Аржентина е страна, преживяла не една, а няколко големи икономически кризи. За повечето аржентинци думата "дълг" е не просто термин от учебници по икономика, а лично преживяване, белязано от инфлация, безработица и фалити.
През 2005 година в сградата на Факултета по икономически науки към университета на Буенос Айрес е създаден един нетрадиционен музей. Целта на експозицията на музея на дълга е да документира болката, гнева и съпротивата на обикновените хора срещу финансовата нестабилност. Експозицията проследява историята на националния дълг от началото на XIX век до днес.
Първият външен дълг на страната става реалност през 1824 година. Той е отпуснат от банка Baring Brothers в Лондон и възлиза на колосалната за своето време сума 1 милион британски лири. Това поставя началото на дългосрочни зависимости, макар и първоначално заеми да са използвани за инфраструктура и развитие.
Кризата от 2001 година e най-големият дефолт в историята. Аржентина обявява фалит по дълг на стойност над $100 милиарда. Банковите сметки са замразени, хиляди хора остават без достъп до спестяванията си. Масови протести и политическа нестабилност – петима президенти се сменят за по-малко от две седмици. Тази криза е основна ос на музейната експозиция.
През 2018 година Аржентина отново сключва рекордно споразумение с МВФ – заем от $57 милиарда. Много аржентинци виждат в това повторение на историята – нова зависимост, нов риск от фалит.
Музеят на дълга в Буенос Айрес е повече от музей. Той е предупреждение. Покана към размисъл. Паметник на една борба, която продължава и до днес – борбата за икономическа справедливост, за финансова независимост, за едно бъдеще, в което историята на дълговете няма да се повтаря.
Чуйте повече в звуковия файл:
Георги Трайков от София се захваща с реставрирането на мебели почти като на шега, а се увлича дотолкова, че създава собствено ателие и се сдобива и с помощник – тапицера Александър Петренко. Да се реставрират мебели изглежда лесно, но е свързано с много груба и фина работа, усет за душата на предметите и за тяхната история. И понеже Георги..
В неделното евангелско четиво Христос излекува двама слепци и един, обхванат от бяс ням човек. За Сина Божи, който е Лекар на душите и телата, това не е първото изцеление. Прави впечатление не отричането на безспорното чудо, а неговото обяснение. Множество са физическите недъзи, които Христос облекчава, но винаги показва, че истинският носител на..
Защо 12 години след протестите ДАНСwithme и "Белия автобус" днес по площадите на големите български градове отново има протестиращи хора, които искат справедлива съдебна система у нас . Какво пропусна гражданското ни общество, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ. Какво..
Осъдителната присъда за журналиста Борис Митов и "Медиапул" коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова , преподавател във ФЖМК. "Това дело е изключително важно в няколко посоки, особено сега, когато говорим за събитията с кмета на Варна и за всички последици от действието на прокуратура, на Антикорупционната комисия и..
В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси. Минчо Димчев, Търговище: Съседът ми направи ламаринен гараж в двора си, непосредствено до моята ограда. Направих молба до Общината и до МРРБ. От министерството ми отговориха, че от Общината могат да разрешат въпроса. Зная, че..
Защо 12 години след протестите ДАНСwithme и "Белия автобус" днес по площадите на големите български градове отново има протестиращи хора, които..
Поетеса, писателка, преподавателка и учен от БАН, Людмила Миндова написва книгата си "Ангелът на прехода" не само в памет на своята майка Свобода..
В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg