Световноизвестният пианист и диригент Андраш Шиф изпълни интегрално 32-те сонати от Бетовен във Виена

Един от най-известните пианисти на нашия век, Андраш Шиф бе перла в концертната програма на „Концертхаус“ във Виена този сезон. Музикантът с унгарски произход е известен с интерпретациите си на произведения от Бах, Моцарт, Бетовен, Шуберт и Шуман. През 2006 той е награден за записите на 32-те клавирни сонати от Бетовен. Всички сонати той представи на меломаните във Виена в зала „Моцарт“ на виенския „Концертхаус“  в седем концертни вечери между януари и май. На последните две дати той изпълни късните Бетовенови сонати: оп. 90, оп.101, оп. 106, оп. 109, оп. 110 и оп.111. Шиф впечатли с изключително силната си концентрация и издръжливост. Той изпълняваше сонатите без пауза и обединяваше музиката не само в отделните произведения, а ги свързваше драматургично. Паузите между различните сонати бяха като премерен дъх между частите на циклично произведение. Звуковите нюанси, които той разкриваше очароваха публиката. И в двата концерта поантата бяха последните произведения от програмата - Соната си бемол мажор, оп. 106 „Хамерклавир“ на 27 май и Соната до минор, оп. 111 на 7 юни. Те оставиха без дъх присъстващите в залата, която бе претъпкана.

На 7 юни концертът бе посветен на Ханс Ландесман (1932 - 2013), който е известен австрийски музикален мениджър и директор на музикални фестивали. От 1977 той е бил генерален секретар на „Концертхаус“ и 1986 заедно с Клаудио Абадо основава Младежкия оркестър „Густав Малер“.

Андраш Шиф има записани лекции, в които говори за музикалните светове в сонатите. Той често казва, че най-добрата интерпретация е най-близката до авторовия текст. В едно свое интервю пианистът и диригент обобщава подхода си към произведенията така:

Разбира се, нашата философия в музиката е съвсем различна от тази в театъра, примерно. Аз страстно обичам театъра, но тъй и не мога да разбера какво правят режисьорите с текста на автора. Когато поставят Шекспир, да речем. За мен като музикант всяка дума, написана от Шекспир, би била свещена. Дори не би ми минало през ума да променя някоя негова дума. А пък режисьорите си позволяват да съкращават цели страници, да променят последователността на сцените. Очевидно смятат, че това е легитимно. В музиката, поне според мен, наш висш дълг е да бъдем верни на „текста”.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Джейкъб Колиър в свои води...

Детето-чудо Джейкъб Колиър вече не е дете

Третият декемврийски Слънчев джаз+ започва с новия опус на детето-чудо, както нарекохме Джейкъб Колиър при първото му представяне през май 2015-а. Три години и две Грами та по-късно младият талант е отново композитор, мултиинструменталист, певец и електронен магьосник. Започнал работа в първите часове на 2018-а, Джейкъб Колиър оркестрира импресии,..

публикувано на 16.12.18 в 07:15

"Кварто квартет" и Бетовен - музикалната комбинация на тази неделя

Последният ден от тази седмица е рожденият ден на големия немски композитор Лудвиг ван Бетовен. За пета поредна година "Кварто квартет" отбелязват този ден подобващо - с концерт! В сутрешното ни "Радиокафе" гостуваха двама от постоянните членове на състава, който се нарича квартет, но често става и квинтет, че дори и оркестър - това са създателят на..

публикувано на 14.12.18 в 16:08
Борислава Танева

100 години Бърнстейн и 90 години Александър Танев отбелязва с концерт Софийската филхармония

Тази вечер, в четвъртък (някогашната традиционната концертна вечер за Софийската филхармония) ще се състои един специален в много отношения концерт. Две годишнини се отбелязват в една вечер - 100 години от рождението на големия американски композитор Ленард Бърнстейн и 90 години от рождението на едно голямо име в родната музика - Александър Танев..

публикувано на 13.12.18 в 11:58

Ивайло Василев с Първа награда от Международния конкурс "Щелкунчик" в Москва

Продължава приказката на 11-годишния изключително талантлив пианист Ивайло Василев, за когото ви разказахме само преди два дни в сутрешното ни Радиокафе . Той не само достигна до финала на ХIХ издание на Международния конкурс за млади инструменталисти (до 14 години) в Москва, но и спечели Първата награда при пианистите, оставяйки след себе си двама..

публикувано на 12.12.18 в 11:22
Армел Дюпа в Първо студио на БНР

Армел Дюпа и Ибраим Маалуф - от концерти, плюс нова продукция на Де-Фаз и Бирели Лагрен

Слънчев джаз+ на 9 декември започва на концертна вълна. Импровизациите на Армел Дюпа в Първо студио на БНР и част от разговора ни с него, когато обръщаме внимание на един от първите ни кръстници - Мишел Петручани. Продължението е с многохилядния концерт на Ибраим Маалуф от 14.12.16 г. в Париж, току-що излязъл в троен албум. Във втората част..

публикувано на 09.12.18 в 07:20

Тромпетистът Паоло Фрезу с два нови албума

Първият декемврийски Слънчев джаз+ води на разходка из времето и пространството. Един от "кръстниците" ни - тромпетистът Паоло Фрезу, почти едновременно издаде два албума - в трио около музиката на Чет Бейкър и с вокалния ансамбъл "А Филета" върху танците на нашата памет. С паметта на Средиземноморието са свързани и новите творби на Джанлуиджи..

публикувано на 02.12.18 в 07:25

Полша спечели Конкурса за детска песен на "Евровизия" 2018

Снощи в зала "Минск Арена" в столицата на Беларус се проведе 16-ото издание на Детския песенен конкурс на Евровизия. В препълнената 15-хилядна зала домакините бяха подготвили бляскаво шоу, което с всяка изминала година показва все по-високо ниво. Участваха деца от 20 страни. Освен от европейските държави, Израел и Австралия, тази година за първи път имаше..

публикувано на 26.11.18 в 13:38