За свободата да участваме в подредбата на собствения си живот и за Дани, който не спира да раздава надежда

Подарък от видинчани за децата на Видин е ежегодният Зимен празник, който през последните години след Коледа организират Даниел Дамянов и приятели. Празникът е доказателство, че гражданските инициативи са добър модел за участие в собствения ни живот, а не да сме само публика.
Снимка: Красимир Каменов

Българска музика слушаме днес в "Калейдоскоп" и си говорим за български работи. Що е то квартални съвети и могат ли те да се случат в нашия мнителен Северозапад? Ще се възползват ли жителите на Видин от правото да учредяват по местоживеене  квартални (обществени) съвети и така пряко да участват в управлението на своя град? Какви решения ще могат да вземат и с кого ще работят тези съвети? Каква връзка ще имат кварталните съветници с общинската администрация?

"Идеята за учредяване на квартални съвети бе понатрупала прах от много чакане, но се надяваме през 2014 година да се случи. Защото всички законодателни условия за това вече са налице"- казва моят събеседник Даниел Дамянов, който отвори темата преди има-няма десетина години. Но тъй като живеем във време, в което новите идеи се посрещат със сурово недоверие, Дани Дамянов не просто отвори обществена дискусия за кварталните съвети. Заедно с приятели и съмишленици той проучи положителни практики от други населени места и на основата на този опит предложи на тогавашния състав на Общинския съвет да бъде изработен нормативен документ, който да даде законови основания за изграждане на тези нови по смисъла и предназначението си граждански структури.

Добре, но понеже хубавите работи у нас стават бавно, а прибързаната работа е срам за майстора, идеята на Дани Дамянов за пряко участие на гражданското общество в управлението на града бе доста дълго обмисляна, обсъждана и отлагана от тогава действащия Общински съвет. Едва в края на мандата си- през юни 2011 година, бащите на града включиха в дневния си ред проекта за Наредба за създаване и функциониране на квартални съвети в Община Видин. И с решение номер №102 Наредбата стана документ, даващ основание за следващ полезен ход, формулиран така: "кметът на Общината да предприеме всички необходими действия по приложението на Наредбата". Да припомним с цитат:

"Общинският съвет на Видин смята, че е законосъобразно и целесъобразно нормативно да бъдат уредени създаването и функционирането на квартални съвети, с цел по-добро взаимодействие на хората с органите на местната власт." (пълния текст на Наредбата можете да видите по-долу.)

А преведено на разговорен език- кметът трябва да издаде заповед, с която да посочи границите на кварталите, в рамките на които жителите вече ще имат право на неформално сдружаване. Всичко това изглеждаше добре. Но каруцата пак почна да затъва в чакане. Този път чакане кметът да издаде въпросната заповед. Е, това чакане свърши, защото тя- Заповедта за броя и границите на градските райони, вече е факт! И макар откъм страна на общинската администрация още да не се забелязва свръхактивност в тази посока, пречки за най-нетърпеливите вече няма.

"Така че, сега гражданите са на ход!"- казва Даниел Дамянов, автор на идеята за кварталните съвети във Видин и продължава:

"Обществените съвети са широката основа на демокрацията. Чрез тях самоуправлението си е в ръцете на хората и всеки квартал може да определя политиките си. Обществените съвети помагат за това идеите на хората да стигнат бързо до управляващите и са условие за добър контакт между населението и градоначалниците. В същото време те са и коректив началниците да се съобразяват с населението."

Дани мечтае за тази реална демокрация от близо 10 години и точно от толкова време работи за тази кауза. А аз, като един неверни Тома, питам ще може ли кварталният съвет да посочва примерно места, където би било добре да има пешеходна пътека; където да се сложи светофар; да бъде санирана обществена сграда; да бъде облагородено пространство за детска площадка; да се сложат предпазни парапети пред вход на училище... Или да се преосмислят влезли в сила, но доказали се като неработещи в полза на гражданите решения на Общинския съвет?

"Точно това е основата на тази Наредба- чрез кварталните съвети да има много по-добра и смислена комуникация между местната управа и населението. Не само хората да правят предложения, а и управата да се задължи да се консултира с хората от един квартал, когато ще се предприемат сериозни промени- отчуждаване, застрояване, продажба...", обяснява Дани Дамянов.

Да, във всеки квартал на Видин със сигурност има хора, които обичат своя град. Даниел Дамянов е един от пионерите на тази идея. Той вярва, че във всеки квартал има достатъчно граждански зрели и морални хора, които няма да допуснат добрите намерения да бъдат втвърдени до формализъм. Нито да бъдат изместени от лобистки или частен интерес. Но дори той не вижда нищо лошо в това членовете на кварталните съвети да познават правилата на административния лабиринт, защото така ще намалят рисковете да се изгубят в него... А и няма да допуснат чиновници да ги "изгубят" в него...  

"Кварталните съвети ще са от по 5 до 9 човека, избрани с пряко гласуване на общо събрание на съкварталците си. Кварталните съветници ще бъдат официално вписани в нарочен регистър, ще имат документ за легитимиране пред властите и ще имат пряк достъп до администрации и институции", припомня Дани Дамянов и конкретизира:

"Със заповед на кмета Герго Гергов е назначено лице за контакт с кварталните съветници- Ивета Иванова." 

Дали и в общинската администрация са също толкова оптимисти за ползата от гражданското участие в пряката демокрация- с този въпрос отидох при заместник кмета Хуманитарни дейности и социална политика на Видин- Борислава Борисова.

"Най-важното, което хората трябва да знаят, е че кварталните съвети се изграждат по инициатива на населението и работят на доброволен принцип. Така хората могат организирано да променят начина на живот и жизнената среда, съобразно своите критерии и интереси. Районите са 15 на брой. В Общината е назначен координатор за връзка. Убедена съм, че хората от кварталите имат нужда да бъдат чути. Ние разчитаме на тяхната активност и смятам, че това е най-бързият начин техните и идеи, и проблеми, да стигнат до нас", лаконична е Борислава Борисова.

От разговора със заместник кмета на Видин Борислава Борисова стана ясно, че от страна на местната власт също се надяват кварталните съвети да скъсят дистанцията между администрация и граждани. Кой обаче къде ще стои в йерархията и дали амбициите и от едната, и от другата страна ще са адекватни и в рамките на законността? Връщам поканата за коментар към автора на идеята за квартални обществени съвети- Даниел Дамянов. Защото той вече има свое точно определение за ролята на съветите:

"Те са работен инструмент. Като оставена в ъгъла лопата. С нея може да бъде изринат снегът от портите. А може лопатата да ръждясва там, без да бъде използвана. Всеки от нас знае свършването на коя точно работа е от първостепенна важност в квартала, в който живее. Кварталните съвети ще са реална възможност това да се случи.  Аз вярвам, че видинчани ще поискат да се възползват от този полезен инструмент."

Да, инструмент за пряко участие в управлението на живота си вече имаме. От нас зависи да се пресегнем, да го вземем и да започнем с него да подобряваме средата, в която растат децата на града ни. Ако обаче откровено се огледаме назад в миналото, ще видим, че и този модел нашият мъдър народ си го е създал сам преди много години, когато през Възраждането с общи пари например села и паланки са издигали на най-хубавото място в селището училище... Случвало се е и по-късно, в едно време, което някои от нас помнят като време на политическото лицемерие, но и като време, в което хората почистваха кварталните градинки; садяха дръвчета и рози; говореха си, седнали на пейките, докато децата им играеха заедно на катерушки и люлки; ходеха си на гости; играеха карти на скована под балконите дървена маса; без график и караници метяха и миеха входовете на панелните си блокове и си подаваха през терасите сол и вино...

"Напоследък наблюдавам едно натрупване на умора у хората. Умора от това, че нищо не се случва. Цялата година мина под знака на протестите. Всеки казва, че иска промени и нов морал. Но той- новият морал, не може да дойде от нищото, ако ние- хората- не го поискаме и не го създадем. Може би, ако успеем да обърнем тази умора в енергия и започнем сами да променяме нещата, които искаме да са различни, нещата ще започнат да се случват. Не може да продължаваме да чакаме някой да дойде да ни спаси. Аз вярвам в хората", слага точка на разговора Дани Дамянов.

РАДИО ВИДИН ПРИПОМНЯ: НАРЕДБА ЗА СЪЗДАВАНЕ И ФУНКЦИОНИРАНЕ НА КВАРТАЛНИ СЪВЕТИ В ОБЩИНА ВИДИН

Раздел І Общи положения

Чл.1 Тази наредба урежда целите, предмета на дейност и начина на учредяване и функциониране на кварталните съвети в Община Видин.
Чл.2 (1) Кварталните съвети са институции на общността, които се изграждат по инициатива на населението и осъществяват своята дейност на доброволен принцип.
(2) Те не са политически структури и не се занимават с политическа дейност. Изграждат се в териториално обособени райони, които имат свой специфичен облик и сформирана жизнена среда, каквито са малките населени места и кварталите в големите селища.
Чл.3 Създаването на кварталните съвети цели:
1. Да се стимулира инициативата на гражданите при решаване на проблемите на населените места - квартали и села, където те живеят.
2. Да се постигне постепенна промяна в мисленето на хората от кварталите и селата, че решаването на проблемите зависи и от тях самите, че те лично могат, чрез своите инициативи и предложения, да участват в управлението и развитието на кварталите и населеното място и организирано да променят начина на живот и жизнената среда съобразно своите критерии и интереси.
3. Да се изгради действено партньорство между обществените съвети и органите на местното самоуправление, чрез което местната власт да се доближи до проблемите на хората, и да може да ги решава по-успешно.
4. Да се повиши ролята на гражданите за осъществяване на обществен контрол при разпореждането с имоти, общинска собственост, съгласно действащото законодателство.

Раздел ІІ Учредяване и регистрация

Чл.4 Кварталните съвети се създават и функционират на доброволен принцип на основата на тази наредба и на приетата от всеки квартален съвет годишна програма за дейността му.
Чл.5 Границите на кварталите се определят със заповед на кмета на общината.
Чл.6 Инициативата за провеждане на учредително събрание може да бъде на група граждани, кмета на общината или общински съветник, като се отчита наличието на положителна нагласа сред гражданите от съответния район за създаване на квартален съвет.
Чл.7 Със съдействието на общинската администрация се провежда широка информационно-разяснителна кампания, включително и чрез информационния бюлетин, целяща да доведе до знанието на максимален брой граждани, от съответния квартал или населено място, датата, мястото и часът на провеждане на събранието, на което да вземат решение за учредяване на квартален съвет.
Чл.8 (1) В учредителното събрание могат да участват граждани с избирателни права, живущи в квартала, които имат най-малко шест месечна регистрация по постоянен и настоящ адрес, общински съветници, представители на общинската администрация, директори на училища, държавни учреждения, служители на РПУ, неправителствени организации.
(2) Учредителното събрание се смята за редовно, ако на него присъстват не по-малко от една четвърт от гражданите с избирателни права в населеното място или квартала.
(3) В населени места с до 150 жители за провеждане на учредително събрание на населението е необходимо да присъстват поне една трета от гражданите с избирателни права в съответното населено място.
(4) Когато в определения час не са се явили посоченият брой граждани, събранието се отлага с един час, след което се провежда с онези, които присъстват. Техният брой обаче не може да бъде по-малък от една десета от всички граждани с избирателни права в квартала или населеното място.
(5) Учредителното събрание приема решение за учредяване и избира първия състав на Кварталния съвет. Решението за учредяване на Квартален съвет се приема с мнозинство три четвърти от присъстващите, а за избор на Квартален съвет с обикновено мнозинство от присъстващите.
(6) Учредителното събрание приема Устав за дейността си, по примерен устав изработен от община Видин.
Чл.9 (1) До 7 дни след учредителното събрание избрания Квартален съвет внася в Община Видин заявление за регистрация, към което се прилага копие от протокола на събранието, списък на учредителите, трите имена на избраните членове и председателя на съвета. Регистрацията се извършва чрез вписване на внесените материали от учредителното събрание в регистър, утвърден от кмета на общината.
(2) При промяна в ръководството на Кварталния съвет в 7 дневен срок се внася заявление за вписване на новия състав, към което се прилагат протокола на събранието и списък на присъстващите.
(3) Членовете на квартални съвети получават удостоверение по образец за представяне пред съответните органи.

Раздел ІІІ Статут

Чл.10 (1) Кварталният съвет е в състав от три до девет члена - председател, зам. председател, секретар и членове и се избира от учредително или общо събрание на населението в съответния квартал или населено място за срок от две години сред лица, които имат едновременно постоянен и настоящ адрес на територията на квартала или населеното място, с мнозинство повече от половината от присъстващите.
(2) Общото събрание на населението се свиква от Кварталния съвет или от кмета на общината по инициатива на най-малко 30 граждани с постоянен и настоящ адрес на територията на квартала или населеното място, изразили волята си с надлежна подписка и се обявява чрез поставяне на обяви в квартала и съобщения в средствата за масова информация 14 дни преди датата на провеждането. При предстоящо разглеждане на преписки в постоянните комисии и заседания на Общински съвет Видин, свързани с квартала или населеното място срокът е 3 дни.
(3) Датата, мястото и часът за провеждане на събранието се обявяват чрез поставяне на обявления и съобщения в страницата на Община Видин, средствата за масова информация, интернет в срок 14 дни преди датата на провеждането му. При предстоящо разглеждане на преписки в постоянните комисии и заседания на Общински съвет Видин, свързани с квартала или населеното място срокът е 3 дни.
Чл.11 Кварталният съвет:
1. проучва мнението на гражданите за решаване както на по-дългосрочни идеи като определяне приоритетите и перспективите за развитие на квартала или населеното място, така и по проблеми с краткосрочен характер - извършване на ремонти и реконструкции в инфраструктурата, подобряване на транспортното обслужване, сметосъбирането и други.
2. на основа на мнението на гражданите изготвя ежегодна програма и отделни предложения до кмета на общината или до Общинския съвет за решаване на конкретните проблеми, с обществена значимост, за развитието на квартала или населеното място и участва при вземането на решения по тях. Програмата се депозира в деловодството на общината в срок до 31 октомври на предходната година.
3. установява контакт с общинските съветници, които живеят или работят на територията на квартала или населеното място, информира ги за цялостната си дейност и търси тяхното съдействие за решаване на въпросите, поставени от гражданите.
4. участва в изготвянето на проекти за кандидатстване по програми за привличане на финансови средства за решаване на проблеми по благоустройството, околната среда, инфраструктурата и други и ги предлага на кмета на общината за съдействие.
5. осъществява взаимодействие с представители на граждански структури и неправителствени организации.
6. организира гражданите за облагородяване, хигиенизиране и поддържане на жилищните райони и други.
7. свиква общо събрание на населението от квартала или населеното място и отчита дейността си пред него, не по рядко от веднъж годишно.
8. съдейства за опазване на обществения ред в квартала или населеното място съгласно закона, в партньорство с РПУ.
9. приема становища по предложения за решения на Общински съвет -Видин за разпореждане и управление с общинско имущество, благоустрояването, околната среда, инфраструктурата и други, в квартала или населеното място, които се депозират в деловодството на Общински съвет Видин.
Чл.12 Кварталният съвет заседава не по-рядко от веднъж на два месеца. Заседанията му са редовни, ако присъстват повече от половината от членовете му, а решенията се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите.
Чл.13 Председателят на кварталния съвет:
1. представлява съвета;
2. свиква заседанията на Управителния съвет;
3. ръководи заседанията на Управителния съвет и ги председателства;
4. в негово отсъствие тези функции се изпълняват от упълномощен от Председателя на Управителния съвет член на Управителния съвет;
5. организира и ръководи текущата му дейност;
6. разпорежда се с бюджета и финансовите средства на Кварталния съвет и носи отговорност за това;
7. изпълнява и контролира изпълнението на решенията на Управителния съвет;
8. съхранява и води документацията на Управителния съвет.

Раздел ІV. Връзки и взаимодействия на кварталните съвети с Общинския съвет и кмета на общината.

Чл.14 (1) Със заповед на кмета на община Видин се определят служителите от общинската администрация, които ще осъществяват постоянна връзка и ще оказват помощ на кварталните съвети.
(2) Присъствието на представители на кварталните съвети на заседания на Общинския съвет и неговите комисии, както и поставянето на въпроси пред Общинския съвет и даването на отговори по тях се извършва по ред, установен от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет - Видин.
(3) Кметът на Община Видин е задължен да информира своевременно писмено председателя на кварталния съвет, когато е предприето действие, което засяга съответния квартал или населено място.
(4) Председателят на Общинския съвет е задължен да информира своевременно и писмено председателя на кварталния съвет, когато е открита процедура за приемане на решение, което засяга съответния квартал или населено място.
Чл.15 (1) С участието и съдействието на кварталните съвети общинската администрация организира публични обсъждания на инфраструктурни, благоустройствени, екологични и други проекти /за паркове, градинки, детски площадки, мостове, гаражи, търговски обекти, застрояване на общински терени и други/.
(2) Чрез кварталните съвети се провеждат публични обсъждания на проекти за актове на месната власт и документи на общинската администрация и на Общинския съвет, които касаят всички граждани като стратегии, програми и планове за общинско развитие, проекто-бюджета на общината, общински наредби и други. Целта на обсъжданията с гражданите е да бъдат предварително информирани, за да могат да дадат становища и предложения по проектите.
(3) Помещения за провеждане на публичните обсъждания, посочени в предходните ал.1 и ал.2, се осигуряват от общинската администрация.
Чл.16 (1) Кметът на общината, кметът на населеното място или кметският наместник заедно с Председателя на Общинския съвет организират най-малко един път в годината общи срещи с населението на квартала или съответното населено място за отчитане и обсъждане на дейността си.
(2) Кметът на общината и Председателят на Общинския съвет организират най-малко два пъти в годината общи срещи с регистрираните квартални съвети за координация и обмяна на опит.
Чл. 17 (1) Общината може да предостави и да поеме издръжката на общински имоти, строени и използвани като квартални клубове на регистрирани по установения ред квартални съвети за общо ползване от населението в съответния район.
(2) Кварталният съвет осъществява управлението и стопанисването на предоставения му квартален клуб и приема правила за неговото ползване от населението на квартала.
Чл.18 Финансовите средства от бюджета на общината за реализиране на предложения, отправени писмено от кварталните съвети до кмета или Общински съвет, могат да бъдат осигурени след решение на Общинския съвет.
Чл.19 Общината може да предостави средства за решаване на проблем, поставен от квартален съвет, при спазване на следните условия:
1. Кварталният съвет да е регистриран в общинската администрация по установения ред;
2. Кварталният съвет да е представил проект за предвидените дейности, подробна план-сметка за необходимите материали и организира населението за изпълнението му.

Раздел V. Преходни и заключителни разпоредби
 
§1 Наредбата е приета с Решение №102, взето с Протокол №7/07.06.2011 г. на Общински съвет Видин и влиза в сила след изтичане нормативните срокове и публикуването и в един местен вестник.
                      Председател на Общински съвет Видин Светослав Славчев

По публикацията работи: Ваня Минева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Морският жаргон

Особен „народ“ са моряците. „Първо, те обитават една уникална територия – морето, и второ, говорят на свой език, който е напълно неразбираем за човека от сушата.“ – пише в книгата си „Sociologia del mare или фрагменти от морския живот“ доц. Иван Евтимов – социолог, но и бивш помощник-капитан далечно плаване. За съжаление, пак според него, антрополозите и..

публикувано на 21.08.20 в 14:16
Ритуални танци от преди последното заледяване на Централна Европа – праисторически запис в пещерата „Марура“

Премълчаната история на магичните знаци от българската непреходност

Кои са реликвите и артефактите, оставени от първите европейци, които ни водят към дълбините на безпаметното време, властвало по нашите земи? За някои от тях е писано, но в този разговор се спираме на най-важните от тях, колкото и загадъчни и смущаващи да са техните послания. Защото тези послания разкриват последователно непреходното и надграденото в..

обновено на 30.07.20 в 09:57
Картина от Стоян Венев

За тънкио намек и дебелио край

Става дума за не дотам свенливия и не дотам деликатния еротичен фолклор на предците ни. Впрочем, както и с всяка друга тема, от значение е кога и с кого говориш за „онези” неща. Мъжката подпийнала компания в селската кръчма или женската, също почерпена, на Бабинден са благодатната среда за размяна на доста пиперливи думи и жестове. За непосредствено..

публикувано на 07.07.20 в 18:03

По-добре късно, отколкото… рано

Макар че времето е едно и също за всички, за някои то излита като миг, за други се точи бавно, за някои е пари, за други – тиранин, враг, съдник и т.н. Колкото и да са различни вижданията и отношението ни към времето, има и основни схващания, които са общи за представителите на една или друга култура.  Според учени разпределянето на времето,..

публикувано на 01.07.20 в 09:42
Гроба на Змей Горянин в двора на манастир „Седемте престола“ в Стара планина, близо до Своге.

Змей Горянин – забравеният и забранен писател и публицист

Змей Горянин, псевдоним на писателя Светозар Акендиев Димитров, е име в българската културна история, дълго време премълчавано и дори забранявано. Причината е ясна – осъден на една година затвор от Народния съд, произведенията му са включени в списъка на забранените книги, дейността му е порицавана и наблюдавана. А всъщност провинението му е..

публикувано на 28.05.20 в 09:15

Волжка България – средновековната врата между Изтока и Запада

След разпада на Стара Велика България на Кубрат неговият втори син Котраг поема на север начело на прабългарското племе котраги. Установява се по поречието на Средна Волга и към 660 г. основава Волжка България. Следи от нейната история днес грижливо се пазят и изучават в Българския историко-архитектурен музей-резерват в Татарстан...

обновено на 21.05.20 в 13:50

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39