От всичко, което се случва около нас и често въпреки нас, някак е трудно човек да на се запита какво право има някой да накърнява нечие чуждо достойнство. Да нанася удари, буквални и преносни, по личността. Особено ако тя е едва формираща се. Темата за домашното насилие, за съжаление, е от темите без срок на годност. Това потриса, стиска за гърлото и боли. Формите на насилие се оказват немалко и винаги успяват да си проправят път към живота на човека. Често към потиснатия, скрилия се от света, несигурния.
Това, както и един от филмите, които бяха част от документалната програма на 29-ия София филм фест, доведе до немалко питания: какво превръща децата в (не)видима жертва и кога страхът им пречи да говорят за проблемите си; кога децата стават жертва и на моделите, от които са изградени; как тъкмо тези модели ги карат да приемат неестественото за нормално и по какъв начин може да бъде превъзмогната травмата от детството?
"Лоши учители" говори за всичко това, като изследва живота на Винченцо Фуоко – 35-годишния футболист, белязан от травма в детството си, която го кара да мълчи в продължение на много години. Той става жертва на своя спортен мениджър, но въпреки сексуалното посегателство и целия кошмар, през който преминава, Винченцо все така обича футбола и днес той отново е част от живота му. След едни премеждия, а благодарение и на подкрепата на асоциацията "Промени играта", Фуоко решава да разкаже историята си. Неговото свидетелство е от решаващо значение не само за осъждане на насилието, но и за повишаване на осведомеността относно значението на подкрепата за жертвите, както и за необходимостта от наказване на извършителите.
Роберто Ораци, режисьорът на документалната история, е смятан за важна фигура от съвременната италианска кинопанорама, който поставя силен акцент върху сенчестите страни от човешката природа и социалните проблеми. Той решава да проследи живота и битката на Винченцо във филм.
Как изкуството може да помогне за разкриване на истината и съществува ли справедливост в случая? Защо често не слушаме какво ни казват децата и трудно им вярваме, когато се опитват да ни насочат към проблемите си?
Отговорът на тези въпроси, както и повече за футбола, който учи на дисциплина и отборна игра, и за силата на подкрепата и нуждата от кураж – разказват Винченцо Фуоко и Роберто Ораци в звуковия файл. Преводът от италиански е на Мартин Петров.
Зад историята във филма "Лоши учители" застава Рикардо Нери. Италианският филмов продуцент беше сред гостите на 29-ия София филм фест. Той е продуцирал филмите "Бандите на Ню Йорк“, "Под слънцето на Тоскана“, "Превъзходството на Борн“, както сериала на Паоло Сорентино "Новият папа“ и филма му "Ръката на Бога“.
Нери заговори за това кога едно дете може да приеме насилието за нормално поведение и по какъв начин педофилът успява да манипулира жертвата си. Той разказа и колко време е било нужно, за да може Винченцо Фуоко да се довери на филмовия екип.
В рамките на международния София филм фест Рикардо Нери представи пред българската публика и игралната история на режисьора Флоренц Папас. Тя се развива в посткомунистическа Албания, където самотна майка и нейният проблемен син тийнейджър се опитват да се преборят с взривовете на гражданско насилие, които разкъсват източноевропейската държава. "Лунапарк" е филмов разказ за прехода – не само между различните общества и политически режими, но и между човешките емоции. Той е вдъхновен от детските спомени на Папас за бурната епоха. Флоренц Папас е режисьор, в когото Рикардо Нери вярва. Повече за сюжета на "Лунапарк" и киното, в което италианският продуцент вижда потенциал, чуйте от продуцента в звуковия файл. Превежда го Йоана Стоянова.
Снимки – СФФ
Видин очаква мащабен благотворителен концерт в подкрепа на детското отделение на местната болница. Събитието на 12 юни от 19 часа ще бъде придружено от благотворителна фотографска изложба, средствата от която ще отидат за същата кауза. Идеята е на танцова школа за модерен балет "Суинг" в лицето на Елена Венелинова, хореограф-педагог и..
Изложбата "Какво ни свързва?" беше открива в Софийския арсенал за модерно и съвременно изкуство. "Какво ни свързва" е един вид "стоп-кадър", опит – без претенции за изчерпателност – да се уловят съвременни тенденции във веригата общество – храна – изкуство. С развитието на човешката цивилизация, храната (храненето) постепенно се превръща от естествен..
На 29 април от 18.30, в библиотеката на Гьоте институт, София, Албена Тодорова ще представи новата си поетична книга "Да ти бъда тяло". Водещ на събитието ще бъде нашият колегата Радослав Чичев. "Да ти бъда тяло" е четвъртата поетична книга на Албена Тодорова (на снимката в текста). Авторката е позната още с текстовете си за Япония и..
Новото българско кино, което приковава зрителите към екрана, провокира у заинтересованите от филмовия процес въпроси за това какви са ключовите аспекти на продуцентската работа – от създаването на филмов проект до търсенето на финансиране и международни партньори. В "Кино с думи" за мисията на продуцента говори Веселка Кирякова. Тя е завършила Филмов..
До осми май в Пловдив продължава ежегодната изложба на съвременно изкуство "Арт позитив 2025". Тази година темата, вдъхновила произведенията е "Прозрачно". "Прозрачността като тема в изкуството предлага безкрайни възможности за изследване и изразяване" –пишат организаторите от сдружение "Изкуство днес"."Прозрачното разкрива, но и прикрива. То..
Парламентарните репортери Кристияна Стефанова от телевизия "Евроком" и Лъчезар Лисицов от "Клуб Z" коментират в "Мрежата" по програма "Христо Ботев"..
За паметта, като жив организъм, за противодействието спрямо статичното състояние на нещата, за новите мисловни хоризонти – говори Мария Степанова ,..
Тази седмица за поредна година излезе докладът на Българския хелзинкски комитет за правата на човека в България за 2024-та. Какво констатира той в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg