Марио Хосен със световни премиери на Паганини

Марио Хосен е един от най-ярките цигулари на своето поколение. Роден е през 1971 година в Пловдив в интересно семейство – майката е българка, оперна певица, бащата – египтянин, оттам идва и екзотичната фамилия. Завършва музикалното училище в родния си град, след  което започва едно голямо пътешествие, което продължава и днес. Учил е и при Михаел Фришеншлагер, и при Руджиеро Ричи, и при Жерар Пуле, и при Ифра Нийман. Печели само няколко конкурса, но изключително важни – като този на една водеща австрийска банка, която му дава цигулката, на която свири и днес – изключителната G. B. Guadagnini от 1749. Създател е на оркестъра Camerata Orphica, почетен професор е в НБУ.


Широката публика свързва името на Марио Хосен първо с творчеството на Паганини, макар че репертоарът на цигуларя е изключително широк. Впечатляващо доказателство за това са двата български концерта, които изпълнява в два поредни сезона на Софийската филхармония – този на Марин Големинов през миналия, и този на Панчо Владигеров – в предстоящия сезон. Но аналогията с Паганини не е случайна и през тази година на световния музикален пазар се появиха три диска, които са ярко доказателство за връзката на Марио Хосен с музиката на великия италианец, но и за водещото място, което заема като негов интерпретатор. „The Spirit of Paganini”  - под това име са обединени два диска с неиздавани и рядко изпълнявани творби на композитора, при това записани със Симфоничния оркестър на БНР под палката на Найден Тодоров; третият (наречен просто Паганини) пък е с първи изпълнения на оригиналните версии на някои от най-прочутите произведения на Паганини, така както го е изпълнявал самият той. Тук говорим действително за премиери! И трите диска са издадени от авторитетната компания Dynamic и зад тях се крие много работа, както музикантска, така и чисто изследователска. Ето какво разказа Марио Хосен в сутрешното ни „Радиокафе“:

СнимкаЗа първи път се запознах с оригиналните партитури на Паганини в библиотеката в Рим преди две години. Когато се докоснеш до живия почерк на автора, ти получаваш съвсем друго послание, съвсем друго усещане за неговия начин на композиране. След това дойде срещата с правнука на Паганини - Алберто де ла Пиани и с един от най-големите експерти по творчеството на Паганини Данило Трифуни, последвана от покана от тяхна страна да направя тези записи и изследвания на партитурите на Паганини. Така освен четирите първи изпълнения на творби на Паганини в оригиналната версия, ние направихме и пет световни премиери като Primavera, Napoleon, Sonata Modimento Perpetu и още една пиеса, която има много интересна история. Нарича се Religioza Introduzione i Campanella, която включва една от любимите писеи на Паганини, известна на ценителите по цял свят като La Campanella (третата част на неговия втори цигулков концерт). Тук тя е поставена в контекста на едно ново за нас произведение, което Паганини много често е изпълнявал и реално аз сега го преоткрих.

Но не е ли странно, че има все още незаписани произведения на Паганини:

Много съм щастлив, че аз се оказах последният интерпретатор, който има шансът да представи за първи път осем произведения на Паганнини, които не са били нито записвани, нито изпълнявани. Тук и слагам и тези четири от неговите най-изпълнявани и популярни творби като Вариациите Палпити, Вещиците, Non piu mesta. Произведения, които самият Паганини непрестанно е изпълнявал и след това 200 години генерации изпълнители-виртуози за интерпретирали, а на мен се падна честта да бъда първият човек, който ще получи покана да ги запише във Виена в оригиналната им версия. Основният проблем да се изпълнят те така, както ги е свирел Паганини, е първо висшата трудност. Оригиналната версия е почти двойно по-трудна, с повече технически похвати, отколкото версиите, които познаваме. Освен това Паганини много често е правел един похват, наречен скордатура, а именно - настройвал е цигулката с тон, тон и половина, понякога и с терца по-високо. Това създава една коренно различна звучност по отношение на начина, по който прозвучават обертоновете, коренно различна атмосфера при концертно изпълнение. Това всъщност това беше едно голямо предизвикателство, защото сблъскването и овладяването на тази повишена трудност изисква много повече посвещение, много повече време и, от друга страна, търсене на правилните технически средства”.

СнимкаТези правилни технически средства включват и специални струни, които специално за този запис създава един от инженерите на водещата в света фирма за струни. Марио Хосен вярва, че сценичният живот на всички тези творби тепърва предстои и се надява, че много цигулари ще се заинтересуват и ще се обърнат към оригиналните партитури. Немалко са успехите и на учениците на Марио Хосен – четирима от тях станаха лауреати на един нов, "но високостойностен конкурс във Виена на името на Антонио Вивалди в конкуренция със 71 цигулари от 16 държави". Александър Зайранов и Виктория Маринова печелят първи награди в своите категории, други двама - Мартин Зайранов и Виктория Желева пък получават втори награди. Освен всичко изброено, Марио Хосен успява отново да организира традиционната вече лятна музикална академия във Виена, която в началото на август събира млади музиканти от цял свят в столицата на музиката:

"Ние съчетаваме в едно фестивал и майсторски клас и в една творческа атмосфера младите хора получават възможност да свирят на различни сцени, като преди това правят емоционални контакти със свои връстници и, естествено, да попият знания от големи имена в музиката. Тази година имахме 14 гост-професори и 90 студенти от 23 държави. Това беше деветото ни музикално виенско лято, догодина ни чака юбилей.“

Самият Марио Хосен го очакват много концерти из цяла Европа. Няма време за почивка, но на него така му харесва. Защото е роден да свири на сцена.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Паметникът на Незнайния войн - символ на честта, родолюбието и саможертвата

Успоредно с празника за независимостта на България, Паметникът на Незнайния войн навършва 36 години от създаването му. Историята около неговото издигане е изпълнена с най-различни перипетии. Визията му търпи няколко промени, но символиката, която носи, се запазва и до ден днешен. Първият монумент от такъв вид е издигнат във Великобритания през 1920..

обновено на 10.01.19 в 14:52
Иван Бърнев

Иван Бърнев: Учили сме се в движение на актьорско майсторство в киното

Гост в предаването "Кой кой е" по Радио София бе един човек, преживял десетки съдби благодарение на своята кариера. А това е така, защото той е актьор. Името му е Иван Бърнев. Роден е през 1973 година в Добрич, но детството му преминава във Варна. Отраснал там през 80-те, първите му години са били изпълнени със смях и забави, неприсъщи на децата..

публикувано на 17.12.18 в 11:38

Александър е на 12. Не може да говори, но не спира да опитва

Александър Василев от Перник e eдно изключително лъчезарно момче, на 12 години, на което „Българската Коледа“ помага вече три години. С дарените средства Александър провежда терапия, която му помага, за да подобри социалните, емоционалните и умствени нарушения, които има заради аутизма. Едно от най-явните подобрения, които майка му Албена..

публикувано на 14.12.18 в 18:01

Първата песен на български на Jeremy? е с Кирил Маричков и носи социални послания

В предиобеда днес с удоволствие се срещаме с група Jeremy? , а поводът удвоява удоволствието. Ташо, Ерсин и… Гергана са в студиото на Радио София, за да поговорим за изненадата у мнозина меломани - първата песен на български. И докато още недоумявате – обясняваме: Гергана няма да видите с музикален инструмент на сцената, но тя подкрепя репертоара..

публикувано на 14.12.18 в 12:13

Накъде в София

КОНЦЕРТ В Националния дворец на културата, в Зала 1, от 19.00 ч. ще започне симфоничния концерт "Виртуозите" от програмата на 32-ия Новогодишен музикален фестивал. С участието на контрабасиста Рик Стотийн, който ще свири за първи път в България.  Младият, вече утвърден на световната концертна сцена музикант ще партнира на цигуларя Минчо Минчев за..

публикувано на 14.12.18 в 09:30

Дагмар Гайслер: В книгите децата могат да се скрият на най-хубавото тайно място

Поредната среща от VІ Литературен фестивал, на който гостува Радиоприемница , е с детската писателка Дагмар Гайслер . Тя е родена в Зиген, Германия. Следва графичен дизайн във Висбаден и още по това време започва да работи като илюстратор. Досега са издадени множество детски книги с нейно оформление, а също художествена и специализирана..

публикувано на 13.12.18 в 17:20

Дигитална система в "Шейново" помага за деликатно измерване на CO₂ при рискови бебета

В Неонатологичното отделение към Втора АГ болница „Шейново“, ръководено от д-р Донка Узунова получават апаратура от Българската Коледа няколко години. В предишно издание на инициативата тук е доставен ехограф – за достъпен и безвреден метод на диагностика, макар и със специфични трансдюсери. Дотогава са пригаждали такива устройства за възрастни,..

публикувано на 13.12.18 в 16:02