Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Магията на кафето в кафе-индустрията на САЩ - репортерски поглед

Кариса Бендур
Снимка: Младен Петков

Кафе-индустрията в Америка възлиза на десетки милиарди долари и показателите за бъдещето са добри. Освен познатите големи вериги, по улиците вече могат да се видят малки независими, бутикови кафета. Назад във времето подобни места са били социализиращи и самото пиене на кафе сякаш е оставало на заден план. Отскоро обаче има тенденция клиентите да идват специално заради напитката. Някои потребители се интересуват от историята на продукта – при какви условия се произвежда кафето, както и дали захарта идва от местен производител.

Кариса Бендур, която работи в „Уан Лайн Кофи“ в Кълъмбъс, Охайо, разказва:

Обичам хората, обичам и кафето - в тази последователност. Когато съм зад бара чувам толкова много истории от целия свят. Историите идват от всякакви хора и са толкова пъстри и автентични. Радвам се, че съм част от това преживяване. В същото време обичам кафето. Страстно се интересувам от изкуството и науката, която се крие зад направата на едно кафе.

Мик Еванс, съсобственик и директор „продажби“ на „Уан Лайн Кофи“ твърди, че сме свидетели на покачване в образоваността на потребителите, което е следствие на неформалните разговори между клиентите и бариста, който приготвя кафето им.

Кариса Бендур споделя и други свои наблюсдения за посетителите и любителите на ароматната напитка:

Има такива, които идват на първа среща, бизнесмени, които се борят с важни крайни срокове, студенти, които учат тук с часове, поети и онези замислени, философски настроени хора, които стоят до прозореца с часове, пият своето макиато и пишат.

Мик Еванс смята, че добрият барист трябва да е приятелски настроен и общителен и трябва да умее да си говори с всякакви хора:

Освен това трябва да сте педантичен спрямо най-малките детайли, свързани с правенето на кафе, както и да разбирате какво се случва в по-общ план, какво означава да сте част от голяма индустрия с най-разнообразни стъпала по веригата. Всичко това обаче, няма да има никакво значение, ако не сте накарали клиентът да се почувства добре.

Моите изисквания към кафето, което сервирах ставаха все по-големи. В крайна сметка осъзнах, че не мога да открия онази среда, в която да изпитвам истинска гордост, освен ако не я създам аз. Казах си, че съм готов да поема инициативата, защото знам точно какво искам да постигна.

Преди да се отдаде на кафето, Мик е бил просто фотограф, който се нуждаел от пари.

Започнах да се занимавам с фотография. Работата в кафене беше добър вариант за допълнителни доходи. Първо работих почасово. Винаги изпитвах удоволствие от кафето, но нямах представа колко голяма всъщност бе тази индустрия или колко динамична и вълнуваща може да бъде. По време на работата си в кафене установих, че това е нещо вълнуващо и няма как да се откъсна. Преходът беше много бърз. От почасова работа за малко повече пари до констатацията, че искам това да бъде заниманието ми отсега нататък.

И малко далечен презокеански привкус на кафе, описан от Кариса Бендур:

Хъни лате е една от запазените ни марки. Аз отговарям за направата на сместа към кафето. В основата има мед от портокалов цвят, който се добива в северната част на Охайо. Използваме и био кафява захар, градински чай (от близкия до нас магазин за подправки), както и кора от  грейпфрут. Смесваме всичко това и така се получава меденият ни сироп.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна