Придвижвам се от един концерт към друг, но всички композитори са с мен на сцената. Като ангели са. Свиря Шьонберг, а там са Бах и Моцарт, и Бетовен. Всички са с нас.
Една суперзвезда свири в София. Наричат я „музикален екстремист”, „дивото дете на класическата музика”, „босоногия ангел”, а тя е просто музикант. Не свири на „Страдивариус”, не е огромна цената на цигулката й, но е много добра. Изработена е от Джовани Франческо Пресенда през 1834 година. Лука Франческони й посвещава концерт, както и Франсиско Кол, Мартон Илеш, Майкъл Хърш. Надявам се Салваторе Шарино да напише нещо за мен, тъй като много харесвам музиката му. Има и още много други творби, но не ги помня. Свиря, сякаш чета вестник - казва тя и се смее. С Найден Тодоров са учили заедно във Виена - той дирижиране, тя композиция. В България е за втори път. Преди 20 години я кани пак Найден Тодоров. „Тогава бяхме млади и весели, а сега не сме тъжни, но сме сериозни”. Тогава свири Бах, а защо сега избира Шьонберг?
Отдавна исках да се захвана с тази музика, точно защото обичам додекафоничната музика. Освен това научих „Лунният Пиеро” с глас, в Америка го пях и мислех, че ще намеря паралели с цигулковия концерт, но до сега не ги намирам. Не мога да разбера как един и същи човек може да напише толкова различна музика и затова ми е много интересно. Освен това след година ще свиря този концерт с Берлинската филхармония с Кирил Петренко, който също е наш приятел. Та ето аз с приятели свиря сложни произведения.
Често я упрекват, че е хулиган, екстремист в музиката. Притеснява ли се от тези критики?
Мисля, че това ми помогна да се освободя, защото аз не само свиря на цигулка, занимавала съм се с композиция. Това е като в кухнята. Там готвя сама. Имам рецептата. Например концерта на Чайковски. Ние всички го знаем, но аз го подготвям сама. Аз правя моята торта сама. Тя ще бъде по-различна. И защо има смисъл да се дойде на концерт? За да чуеш мнението на този човек, не това, което слушаме постоянно на записите. Тогава няма нужда от концерти. Може да стоиш у дома, да слушаш записи и да пиеш кафе. Колкото до проблема за съвременната музика мисля, че не публиката е виновна. Дори не и организаторите. Да, разбира се организаторите се страхуват, че няма да има публика, няма да се продадат билетите, няма да има пари. Но ние трябва, няма да кажа да възпитаваме публиката, защото това е много арогантно, а трябва да я привикнем към този език.
Ако се замислим, номерацията на произведенията на Бах и Моцарт е слагана много по-късно. Това е било, защото тези хора не са си номерирали произведенията, защото те са ги писали по повод и с мисълта, че вероятно ще бъде забравено и захвърлено... Хората са създавали за съвременниците си. Ние в момента допускаме грешка. Ние правим само това, което е било за тогавашните съвременници, а не правим това, което е за нашите съвременници. Шьонберг отдавна не е съвременна музика - допълват цигуларката и диригентът Найден Тодоров.
Записът на Патриция Копачинская на аранжирания от нея квартет на Шуберт „Смъртта и момичето” е номиниран за „Грами”. Свири го с камерния оркестър Сент Пол.
В звуковия файл може да чуете запис от пресконференцията от 20 декември 2017 г. с участието на Найден Тодоров и Патриция Копачинская. В началото с руски превод се включва Елиана Митова.
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..