Що е то „оптимизация“ на театър, опера или оркестър?!

| обновено на 19.02.16 в 16:33
Снимка: Архив
Днес в предаването "Радиокафе" продължаваме темата, свързана с финансирането на сценичните изкуства в България (като тук освен театъра, да не забравяме, "влиза" и музиката) и нестихващия дебат около "преформатирането" на някои институти в открити сцени (само с директор и технически "кадри") и "оптимизацията", изискана от 8 културни "формации", сред които и Държавния ансамбъл "Филип Кутев".
Разговаряхме с Таня Симеонова, директор на студентското радио "Алма Матер" (която обаче беше част от мениджмънта на Музикалния театър в София до неотдавна). Отправната точка бе "ролята" на директора - директорите на културни институции не са финансово самостоятелни - заяви тя, - самостоятелни са дотолкова, доколкото имат утвърден лимит от Министерството на културата. Когато един директор нареди плащане обаче, то влиза в системата за публични разплащания, а дали банката ще го оторизира, зависи от Министерството на културата. Един директор не може да си купи дори минерална вода, ако МК не му разреши този разход, добави Таня Симеонова. И още - трудно се менажира изкуство. На практика се назначават директори, които са преди всичко изявени творци в родния си град, но това са емоционални хора и не го крият. Когато говорим за бюджет обаче, трябва да бъдеш рационален и трудно се намира баланс... а всъщност те се превърнаха в хора, които продават билети и не "виждат" хората, които идват на концерт или театър, а бройките. Преминавайки накратко през промените през последните години с някои разяснения, стигаме до 2012 - дотогава системата вървеше добре, защото в МК имаше бюджетен буфер. Разговорът ни продължава с последствията и непосилните изисквания към културните институти и с причините за "взрива от емоции", както с появилият се (късно вечерта) на 17 февруари на сайта на министерството на културата отчет за изминалата година (брой спектакли, брой зрители и приходи), цифрите в който (сякаш селективно) са сменени ден по-късно, както и за реализираните приходи от продажба на билети за спектаклите на "Филип Кутев", за които се появяват две различни стойности в официален отговор на МК на питане на депутат (96 099 лева) и в отчета на сайта на министерството (118 303 лева)...
Таня Симеонова коментира и програмите за финансово оптимизиране, които се изискват от не добре представителите се културни институти и основанията за притеснение на засегнатите.


По тази тема в предаването включихме Елианка Михайлова, и.д. директор на дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в Министерството на културата, която обясни, че директорите ще определят оздравителния план за управляваната от тях културна институция и в каква посока той ще се движи. Както се прави репертоарен, така трябва да има и финансов план, на база продадени билети и реализирани приходи, това е планиране, допълни тя с уверението, че министерството пък е планирало така нещата, че тези осем (от общо 51 културни института в областта на сценичните изкуства) да станат по-добре, а не обратното. Елианка Михайлова призна, че изкуството трудно може да бъде сложено във финансови рамки, но за да се издържа едни културен институт, той все пак трябва да има средства, а доброто изкуство има своята публика и даде като пример за добро управление Операта в Стара Загора и някои от инициативите на драматичния театър във Велико Търново. Тя поясни, че и в момента се провеждат срещи и със синдикатите в сектора, и със засегнатите директори (с които ситуацията ще се следи и обсъжда ежемесечно), и с някои от браншовите организации, и че се търсят решения (включително и чрез разговори с кметовете на общините по места). Разбира се, за "Филип Кутев“, които са държавен ансамбъл, ситуацията е различна, там сме разговаряли за предоставяне на залата на Театъра на армията - поясни Елианка Михайлова. Коментираме също „санитарния минимум“, на границата на който са музикантите и балетистите в редица културни институции, което пък води до претоварване на съставите. Елианка Михайлова изрази увереността си, че с по-добра организация и с помощта на МК ситуацията ще бъде решена в положителна насока. Няколко въпроса останаха "във въздуха" - като този за реалната сума на приходите от билети на ансамбъл "Филип Кутев" и че все пак наличието на много публика не винаги е гаранция за високото качество на предлагания спектакъл. И тук именно е ролята на Министерството на културата като гарант за съхранението на културата.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Джейкъб Колиър в свои води...

Детето-чудо Джейкъб Колиър вече не е дете

Третият декемврийски Слънчев джаз+ започва с новия опус на детето-чудо, както нарекохме Джейкъб Колиър при първото му представяне през май 2015-а. Три години и две Грами та по-късно младият талант е отново композитор, мултиинструменталист, певец и електронен магьосник. Започнал работа в първите часове на 2018-а, Джейкъб Колиър оркестрира импресии,..

публикувано на 16.12.18 в 07:15

"Кварто квартет" и Бетовен - музикалната комбинация на тази неделя

Последният ден от тази седмица е рожденият ден на големия немски композитор Лудвиг ван Бетовен. За пета поредна година "Кварто квартет" отбелязват този ден подобващо - с концерт! В сутрешното ни "Радиокафе" гостуваха двама от постоянните членове на състава, който се нарича квартет, но често става и квинтет, че дори и оркестър - това са създателят на..

публикувано на 14.12.18 в 16:08
Борислава Танева

100 години Бърнстейн и 90 години Александър Танев отбелязва с концерт Софийската филхармония

Тази вечер, в четвъртък (някогашната традиционната концертна вечер за Софийската филхармония) ще се състои един специален в много отношения концерт. Две годишнини се отбелязват в една вечер - 100 години от рождението на големия американски композитор Ленард Бърнстейн и 90 години от рождението на едно голямо име в родната музика - Александър Танев..

публикувано на 13.12.18 в 11:58

Ивайло Василев с Първа награда от Международния конкурс "Щелкунчик" в Москва

Продължава приказката на 11-годишния изключително талантлив пианист Ивайло Василев, за когото ви разказахме само преди два дни в сутрешното ни Радиокафе . Той не само достигна до финала на ХIХ издание на Международния конкурс за млади инструменталисти (до 14 години) в Москва, но и спечели Първата награда при пианистите, оставяйки след себе си двама..

публикувано на 12.12.18 в 11:22
Армел Дюпа в Първо студио на БНР

Армел Дюпа и Ибраим Маалуф - от концерти, плюс нова продукция на Де-Фаз и Бирели Лагрен

Слънчев джаз+ на 9 декември започва на концертна вълна. Импровизациите на Армел Дюпа в Първо студио на БНР и част от разговора ни с него, когато обръщаме внимание на един от първите ни кръстници - Мишел Петручани. Продължението е с многохилядния концерт на Ибраим Маалуф от 14.12.16 г. в Париж, току-що излязъл в троен албум. Във втората част..

публикувано на 09.12.18 в 07:20

Тромпетистът Паоло Фрезу с два нови албума

Първият декемврийски Слънчев джаз+ води на разходка из времето и пространството. Един от "кръстниците" ни - тромпетистът Паоло Фрезу, почти едновременно издаде два албума - в трио около музиката на Чет Бейкър и с вокалния ансамбъл "А Филета" върху танците на нашата памет. С паметта на Средиземноморието са свързани и новите творби на Джанлуиджи..

публикувано на 02.12.18 в 07:25

Полша спечели Конкурса за детска песен на "Евровизия" 2018

Снощи в зала "Минск Арена" в столицата на Беларус се проведе 16-ото издание на Детския песенен конкурс на Евровизия. В препълнената 15-хилядна зала домакините бяха подготвили бляскаво шоу, което с всяка изминала година показва все по-високо ниво. Участваха деца от 20 страни. Освен от европейските държави, Израел и Австралия, тази година за първи път имаше..

публикувано на 26.11.18 в 13:38