Спомен за Георги Нотев

БНР Новини
Снимка: личен архив

Ще ви предложа няколко сцени от записа осъществени през годините – между 1979 и 2004, и с различни състави, с които е работил Георги Нотев. В „Златния фонд“ са запазени и няколко интервюта направени през годините с Георги Нотев, така че ще чуете историята на неговия живот от първо лице.
Всички, които бяхме при Константин Илиев, там като се споменеше опера и оперета, това беше нещо такова, по-ниско и от цирк. А ние бяхме всички маняци – първо диригенти, второ съвсем зайци и с огромно самочувствие. Истината е че системата беше такава и никой не ни учеше какво е това опера.
В звуковите файлове може да чуете разказите на Георги Нотев за различни периоди от живота му, за трудностите и откритията, които е направил, за срещите си с различни певци.
Георги Нотев Снимка: архив на Плевенската филхармонияОще няколко акцента, които си струва да добавя и които не намериха място в спомените на Георги Нотев. Няколко пъти той спомена майка си – тя е известната клавирна педагожка Мара Балсамова, а баща му е адвокат – Стефан Нотев. Сам той разказва за следването си в консерваторията при Васил Арнаудов и Константин Илиев. След това специализира във Ваймар през 1969 при Николай Рабинович, след това при Бруно Мадерна в Залцбург през 1970 и при Игор Маркевич в Монте Карло през 1972. По време на престоя си в Залцбург се среща и с Херберт фон Караян, за когото говори в интервюто. Първия си професионален опит добива във Видин – 1970-1972, където по думите му е всичко – диригент, касиер, счетоводител и всичко останало, след това се прехвърля в Плевен, за да работи с Плевенската филхармония, а после и с новосъздадената Плевенска опера. Следващите повече от 30 години той е несменяем главен диригент на Плевенските състави. Това са славни години за града и за театъра. В програмите на оркестъра и на операта редовно присъстват творби на български композитори, а самите композитори с огромен респект работят с Георги Нотев и много от премиерите, и записите на техните творби са направени под негово диригентство. Дискографията му с творби на български композитори съперничи на оперните му регистрации. Името на Георги Нотев е свързано и с Лауреатските дни „Катя Попова“ и оперния конкурс, който се провеждаше в рамките на фестивала (2003). Отново той беше в основата на създадения през 2006 г., но непросъществувал много конкурс за оперни певци на името на Гена Димитрова. За жалост след промените един от първите театри, който е разбит е точно плевенският, и е трансформиран в така наречената „открита сцена“. Георги Нотев беше и преподавател по интерпретация в музикалната академия. От 1997 до 2007 г. е главен диригент на Софийската опера. Под негово диригентство са осъщестени десетки оперни спектакли и премиери, сред които българската премиера, макар и концертно на „Саломе“ на Рихард Щраус с Анна Томова-Синтова, първите оперни постановки на площада в София. Много са записите, които е направил в БНР с различни оперни певци и напълно обяснимо – той се отнасяше с певците с разбиране, уважение и беше тяхна подкрепа.
Сега аз, нищо че имам 30 години зад гърба си, горе-долу знам какво е това опера. Операта е нещо безкрайно – сцената, оркестърът, тук солистите, пък хорът с гръб или тича. Имаш един план, втори, пък трети план. Чисто технически е много сложна. И не е само, че някой пее, пък ти трябва да го акомпанираш.

Ето и фрагментите, на които се спрях.
„Бохеми“ на Джакомо Пучини
– 3 действие с Любомир Дяковски-Рудолф, Румен Кръстников-Марсел, Петър Имов-Шонар, Христо Христов-Колин, Малина Павлова-Мими, Мила Дюлгерова-Мюзета, хор и оркестър на Плевенската опера, запис от 1979 година.
„Манон“ на Жюл Масне – 1 действие с Ганка Димова-Манон, Стефан Циганчев-граф де Грийо, Теодоси Костов-Леско, Делчо Сапунджиев-Гийо дьо Морфонт, Кирил Кръстев-Дьо Бретин, Николина Каменова-Пусет, Райна Стоянова-Жавот, Валентина Шунелска-Розет, хор и оркестър на Варненската опера - запис от премиерата на 28 февруари 1983 година.
„Мадам Бътерфлай“ на Джакомо Пучини – 1 действие с Анна Томова-Синтова-Чо Чо Сан, Румен Дойков-Пинкертон, Иванка Нинова-Сузуки, Димитър Димитров-Горо, Стоян Балабанов-принц Ямадори, Коста Динков-Бонзо, Емил Угринов-комисар, хор и оркестър на Софийската опера, запис от 1997 година.
„Дон Жуан“ на Волфганг Амадеус Моцарт – финал на 1 действие с Петър Найденов-Дон Жуан, Радостина Николаева-Донна Анна, Николай Моцов-Дон Отавио, Галина Стоянова-Донна Елвира, Робърт Помаков-Лепорело, Ангел Христов-Мазето, Шери Джаксън-Церлина, хор и оркестър на Софийската опера, диригент Георги Нотев - запис от 20 юни 2004 г. 13 международен конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“.
„Кармина Бурана“ на Карл Орф с Красимира Стоянова, Марин Йонков, Александър Крунев, хор на старозагорската опера, Плевенската филхармония, диригент Георги Нотев – запис от 11 януари 1999 година.










събота, 18 ноември, от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50