Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Усещането за кино на Александър Трифонов

(Не)професионалният актьор, който е тазгодишният носител на "Златна роза" за най-добра мъжка роля

4
Снимка: СФФ

Трябва да харесваш това, което правиш, да си му отдаден, а и да имаш доза талант. Когато обаче те позиционират в кадър, ти остава само едно – да вярваш в човека, когото си в този момент.

Така Александър Трифонов вижда актьорската игра. Според него има два варианта за пресъздаване на един образ – при единия, обличайки си костюма – актьорът става конкретния човек, но само докато траят снимките. При другия, актьорът през целия снимачен процес, дори в почивките и ежедневието си, е своя герой. Трифонов възприема себе си като човек от втория тип.


Той всъщност е непрофесионален актьор, но има дълъг списък с филми, в които участва. Последният е "Клопка" на Надежда Косева. Филмът ѝ говори за човешкото достойнство, за това как го утвърждаваме, как държим на принципите си дори когото е трудно и всичко е против нас. Филмът, заради който Трифонов получи Наградата за най-добра мъжка роля на 42-рия Фестивал на българското кино "Златна роза", навлиза в една социално значимата тематика и предизвиква искрено вълнение у зрителите. Заради това всъщност "Клопка" си заслужи и специалната награда на журито за пълнометражно кино на фестивала.

"Приех, защото темата ми е много близка. Много ме занимава, особено ако го погледнем в рамките на майтапа, има един момент, в който главният герой изхвърля боклук пред общината. Аз имах една идея преди години - член съм на Българския антарктически институт и съм ходил в полярната база на остров Ливингстън, по пътя си натам, в пролива Дрейк между двата океана, видях остров от боклук с размерите на град София, видях потресаващи неща в ужким най-чистия континент, помагах на португалския професор орнитолог на вадим найлоново пликче от човката на пингвин - и тогава се смеехме с него дали да не вземем един кораб, да го натоварим с боклук и да го изсипем пред сградата на ООН, такива майтапи. Сега успях да изсипя боклук на филм, но наистина ми е близка темата", казва Александър Трифонов, според когото обвързаността с темата най-вероятно му е помогнала да бъде човека, когото играе – Божека.


"Много е странно, много е тъжно това, че такива хора като Йово Божеков - Божека ги наричаме селски идиоти, луди и откаченяци, а това са най-нормалните хора. Аз лично мисля, че това е нормалното отношение към тази планета, по която тъпкаме всички заедно. Не знам, трябва да започнем от момента, в който си хвърляме фаса на улица и да стигнем до момента, в който сега има сериозен, истински наболял проблем и се говори не само в България, а в цяла Европа за него, за тези - аз четох доста по въпроса - хранилища за ядрени отпадъци. Как се търсят стари, изоставени, неизползвани мини със съответна дълбочина, как се мерят сеизмични зони и т.н. България прилича на едно от любопитните места за цяла Европа за нещо такова. - обяснява Трифонов и допълва: - Не знам кога ще се замислим, че всичко това, което правим, го правим за своите деца и внуци. Много се надявам с такива мънички стъпки като нашия филм да помогнем да се замислим."

След трийсет години по света Александър Трифонов се прибира окончателно в България, вече като пенсионер. Забелязал е, че навсякъде хората ставаме все по-втренчени в себе си и не обръщаме внимание на това, което се случва около нас.

Какво обаче го свързва с киното?

"Връзката ми с киното започна далеко преди да си помисля да пътувам някъде. Започна след като тъкмо бях излязъл от казарма, тогава се ходеше войник в казарма за по две години, и някак близки станахме с - светла му памет - Иван Черкелов. С целия клас на сестра ми Иглика (бел.ред. режисьорката Иглика Трифонова), ученици на Христо Христов и Георги Дюлгеров, прочут киноклас. Страшно близки станахме и той каза: "Идваш и ще играеш в моята дипломна работа.", обяснява Трифонов. След това участва в почти всички филми на Черкелов, а оттам и във филми на Пламен Масларов, Людмил Тодоров.


Навярно създава автентичен образ в "Клопка", защото – както самият той казва – усеща киното, макар и да не го разбира.

"Едно, че страшно харесвам процеса, запознат съм доста, макар и аматьор. По някакъв начин това, с което се занимавах през годините - направихме фотостудио с мои другари и съдружници, занимавахме се с фотография, видео, реклама, клипове, което все пак е близко. Участвал съм не само като актьор, но и като всякакъв помощник в други филмови продукции. Изобщо, свързан съм и ми харесва. Доста се научих от всички хора, които споменах, за целия този процес, още от едно време като пестяхме лента и стискахме зъби, сакън, та сега до дигиталното заснемане и т.н. Така че смешно малко, но бидейки актьор – съм бил и от двете страни на камерата: и отзад като оператор, и отпред като притеснен участник, и… не мога да кажа, че го разбирам, но… усещам го."

Какво се случва с човек, когато влиза в роля, и как процесът в киното отговаря на пътя в живота ни? Защо истината е в простичките неща и какво в действителност провокира носителят на "Златна роза" 2024 за най-добра мъжка роля да се занимава с кино?

Чуйте от Александър Трифонов в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Шанел Еркин

"Синини" – дебютната поетична книга на Шанел Еркин

Шанел Еркин е родена във Варна. Учи оперно и класическо пеене. Още от десетгодишна изнася образователни концерти с Шуменската филхармония. Завършва с отличие Френската гимназия във Варна. " Синини " е нейната дебютно стихосбирка. Редактори на книгата са Петър Чухов и Георги Гаврилов. Ето какво пише Георги Гаврилов за книгата: "Синини" на Шанел..

публикувано на 30.01.25 в 18:15

Киното в очите на самотния зрител

Къде ни намира киното? Дали все още предпочитаме да седнем в тъмния салон, заедно с десетки други зрители и колективно да преживеем историята и емоциите в един филм, или търсим усамотение у дома, където можем да връщаме и превъртаме, да спираме колкото пъти си искаме и да разчитаме, че никой няма да хрупа пуканки точно до нас? И дали гледаме един..

публикувано на 30.01.25 в 16:45

Рене Жирар за "Книга на Йов"

"Случаят Йов", книгата на френския философ Рене Жирар в превод на Тони Николов, ще бъде представена тази вечер ( 30 януари) в Книжен център "Гринуич" от 18.30 ч.  Френският  мислител е известен със своята "миметична теория". Определян е като антрополог на насилието и на религиозното.  На български език през 2006 година е издадена – отново в превод..

публикувано на 30.01.25 в 16:14
проф. Светлозар Игов

Почит към проф. Светлозар Игов

Редколегията на списание " Страница " отбелязва 80 години от рождението на проф. Светлозар Игов, която се навършва на 30 януари. "Уви, той не е сред нас телом, но духом е тук", пишат от редакцията, определяйки го съвсем точно като "един от най-мощните литературни хора на България " .  Учен, литературен критик и историк, есеист, поет,..

публикувано на 30.01.25 в 16:00

Пътуване в сърцето на съвременна Португалия

Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" кани публиката на пътуване в сърцето на Португалия с поредната си изложба на водещи съвременни португалски стрийтарт художници. В експозицията традицията среща модерността, а уличното изкуство се превръща в глас на новото поколение артисти. Изложбата обединява творбите на водещи артисти,..

публикувано на 30.01.25 в 14:50