Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шийла Стивънсън, Славомир Мрожек, Константин Илиев, Майкъл Уол и Ингмар Бергман в 0.15 часа

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова
След колекцията от класически български романи във ваканционния нощен репертоар на  програма „Христо Ботев“ Радиотеатърът предлага  седмица на съвременни драматурзи. Очаква ви комбинация от 5 заглавия, представящи различни жанрове, истории, национални литератури, режисьорски интерпретации и актьорски изпълнения.

Понеделник, 6 юли, в 0.15 часа.
„Пет мълчания“ („Five Kinds of Silence“) от Шийла Стивънсън е оригинална радиопиеса , написана през 1996 г и поставена и излъчена най-напред от БиБиСи.  Историята следи реално случило се събитие в началото на 90-те години в северна Англия, реално случило се убийство. Контролът, доминирането, управлението и насилието са главни теми в пиесата, която получи наградата на писателската Гилдия на Великобритания през 1996 и наградата Сони през 1997 г. Как отношенията на детето към родителите му очертава неговите бъдещи идеи за отношенията между хората изобщо и бъдещето на собствените му отношения. Продукцията на радиотеатъра е осъществена със съдействието на Британския съвет през 2001 г . Преводът е на Искра Николова. Режисьор: Здравко Митков.

Вторник, 6 юли, в 0.15 часа. 
„Кланица“ („Rzeźnia“, „The Slaughterhouse“) от Славомир Мрожек е радио версия на спектакъла на режисьора Николай Ламбрев в театър Сфумато. Пиесата „Кланица“ е написана през 1971г. Във фонда на Радиотеатъра има няколко пиеси на Славомир Мрожек -  „Мъченичеството на Пьотър О, Хей“, „Карол“, „В открито море“ и „Летен ден“. Нашата „Кланица“ е най-новата постановка върху текст на Мрожек – от 2013 г., с участието на Веселин Мезеклиев, Михаил Петров, Савина Бързева, Александър Алексич. В интервю, направено с Мрожек по време на Литературния Фестивал в Рейкявик през 2000 г., на въпроса как приема определението „логически абсурд“ като определение на творчеството му, той отговаря:Това не е самата истина, но го знам наизуст. Няма да протестирам, но мисля, че тази теория по-скоро опростява нещата. Тя е на един стар професор, полски професор на моята възраст. Ние всички сме вече много стари. Но въпреки това може би все още не съм съвсем умрял, след като мога да усетя колко всъщност е скучно това определение“.

Сряда, 7 юли, в 0.15 часа.
„Нирвана“ от Константин Илиев е написана през 1982 година. Първата постановка е на Леон Даниел в Драматичен театър „Сълза и смях“ през 1983 с участието на Цветана Манева и Марин Янев. Нашата продукция е запис на постановката  на Народния театър „Иван Вазов“ от 1994г с режисьор Маргарита Младенова и с участието на Владимир Пенев и Албена Георгиева и беше осъществена през 2004 г. Сюжетът на „Нирвана“ е изграден върху документален материал за взаимоотношенията между Пейо Яворов и съпругата му Лора Каравелова. Пиесата е преведена е на английски, френски, немски, руски и македонски и е поставена в 14 български театри, в Театър 121в Москва и в театър Riverside Studios в Лондон.  „Константин Илиев цял живот пише едно произведение – дълго произведение с "продължение” – и то е, както при повечето сериозни писатели, човешката комедия на времето, в което живеем.“ Леон Даниел

Четвъртък, 9 юли, в 0.15 часа.
„Епизод заснет в Хирошима“ („Hiroshima – The Movie“)  от Майкъл Уол е радиопиеса, написана за БиБиСи и получила награда Сони и наградата Джилс Купър през 1985г. Майкъл Уол е автор на повече от 40 пиеси, повечето от които са написани оригинално за радио, а след това са поставени на сцена.  Българската постановка е режисирана от Антони Дончев с участието на Атанас Атанасов, Стойо Мирков, Ани Бакалова, Йоанна Буковска, Георги Тодоров, Тео Юруков и други.

Петък, 10 юли, в 0.15 часа
„Градът“ ("The City") от Ингмар Бергман  е най-старият запис през тази седмица. Постановката на режисьора Асен Шопов е направена през 1978 г. с участието на Коста Цонев, Маргарита Дупаринова, Стефан Данаилов, Меглена Караламбова, Васил Димитров, Стоян Гъдев, Петър Гюров. Оригиналната радиопиеса „Градът“ Бергман създава през 1951 г. заедно с още поредица от радиопиеси. Изобщо интересът на Бергман към радиодраматургията и като автор, и като режисьор е изключително последователен. Последните радиопостановки на Бергман са от 2003 и 2004 г.  


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна
MüzikPsj:$e">  ʑНай-четени