак си, от нищото, започнах да викам "само Левски", въпреки че никой не ми беше говорил за отбора."

Александра Свиленова също разказа за първата си среща със съпругата на Георги Аспарухов, Величка Маркова. Тя описа срещата като много емоционална. "На първия снимачен ден се запознахме с Величка Маркова. Това беше много емоционална среща. Имаше ужасно много хора около нас, но ние се оттеглихме в наше кътче и си помълчахме. Разплакахме се, а тя ми каза: "Всичко ще бъде наред." Тези думи останаха с мен през цялото време на снимките."


Операторът Борис Славков разказа също така за техническата страна на проекта и как екипът е вложил огромни усилия, за да създаде автентичност и да пресъздаде точната визуална атмосфера на онова време. "Направихме обстойно проучване за това каква лента се е използвала тогава. Направихме имитации на кинолентата, за да сме сигурни, че цветопредаването ще бъде същото. Дори закупихме обективи от Австрия със същото разположение на лентата." Филмът започва със светли и усмихнати тонове, но постепенно преминава към по-монохромни цветове, когато се стига до трагичните моменти от живота на Гунди.

За екипа беше важно да предаде и връзката между Георги Аспарухов и неговия син Андрей, който е бил малък по време на трагедията. Според Славков най-голямото предизвикателство е било да се пресъздаде по правилния начин любовта, която Аспарухов е изпитвал към своя син. "Най-важната оценка за нас беше тази на Андрей Аспарухов и Величка Маркова, която се надяваше, че сме успели да предадем истинската същност на Гунди – човек, който е обичал дълбоко своето семейство. Беше важно Андрей да осъзнае какъв човек е бил баща му, когато види филма."

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Спектакълът „Снежен сън“

"Снежен сън" – коледен спектакъл за деца и възрастни

Театрална къща "Мариета и Марионета" ще зарадва многобройните си почитатели със завръщането на авторския спектакъл "Снежен сън" под режисурата на Мариета Ангелова - Марионета. Публиката ще има възможност да "надникне” в страната на Дядо Коледа – Лапландия и да стане свидетел на последните приготовления на подаръците за всички, които вярват в коледния..

публикувано на 18.12.24 в 17:35

Бина Калс представя новата си поетична книга "Литания"

След премиерата си в Бургас и София, новата стихосбирка "Литания" на Бина Калс бе представена и в "Артефир". Книгата е посветена на майката на поетесата и съдържа 44 стихотворения, писани през последните 12   години и обединени в седем цикъла. Редактор на "Литания" е Роза Боянова. Фотографията на корицата е писателя фотограф д-р Любомир Калудов. В..

публикувано на 18.12.24 в 16:40

Правото да грешиш във фотографията

Първата среща от новата инициатива на Photoworld, наречена "Уроците на неуспеха", събра известните съвременни фотографи Валерий Пощаров, Пенко Скумов и Свилен Начев в рамките на едноименна дискусия. Говорим и с тримата в "Какво се случва" по въпросите какво е успех и какво неуспех в полето на фотографията днес. "Хората често си задават технически..

публикувано на 18.12.24 в 14:35
Венцислав Диков

"Институт за невъзможни неща" в Япония

Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето посещение в "Страната на изгряващото слънце" – специално място, в което преоткрива себе си: "Кацнахме по залез и първото, което видях от Япония, след седем години, беше залезът над Фуджи-сан и огрени..

обновено на 18.12.24 в 08:58

"По следите на изгубената поезия" с Цанко Лалев

Третото събитие от новата поредица "По следите на изгубената поезия" в Литературния клуб на Столична библиотека е на 18 декември от 18:30 ч. Поредицата се представят автори, започнали творческия си път като поети, но след това преминали към друг жанр или жанрове, в които са се утвърдили.  Този път гостува писател, чиято популярност се гради върху..

публикувано на 17.12.24 в 17:50