Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Икономисти: Алтернативи на БДЖ има и те са много по-ефективни и ефикасни

Снимка: Радио ВИДИН


Най-добрият вариант е тези 5% от пенсионната вноска да останат на лично ползване на всеки един от нас, на индивидуална база, защото виждаме, че ако те спестяват в депозит, ще имат по-висока доходност от частните пенсионни фондове. Индивидуалното опериране с парите може да доведе до по-висока доходност. Реално дебатът може да ни отведе до там, че тези 5% трябва да си останат  при нас и всеки от нас да може да оперира сам със своите средства, каза икономистът Владимир Сиркаров в интервю за предаването „Конструкция“.

По отношение на БДЖ, Сиркаров заяви: БДЖ се финансира с аргумента, че това е социална институция, тъй като имало региони, където алтернативи на този тип транспорт не могат да се осъществят и има хора, които ще останат без транспорт. Алтернативи има и със сигурност ще се намерят и те ще бъдат много по-ефективни и ефикасни и хората, които са в това положение, ще бъдат по-доволни и от гледна точка на цена, но и от гледна точка на качество.

Икономистът Кузман Илиев посочи, че има лоши тенденции, свързани с неефективността и липсата на ясни приоритети за реформи: Писна да се говори за реформи за нещо, което не работи, а именно пенсионната система, при която дори да има опити за реформи, то  е прекършен. Очевидно, че няма никаква воля за смели икономически реформи, които да направят така, че дори да се запазят добри и положителни идеи. Това е финансова пирамида, при която някой поема ангажимент, в случая Държавното обществено осигуряване, да изплаща едни пенсии, втора пенсия да се изплаща от частни пенсионни фондове. Този ангажимент е поет от хора, които се осигуряват и след време, имайки предвид демографската картина и всички колективни фактори, ще получават една нищожна част от това, което днес внасят в системата, ако тя все още съществува. Т.е. ние виждаме неефективната държава, която продължава да харчи, вече години наред харчи повече, отколкото взема от данъци. Аз не предвиждам нищо добро.

Във връзка със ситуацията около БДЖ, Илиев посочи, че държавните фирми също да подвластни на логиката на пазара, на предлагането и търсенето: Самият факт, че те имат загуба, че това предприятие не е ефективно и ефикасно, показва, че ресурсът се използва много неправилно. БДЖ се превръща в един инструмент за правене на социална политика, а не на ефективен и ефикасен превоз.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна