Quis est homo – дует от „Стабат Матер” на Джовани Перголези. Изпълняват Реса Колева и Лиляна Барева, камерен оркестър „Софийски солисти” с диригент Васил Казанджиев (запис от 31.12.1965 г.)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Фрагменти от „Матеус пасион” на Йохан Себастиан Бах. Изпълняват Любомир Дяковски, Валери Попова, Реса Колева, Александър Манолов, смесен хор и СО на БНР, диригент Добрин Петков (запис от 1978 г.)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Ако изпишете в интернет Реса Колева едва ли ще намерите много материали за нея. Името й се явява в интервюта и статии за нейни ученици – Веселина Кацарова, Мартин Илиев, Людмила Козарева. И тя с обич говори за тях и за всички останали, на които е помогнала в началото на кариерата им. „Обичам си педагогическата работа, защото обичам да създавам нещо ново“. Изрежда имената на всички, които пеят у нас и по света. И до днес преподава, всяка година пътува до Япония за своите майсторски класове. „Имах едно турне през 1986 г. Бях първата българка, която изнесе концерт в Йокохама. Имах пет концерта – в Токио и други градове. След това вече пътувам всяка година.“
„Аз на сила не мога да направя никого музикант. Всички минаха едно обучение по пиано за обща култура – споделя тя за своите деца и внуци. Но аз веднага разбрах, че никой не го тегли към музиката.“ Твърди, че обича да пее от съвсем малка. „Съседите казваха: глас се чува, човек не се вижда. Кой пее? А то, аз малка и вървя, и си пея каквото съм запомнила.“ Баща й свири на флейта, майка й пее, леля й и брат и също, дори дирижира. В с. Драганово, имало голям хор, оперета. Трима поети са родени там - Асен Разцветников, Владимир Русалиев, Камен Зидаров. Първата й поява пред публиката е на празник на девическата гимназия в читалището в Горна Оряховица – изпълнява два романса. Тук в София отива при Христо Бръмбаров, който я окуражава да поеме по пътя на оперното пеене.
Тя е едни от основателите на щатния хор на Консерваторията. „Всички хорови диригенти ги познавам, всички минаха при нас да се учат. Така и получих огромен запас от музикална литература“. Проф. Реса Колева е единствената българка член на журито на Баховия фестивал през1980 и 1984 г., член е на Баховото общество и негов кореспондент за България. Участвала е и в жури на конкурс в Тбилиси, била е председател на журито на конкурса „Светослав Обретенов“. Пяла е „Коледната оратория“ точно на Рождество в Томас Кирхе. „За да се случи това се явих на прослушване при кантора. Изпях 10 неща и най-накрая той свали от библиотеката едни ноти и ме попита: „Можете ли да пеете на прима виста“. „Ще опитам“ - казах аз. И като започнах на солфеж, изкарах всичко до края. Той се обърна и каза: „Аз съм забравил, че има певци, които могат да пеят от ноти така“.
В творческата кариера на проф. Реса Колева са вписани няколко първи изпълнения за България - „Стабат матер“ на Перголези с Васил Казанджиев, „Матеус пасион“ на Бах с Добрин Петков, „Салве Регина“ на Перголези с Йордан Дафов, „Прикованият Прометей“ на Лазар Николов. „Композиторите ме търсеха, защото каквото се напишеше, можех да го изпея“ – казва тя през смях. Десет години поред е редовен участник в прегледа „Нова българска музика“. „Никога няма да забравя зала „България“ беше пълна с публика да слуша нова българска музика. Много се пишеше и се изпълняваше, и хората обичаха да слушат новата музика“ Изнася камерни концерти с Парашкев Хаджиев, Снежина Гълъбова, Жени Захариева, Джулия Ганева, Елена Миндизова. Работи с Любомир Пипков и Вера Баева.
„Правих запис на песни на Парашкев Хаджиев и отивам да му върна нотите. Много исках да пея с него, но не се решавах. Тогава с половин уста попитах дали не може да направим нещо заедно, а той се засмя и каза, че може да свири не само своя музика“. Сътрудничеството им продължава десет години.
За началото на творческата кариера си спомня: „През 1964 имахме една програма с Елена Миндизова – много амбициозна. Първа част предкласика, втора част съвременни композитори – включително и Шьонберг“. Първата голяма изява на сцената за Реса Колева с оркестър е първото изпълнение в България на „Стабат матер“ на Перголези осъществено на 31 декември 1965 с камерния ансамбъл „Софийски солисти“ и Лиляна Барева, под диригентството на Васил Казанджиев. „Тази творба беляза живота ми. Дори с един италиански диригент и Емилия Максимова я пяхме в оригиналната версия без хор. За два дни научихме хоровите номера.“
За своята 80-годишнина проф. Реса Колева получи първите си награди – „Златен век“ от Министерството на културата и доктор хонорис кауза на Музикалната академия „Панчо Владигеров“ в София.
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..