Пътеводител на фестивалния стопаджия – епизод 18 – Видин

| обновено на 03.08.17 в 17:26 БНР Новини
63
Снимка: operasofia.bg

От 21 юли до 5 август – вторият фестивал „Опера на върховете“ тази година предложи още по-богата програма. Още продължавам да се възхищавам на гениалната идея на акад. Карталов да прави опера тук. Божествено е. И хората го разбраха, защото билетите отдавна бяха свършили. Нямаше места и по хотелите в града, както и в съседните населени места. Дори в Чипровци не можеше да намериш къде да преспиш. Програмата разделена на два модула – оперен и балетен, и отделно от тях фестивалната импресия „Вагнер – Магура – богове, великани, джуджета, вакюри“. Пламен Карталов разказа, че е открил нова зала и така е обогатил импресията с възможност да включи и фрагменти от „Парсифал“. Приказната разходка из пещерата Магура с гид не оставя никого равнодушен. Стъпка след стъпка преминаваш през стръмни галерии, през залата с рисунките, докосваш се до сталактити, възхищаваш се на страховито надвиснали сталагмити. Понякога, ако имаш късмет може и прилеп да видиш. И в този преход се явяват героите на Вагнер – богини, богове, герои и джуджета. На изхода те изпращат валкюрите, които те канят на чаша вино от прочутата едноименна изба.
Сцената в крепостта те оставя без дъх още щом прекрачиш портата. Приказно обагрени от лъчите на залязващото слънце скали са грандиозен фон за спектаклите. И организацията е перфектна – рейсове, които докарват и връщат публиката до града и след това до Видин. Много чужденци. Приятно се изненадах от възрастна двойка, която разбрах, че е от Аризона, че страстно обича операта и обикаля света, за да гледа различни представления. Специално са избрали Белоградчик, заради богатата оперна програма. Казаха, че отново ще се върнат, този път и за спектакли в София.
СнимкаА ти стоиш притихнал в подножието на това изумително красиво място усещаш нови внушения. Същата музика, а емоциите са космически. Първата постановка – „Набуко“ на Верди в режисурата на Пламен Карталов, тази, която гледахме миналата година на площада в София. Отново великолепно представяне на целия състав ръководен от Григор Паликаров и ярко изграждане на образите от Габриела Георгиева, Дилета Скандюци, Петър Найденов, Даниел Острецов, Силвана Пръвчева, Димитър Станчев, Красимир Динев. В ролята на Набуко гостуваше Карлос Алмагер, когото публиката в София е аплодирала многократно в други роли.
Последва „Пепеляшка“ на Росини в постановка на Вера Петрова – вокален фойерверк и шампанско от музика. Вдъхновени, прекрасни, аплодирани – Оана Андра, Милена Гюров, Благовеста Меки, Мартин Цонев, Хрисимир Дамянов, Николай Петров, Атанас Младенов – естествени, искрящи, раздаващи се. На пулта тази вечер застана Жорж Димитров. Възторжена публика с много деца, пообъркани, тъй като Росини не е Перо. Но забавлението беше всеобщо, като добавим и похапването на чипс и солети тук-там.
Трето заглавие „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, отново с режисьор Пламен Карталов. Много сполучлив избор на заглавие. Естествената красота на скалите приказно осветени допълваше емоциите от сцената. Крехкост и сила събрани в образа на влюбената Чо Чо Сан – така я представи Цветана Бандаловска. Мартин Илиев беше точно онзи самонадеян Пинкертон, тръгнал да покори света. Иванка Нинова – нежна и предана Сузуки, Нико Исаков – достолепен, но състрадателен Шарплес. Спектакълът беше поверен на Алберто Веронези.
Последна оперна вечер – „Лакме“ на Делиб и пак с режисьор Пламен Карталов. Тук специално ще отбележа и хореографията на Мая Шопова. На пулта – големият приятел на Софийската опера Франческо Роза. Изискана Диана Василева в заглавната роля, деликатна Диана Генова като Малика, величествен Петър Найденов като Нилаканта, наперени Даниел Острецов и Атанас Младенов като английските офицери Джерад и Федерик. Източно обаяние в сърцето на вековната крепост.
Накратко така бих описала четири вечери, които всеки меломан ще преживява дълго. Няма да обяснявам за бурния и понякога твърде студен вятър, защото това е природата. Но не мога да не спомена блесналите очи на стотиците зрители, решили да си подарят това приказно щастие. Предполагам, че същите емоции са изпитали и тези, които са избрали балетните постановки – „Зорба гъркът“, „Кармен“ и „Рапсодия в синьо“, „Дон Кихот“.
И сега, след като това предизвикателство вече е традиция, акад. Пламен Карталов приема ново. За първи път оперен фестивал „Крепост на вековете Баба Вида“. Тук сцените са три. Специално построена сцена на шлепа и места за публиката на брега на Дунав, където ще се играят две от оперите на пучиниевия триптих – „Мантията“ и „Джани Скики“ (4,5 и 6 август). На сцената на площад „Бдинци“ ще се представят балетите „Лебедово езеро“ на Чайковски (11 и 12 август) и „Зорба гъркът“ на Теодоракис (13 август). Съществуващата вече сцена в крепостта „Баба Вида“ ще бъде за детския спектакъл „Шегобишко на острова на чудесата“ от Костов.
Отново е трудно да се определи тази идея освен като уникална. След като създаде „Сцена на вековете“ във Велико Търново, „Опера на площада“ в София, „Опера на върховете“ в Белоградчик сега Пламен Карталов отново успя да смае всички като реши да постави спектакъл на шлеп в Дунав. В действителност сам Пучини ситуира действие в „Мантията“ на шлеп, но да качиш състава на театъра на истински шлеп в реката се иска огромно въображение и идеен размах. Световната премиера на „Мантията“ е била през 1918 г. в Ню Йорк, а в България се е играла през 1970 в София, 1986 в Русе и през 1990 в Плевен. И ето сега отново ще се играе във Видин. Ще дирижира Франческо Роза, а главните роли ще изпълнят Карлос Алмагер, Беатриче Греджио и Гергана Русекова, Костадин Андреев и Франческо Аниле, Николай Петров, Мариана Цветкова. Подготовката вече е в пълен ход и остава само да преживеем събитието. „Джани Скики“ преди няколко години беше след хитовите спектакли на Софийската опера и предполагам, че елегантната черна комедия ще получи топъл прием. Спектакълът ще дирижира Велизар Генчав, Бисер Георгиев, Любов Методиева, Даниел Острецов, Румяна Петрова, Светозар Рангелов, Петър Бучков, Елена Стоянова ще чуем в централните партии.
Постановката и на двете опери е на Пламен Карталов.

Разгледайте в галерията моменти от четирите постановки: „Набуко“, „Пепеляшка“, „Мадам Бътерфлай“ и „Лакме“.
Снимки: Светлана Димитрова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50