Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се раждат положителните истории в училище

Ивелина Пашова
Снимка: Венета Гаврилова

Въпреки че за тях се чува по-рядко, добри примери и щастливи истории в българските училища има много. За да се промени картината на средното ни образование обаче, тези примери би трябвало да се проучат внимателно и да се намери начин те да станат норма.

Като че ли най-ярки са случаите в "проблемни" райони, общности и селища, където достъпът до образование на децата е под въпрос. Това не значи, че и в редовите учебни заведения в големи градове и за деца от семейства с възможности не трябва да се работи така, че образованието да ги стимулира за развитие и пълноценен живот.

Какво прави възможни положителните истории в училище – за това разговаряме в рубриката "Всичко за образованието" с Ивелина Пашова, ръководителка на проект "Училища за пример" на фондация "Заедно в час", започнала пътя си в образователната сфера като учителка в Копривщица. Тя също има своите щастливи истории с ученици, постигнали мечтите си с много допълнителна работа и личен ангажимент от страна на учителя.

"Когато децата имат смели мечти, имат подкрепяща среда около тях – техните родители, техните учители - тогава нещата се получават. И се получават, разбира се, с много допълнителни усилия…", казва Ивелина Пашова. Тя споделя идеята на програмата "Училища за пример" и основните насоки, в които се работи с учениците, учителите и ръководителите на училища.

"…Както знаем, това е по някакъв начин най-сложният и най-често цитираният проблем, пред който сме изправени – всеки казва: "децата не са мотивирани". От нашия опит това, което виждаме, е, не че децата не са мотивирани, на децата им е скучно и безсмислено. И когато има учители, които успеят да ги ангажират с учебния материал през техните интереси и през предизвикателни задачи, защото то не е само забавление в никакъв случай, през това хем да учат, хем да се развиват, хем да виждат какъв е смисълът от това учене за техния живот, тогава тотално се променят децата и започваме да виждаме в училище едни деца, които взимат участие, които искат да работят с други свои съученици, които развиват тези умения, които всъщност ще ги направят успешни. Това е големият смисъл на програма "Училища за пример"…"

Чуйте цялото интервю в звуковия файл


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Нешо Чипев

Проф. Нешо Чипев: Черно море става все по-топло, но не и по-солено

Черноморската екосистема има своите специфични функции. Не е никак лесно да се прогнозира и разбере въздействието на който и да е фактор, било то климатични, човешки или космически, върху системата, в това число и черноморската. Това е така, защото те се състоят от облак от връзки. Тук говорим за ефекта на пеперудата, т.е. ако на едно място..

публикувано на 13.05.25 в 16:10

Хоботът на слона има над 1000 мускула

Никога не съм си представяла, че ще готвя за слонове в Тайланд! Че аз за себе си рядко подхващам тиган или тенджера. И изведнъж… усвоявах рецептурник за любимите ми гиганти. В тайландската провинция Сурат Тани Elephant hills е мястото, където всеки миг е познание за нещо ново, а всяка гледка – скрийнсейвър за компютъра. Приключението започва..

публикувано на 13.05.25 в 15:45

Какво наричаме "магично"? Петър Желязков за илюзиите на ума

На 7 юни предстои пролетното издание на Ratio Forum , озаглавено "Магията на реалността". Темата, макар на пръв поглед да звучи мистично, всъщност има съвсем рационално обяснение. Един от организаторите на събитието, Петър Желязков , пояснява, че под "магично" трябва да разбираме не свръхестественото, а способността на някои хора да заблуждават..

обновено на 13.05.25 в 13:02
Калоян Димитров

Еврика! Успешни българи: Калоян Димитров

Калоян Димитров е ученик от Американския колеж в София. Двамата със съотборника си Момчил Колев са лауреати от Националния конкурс "Млади таланти" и представители в Европейското младежко научно изложение (EXPO Science Europe), което се проведе през юли миналата година в Сараево по линия на МИЛСЕТ. Проектите на тандема са свързани все с приложения..

публикувано на 12.05.25 в 17:05

За терапевтичната сила на конете

Фондация "Пейнт и Куортър хорс България" се посвещава на тези две американски породи коне, наследници на мустангите, на тяхното отглеждане и разпространяване. С времето прозрението, че конете могат да бъдат в услуга на обществото, разширява мащабите на мисията. Днес Екипът провежда терапевтична езда, рехабилитация за деца и хора с физически и умствени..

публикувано на 12.05.25 в 15:23