Оперен фестивал „Дионисия“ на остров Корфу. Звучи примамливо и екзотично. Първото издание ще бъде от 8 до 24 септември, а организатор е фондация „Орлин Анастасов“. Откриването е с „Норма“ на Белини с Димитра Теодосиу, Франческа Романа, Борис Луков и Алексей Тихомиров, „Аида“ на Верди с Йоана Железчева, Даниела Барчелона, Камен Чанев, Венцеслав Анастасов, Димитър Станчев, „Кармен“ с Анита Рачвелишвили, МарикаСпадафино, Михеил Шешаберидзе, Венцеслав Анастасов, за финал „Севилският бръснар“ с Алфонсо Антониоци, който ще бъде режисьор и изпълнител на д-р Бартоло, както и с младите солисти избрани след прослушвания проведени в София, Рим и Корфу – Анита Огнянова, Георги Димитров, Майкъл Алфонси, Божидар Божкилов, Джорджа Трифона, Марио Арсенов. Освен в този спектакъл младите ще участват и в по-малките роли в „Кармен“. Диригенти ще бъдат Вилиана Вълчева, Алесандро Витиело, Илмар Лапинш. „Поканих Илмар Лапинш, защото той е голям почитател на българските гласове. Негов е фестивалът „Дихание Байкала“ в Иркутск. Освен този фестивал през годината се правят и много концерти. Надявам се да хареса някои от нашите певци и да ги покани за гастроли“.
Разговарям с Орлин Анастасов, който охотно разказва за всички вълнения, които е преживял през времето, откакто е създал фондацията. Защо Корфу? „Корфу е музикалната, културната столица на Гърция. Там до втората световна война е имало оперен театър, в който всички големи оперни изпълнители са ходели да пеят и са пишели в биографиите си „Аплодиран в Корфу“.
„Още от момента, в който споменах получихме пълната подкрепа на кмета, на общината, на археологическия отдел - продължава Орлин Анастасов. Дадоха ни пълната свобода да правим каквото си искаме, което за един такъв културен обект на мен чак ми се стори странно...Куртурата никога не е достатъчна. Веднага се пуснаха пакети, фериботи, туристически агенции. В началото на крепостта вече опънаха четириметрови банери“. Става дума за старата крепост в Керкира. Невероятно място.
„Готов е списъкът с покани до над 200 театъра в Европа. От тях само от 30-40 да дойдат ще бъде огромен успех. Надявам се не толкова да дойде директорът на Миланската Скала, а да дойдат директори на по-малките театри, които са идеални като възможности за младите певци“.
На финала на първото издание ще бъде обявена и програмата за следващата година. „Аз вече я знам. Предвиждаме грандиозно откриване с руско заглавие“.
Колкото до събития тук в България имаме обещание, че скоро ще бъде обявен друг голям проект, който ще обхване много градове в страната и в който ще бъдат включени много от певците, които са се явили на прослушванията.
„По-малко от година съществува фондацията и все повече млади хора се обръщат първо към нас. Явно нещо ги кара да си мислят, че могат да се случват все пак нещата и биха попаднали при правилните хора. Аз просто се надявам да оправдаем очакванията им“.
Целият разговор с Орлин Анастасов можете да чуете в звуковия файл.
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..