Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В МРРБ ще има среща за правилата за създаване на бус ленти

В "Червената къща" в София ще се проведе дебат как може да живеем в по-красив и зелен град

| обновено на 30.06.15 в 11:47
Снимка: БГНЕС


Във вторник ще се състои специална среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за координация на промените в наредбата, определяща условията за обособяване на бус лентите. Основната цел е да се регламентират правила, според които и в по-малките градове в България да могат да се създадат такива ленти. Това обясни в предаването "Хоризонт до обед" Гергин Борисов, който е администратор в интернет инициативата "Спаси София":

Надяваме се да дойде краят на закъснението на градския транспорт. Изпратихме жалба до Министерството на регионалното развитие, в която описахме, че задръстването много пречи на градския транспорт. Липсата на бус ленти и адекватни правила за  тяхното регламентиране е основната причина той да е в задръстванията. Министър Лиляна Павлова пое инициативата за среща с наши представители, които представиха пред министерството проблема с липсата на приоритет на градския транспорт на улицата. Стигна се до предложения за нови правила за регламентиране, които са адекватни за България.

Според Борисов настоящата наредба не дава възможност на общините сами да издават наредби според специфичните им нужди:

Наредбата, която действа в момента, изисква същите условия за регламентиране на бус лента както в град Сеул, който е с население от 11 млн. души и има 9 хил. автобуса. Това е наредба от 2004 година и както се сещате няма град в България, който да наподоби трафика на Сеул, камо ли пък град като Плевен и Русе. Новите предложения, които отправихме, а министерството прие и Столичната община потвърди, позволяват бус ленти да се регламентират не само в София и Варна, където вече съществуват, а и в Плевен, Стара Загора, Русе и Бургас.

Предложенията са в посока на намаляване на критериите, които наредбата изисква, за да може да се създаде бус лента, обясни той:

Единствените булеварди, които отговарят на тези изисквания, са във Варна – един и в София – три. Това е крайно недостатъчно. Новите изисквания, които предстои да се разискват с министерството, са да има 15 коли на градския транспорт на час в посока, на пътища с две или повече ленти, а широчината на бус лентата трябва да е минимум 3 метра. Това позволява и на малки градове да регламентират бус лента, ако имат нужда. 

В центърът за култура и дебат „Червената къща“ във вторник ще се проведе третата дискусия за това в какъв град искаме да живеем. Коментарите ще бъдат фокусирани върху възможностите за по-чист и добър градски транспорт, както и върху развитието на зелените идеи. В рамките на дискусията организаторите ѝ събират на едно място общинските институции и активните граждани, за да може да се проведе пълноценен диалог, обясни един от организаторите на форума Стефан Кръстев:

София е замислена като зелен град, обясни той: Има много нови строежи и ремонти на пътните артерии, което е в услуга на хората, но въпросът е дали можем да постигнем представителност на всички интереси и тези, които искат да има повече зеленина и спокойствие и да не бъдат жертвани на автомобилния трафик, например.

София е замислена като град, в който зелените пространства са ключови, а, за съжаление, бързото развитие на града в последните години е за сметка на тези пространства. Това обаче може да не бъде така. Хората, които сме поканили, ще представят много конкретни идеи за това как си представят интелигентните градски политики. Ще бъдат представени мерки като интелигентни светофари и настилки, които намаляват запрашаването на въздуха, както и начини, по които гласът на гражданите да бъде  чуван регулярно при вземането на решения по отношение на гражданските политики.


Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени