Соня Йончева в директно излъчване на „Луиза Милер” на Верди от Метрополитън опера, Ню Йорк

събота, 14 април от 19.30 часа

БНР Новини
Пласидо Доминго и Соня Йончева в сцена от операта
Снимка: metopera.org / Chris Lee

Либретото на операта е от Салваторе Камарано по пиесата на Фридрих Шилер „Коварство и любов”. Верди харесал темата на новелата „Обсадата на Флоренция” от Франческо Доменико Гераци, но тя била отхвърлена от театъра в Неапол. Според биографите на композитора това е една от най-важните му ненаписани творби. Така се стига до идеята за творбата на Шилер. През лятото на 1849 г. Верди се завръща в Бусето и там работи върху музиката, като пътува до Неапол за репетициите. Премиерата е на 8 декември 1849 г. в театър „Сан Карло” в Неапол. Това е 15-та опера на Верди и последната, която той пише специално за този театър.
На 14 май 1849 г. Камарано изпраща либретото на Верди. Действието е прехвърлено в село в Тирол през XVII в. и в либретото се акцентира повече върху любовта, вместо върху коварството. Верди създава операта малко преди да напише голямата си тройка – „Риголето”, „Трубадур” и „Травиата”. Изследователи на творчеството му смятат, че „Луиза Милер” е мост между два периода и съдържа най-доброто от ранните му творби – енергията и подвижността, а интимността и вниманието към детайлите отвеждат към по-късните опери.  
Преглеждайки творчеството на Верди може да се каже, че Шилер е един от предпочитани му автори – „Дон Карлос, инфантът на Испания”, „Разбойници”, „Лагерът на Валенщайн” за „Силата на съдбата”, наред с Уилям Шекспир – също с три опери – „Макбет”, „Отело” и „Фалстаф”.
След Неапол операта е представена в Рим през 1850 г. и във Венеция, Флоренция и Милано през 1852 година.
В България „Луиза Милер” е играна за първи път през 1995 г. в Софийската опера в копродукция с театър „Пфалцбау”, Лудвигсхафен – Германия с диригент Руслан Райчев.
Този цикъл спектакли е първото връщане на операта в Мет след 2006 година.
За трима от солистите Соня Йончева, Пласидо Доминго и Пьотр Бечала това са нови роли, въпреки, че Доминго в миналото беше един от известните изпълнители на ролята на Родолфо. Сега отново може да дебютира вече като Милер, в баритоновото си амплоа и това ще бъде неговата 149 роля. В предишни спектакли, но като Родолфо партньори на Доминго са били Рената Ското, Боналдо Джайоти, Джеймс Морис, Шерил Милнс. Първият си Родолфо той изпълнява през 1971 г., а след това през 1979. На сцената на МЕТ той дебютира през 1966 г. като Маурицио от „Адриана Лекуврьор”. Тук е имал около 700 спектакъла като певец и около 150 като диригент. Така и сега след „Луиза Милер” отново в МЕТ той ще дирижира „Ромео и Жулиета” на Гуно. За следващия сезон са планирани „Джани Скики” и „Травиата”, а ще дирижира „Аида”.
Тази вечер българската публика ще може да чуе Соня Йончева в нейната първа Луиза. По-рано този сезон тя изпълни първата си Тоска в новата продукция на МЕТ, след това беше Мими от „Бохеми” и това ще бъде третото й участие в директните излъчвания на МЕТ, което я прави първата певица участвала три пъти в тези излъчвания в рамките на един сезон. В следващите месеци тя ще продължи с концертно изпълнение на „Тоска” във Филаделфия, с „Пиратът” на Белини в Миланската Скала и „Коронацията на Попея” на Монтеверди на фестивала в Залцбург. За следващия сезон в МЕТ тя ще бъде Дездемона и Йоланта. За първи път Соня Йончева е поканена в Ню Йорк през 2013 г. за „Риголето” последвана от „Травиата”, „Бохеми” и „Отело”.
През 2006 г. Пьотр Бечала е за първи път в МЕТ и той за „Риголето”. От тогава оперите, за които е канен, са вече над седем, а за следващия сезон е предвидена нова продукция на „Адриана Лекуврьор” на Чилеа с негово участие.  
Александър Виноградов прави своя дебют в МЕТ като Валтер. Този сезон той има ангажимент и за Раймондо от „Лучия ди Ламермур”.
Дмитри Белоселски е за първи път в МЕТ през 2011 г. като Захария от „Набуко”, последван от Рамфис от „Аида”. Пял е още в „Лейди Макбет от Мценск” и „Ернани”. За следващия сезон е поканен за „Самсон и Далила”, отново „Аида”, „Дон Жуан”, „Рейнско злато” и „Зигфрид”.
Олеся Петрова участва през 2014 г. в „Андре Шение” на Джордано, след това и в „Хофманови разкази” на Офенбах, а следващият сезон ще бъде Амнерис.
Бертран де Били дирижира за първи път в МЕТ през 1998 г. – „Ромео и Жулиета”. Следват Кармен, Травиата, Турандот. Следващият сезон е поканен за „Триптиха” на Пучини. Той е главен гост-диригент на Дрезденската филхармония.

Действащи лица:
Милер – стар войник (баритон) – Пласидо Доминго
Луиза – негова дъщеря (сопрано) – Соня Йончева
Граф фон Валтер (бас) – Александър Виноградов
Родолфо – негов син (тенор) – Пьотр Бечала
Федерика фон Остхайм (мецосопрано) – Олеся Петрова
Вурм – служител в замъка на Валтер (бас) – Дмитрий Белоселски
Лаура – селянка (мецосопрано) – Рихаб Чаиб

Съдържание на операта „Луиза Милер”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50