Вещери, вампири и върколаци... Абе какви са тези думи, дето висят обесени уж празнично върху платформата в първата четвърт на динамичния лингвистичен 21-ви век?
Друго си е да кажа даркуейвъри, готици и фенове на индъстриъла, та да ме разберете. Хора с определена мисловна нагласа – уейв готик предразположение, комбиниращо музика, която е (или поне беше) дарк рок, а днес е по-електронна, с начин на живот, чрез който се вглеждат във вътрешния си свят, усещат чувствата си. И живеят без да следват правилата на обществото, а своите собствени. Стилът не зависи единствено от грима, гробовния саунд и ходенето на клуб в петък и събота вечер. Такава уейв готик среща – преизпълнена с жар и добро настроение, предстои в столичния клуб Mixtape 5 от 22.00 часа довечера.
Два са пулта ред поредом расли. Акорди на шепи от дарк диско, електро, готик, електроник боди мюзик, ню уейв и тежък индъстриъл ще хвърчат във въздуха вместо конфети или – недай, Боже, салфетки, от пултовете на DJ Will – най-дългогодишният дарк диджей в столицата, известен с индъстриъл и дарк електро партитата си още от 1995 година в легендарния клуб "Хаос" (Калното), фестивала Black Sun Rising (B.S.R.) Open Air, както и с участията си в много клубове и като част от няколко банди. В микса ще му партнира DJ Vladi Mer от Neu Еvents, вероятно най-популярният и продуктивен майстор на пулта от софийската алтернативна сцена в последните две декади, понякога продуцент и промоутър и на много най-разнообразни прояви (простете ми спортния термин). Мрачната нощ ще продължи чак до 5 часа сутринта. На входа няма да ви питат дали не сте тръгнали на погребение, саркастично да ви подхвърлят, че Хелоуийн мина преди два месеца, да ви питат занимавате ли се магия или пък сте увлечени от екзотични религии.
По принцип, това е движение, което започна в края на 70-те. Беше развитие на нещо като пънк сцена, но без политически намерения и инспирирано най-вече от "Джой Дивижън", "Баухаус" и други подобни артисти, които и днес могат да бъдат открити, но сред тяхното небитие. Черните шъртове и дънки съвсем отдавна не са на почит сред готиците. Към днешната дата те предпочитат да изглеждат като принцове и принцеси от 15 век и много успешно го правят. Цветовете са предимно и най-вече чер, тук там малко пурпур и лила. Предпочитаните от тях материи за обвиване на тленните части – дантела, плюш и коприна. Задължителните остри обувки. Коси с невероятни оттенъци, в по-значителната си част – обръснати. Имам релефен спомен от фестивала Wave Gotik Treffen в Лайпциг в началото на века – немалка част от готиците пристигнаха с... катафалки, въпреки че много повече биха им отивали каретите. Като се изключат древните одежди, които създаваха предпоставка да си мисля, че организирано са ограбили немските музеи, хората бяха може би най-миролюбивата пасмина, сред която съм се завирал. Кротко обикаляха да демонстрират гардероба и уменията си да се гримират театрално и малко по-шумно. "Лакримоза" е проектът, чиито създатели – австрийците Тило Волф и Ане Нурми, са въвели термина "готик метъл" в началото на 1994-та, както се казва в биографията в официалния сайт на бандата. Същата година се появява и знаменитият дебют Portrait Оf Аn American Family на съвременната икона Мерилин Менсън, който се погрижи да осигури гореща продукция за партито довечера - One Assassination Under God – Chapter 1 с 9 чисто нови парчета. Гениалният изрод, поел по стъпките на Алис Купър, е истински американски Франкенщайн, който мрази либералите. Отговаря само ако го наречете Мерилин Менсън, Мерилин, Менсън, мистър Менсън или преподобни Менсън. Това, което Мадона направи по отношение на сексуалната революция и разкрепостеност, Мерилин Менсън направи по отношение на религията, като естествено за целта се наложи да използва методите на скандала и провокацията.
Човешката глупост, проявяваща се в религиозни суеверия и злокобни заплахи за съдбата на безсмъртните ни души, е доказано най-големият враг на Менсън. Каквото и да кажем за него, няма да е достатъчно. Повечето са отвратени от външния му вид, други – от неговото творчество. Но няма как да се отрече, че всеки знае кой е Год Ъф Фък, слушал е поне една негова песен или е искал да разбере повече за този - меко казано, странен човек, сред най-предизвикателните артисти на световната алтърнатив рок сцена. Днес Мерилин Менсън – по паспорт Брайън Уорнър, е навлязъл в четвъртата фаза на своята трансформация: преди беше Антихристът Суперзвезда, за какъвто сам се провъзгласи още миналия век, сетне мина през "Омега Енд Меканикал Енимълс", за да скъса с това амплоа, защото е преекспонирано за комерсиални цели, и да се превърне в Меркурий – символ на алхимията. Този свят още дълго ще иска депресираща музика, болна визия и съответното (само) задоволяване. Менсън, разбира се, не е открил нито топлата вода, нито колелото. Преди почти 35 години, по времето, когато кротко се е разхождал прав под масата в родния си дом в Охайо, днешните му идоли по същия начин стряскаха определени обществени и музикални кръгове. Поне аз никога няма да забравя една страница и половина, която успя още през 1974 година да преодолее "желязната завеса" и да се промъкне – може би точно заради критичния си тон, в уважаваното българско списание "Лик", издание на БТА. Да не забравяме, впрочем, че статии от този тип бяха сред малкото светли рок-ен-рол лъчи в тоталния информационен мрак в нашата малка и съвсем тоталитарна (тогава) страна. Швейцарският автор, който с упоение разгроми упадъчните представители на глем или глитър рока, едва ли си е давал сметка за това... Той излезе и у нас със заглавие: "Пазете се! Пристига козметик рокът!"
А как ще бъде дегизиран неговият пра-правнук, ще стане ясно от The Gothic NYE 2025 Party с диджеите Vladi Mer и Black Sun Rising в клуб Mixtape 5 след няколко часа.
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..
По традиция програмата за култура и образование на БНР излъчва директно Новогодишния концерт на Виенската филхармония – едно от най-популярните музикални събития в света. В първия ден на 2025 г. това ще се случи за 38-и път. На пулта на Виенската филхармония застава един от най-големите музиканти на съвремието - диригентът Рикардо Мути, който до този..
В "Неделния следобед" на 29 декември отново звучаха записи от откриването на тазгодишното, 54-то издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора. Той беше открит на 21 ноември с две опери на Пучини – "Джани Скики" и "Самодивите" ("Le Villi"). Неочакваната, на пръв поглед невъзможна комбинация, се превърна в истински сценичен..
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис..
Интервюто с Манол Глишев в рубриката "Темите на деня" очертава интересна перспектива върху връзката между личните и обществени преживявания, както и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg