ЮНЕСКО: Учебниците в развиващите се страни са пълни с примери за сексизъм
публикувано на 08.03.16 в 16:54
Учебниците в развиващите се страни са пълни с примери за сексизъм, а тези отрицателни стереотипи подкопават образованието, което получават момичетата, твърди ЮНЕСКО. Не е достатъчно само да осигурим образование както на момчетата, така и на момичетата, а е важно също какво се преподава, заяви по случай Международния ден на жената директорът на женската организация в ООН Фумзиле Нгука.
Има доказателства, че жените и момичетата са от решаващо значение в намирането и прилагането на трайни решения на проблеми като бедност, неравенство и възстановяване от конфликти. Те са на фронтовата линия със световните предизвикателства като промените в климата.
В доклада на организацията се посочват примери как в учебниците мъжете са представяни като бизнес лидери, продавачи, инженери, учени и политици, докато ролите на жените обикновено са на домакини или майки. Само един на всеки двайсет примера в учебниците, най-вече в тези по математика и природните науки, е с жена.
Политологът от Исландия Силджа Омарсдотир предлага интересна инициатива, с която да бъде обърната тенденцията - поне за ден жените да имат правото да говорят първи.
Идеята ми е на всички срещи, семинари и конференции мъжете да не могат да говорят преди да чуят мнението на жена по даден въпрос. Струва ми се, че жените изчакват преди да заговорят, вероятно, за да имат време да обмислят нещата. Ако пробваме идеята, ще спрем цикъла, в който гласът на жената не се чува.
ЮНЕСКО посочва още, че половин милиард жени в света не могат да четат, което е две трети от общия брой на неграмотните хора.