Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Здравко Лазаров: Вероятно е прецедент да дирижираш по време на преврат

Снимка: wikipedia.org

Спектакълът започна прекрасно и без сценичен стрес, докато не дойде второто действие. Изведнъж започна суматоха сред оркестъра. Един диригент не обича подобни несигурни ситуации, но разбрах, че нещо става, защото лицата на хората излъчваха разнополюсни емоции и чувства. Това разказа в предаването "Хоризонт до обед" диригентът Здравко Лазаров, който е дирижирал „Отвличане от сарая“ на Моцарт по време на опита за преврат в Истанбул. Лазаров, който е диригент в Държавната опера и балет в Измир и е работил и в Операта в Истанбул, нарече това силен и тревожен момент.

Спектакълът е бил представен в рамките на ежегодния фестивал на оперното и балетното изкуство в Истанбул. Това заглавие присъства често в репертоара на фестивала, но се изпълнява на открито, в автентичната атмосфера на двореца „Топкапъ“. Обикновено спектакълът се играе по два пъти, а вечерта на преврата съвпада с второто представление. Здравко Лазаров си спомни как музикантите са научили новината:

В един отрязък, в който на сцената имаше говорен диалог, концерт-майсторката дойде и ми каза на ухото какво всъщност става. Казах й „Трябва да докараме действието до края“, а в официалния антракт ще се вземе някакво решение. Това, което ме изуми, е, че заради географията на пространството, можех да виждам зад сцената какво се случва. Всички реквизитори и сценични работници -  в хаос, с мобилни телефони. Всичко приключи.

Трудното започна след това. Наближаваше 12. Военните бяха обявили вечерен час. Мостовете бяха затворени. Метрото под Босфора – също. Спектакълът е в европейската част, а хотелите ни – в азиатската. Слязохме пеш до пристанището и може би успяхме да хванем последното корабче. Улиците бяха почти празни.

От своя страна младият уличен музикант с артистичен псевдоним Цезар, който бе гост на фестивала „Банско Бийт“, сподели пред "Хоризонт" за разликата при свиренето в концертна зала или клуб, на улицата има всякакви хора, които се спират да слушат, а това е много ценно и докосва всички. Майсторът на тромбона и импровизацията обясни, че политиката за него не е толкова важна, а младите хора и артистите трябва да се събират и да се концентират върху други важни неща извън негативните фокуси, които се получават в обществото:

Част от работата на младите артисти е да пренасят прекрасни неща в живота на хората и така да им помагат. Цялото разделение, което ни влияе, поражда насилието, което трябва да превъзмогнем. Младите артисти трябва да будят хората, да им покажат, че разделението не е отговор. На малки и големи групи, навън, на улицата, те просто трябва да бъдат заедно.

Улицата ми дава много свобода. В Берлин е много спокойно и се чувствам сигурен, каза още уличният музикант, запитан дали по време на размирни събития и атентати улицата е най-доброто място за изява на търсещия ум.


Двете гледни точки към изкуството и политиката чуйте от звуковите файлове.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна