Чакаме официално задание. Ние сме търговско дружество с преобладаващо държавно участие и ще изпълним тази задача. Просто чакаме техническо задание, сключваме договора и изпълняваме задачата. Това не е любителска работа, в която да седнем и да чертаем квадратчета по картата, това е високопрофесионална и трудна работа, която, ако ни се възложи официално, ще я изпълним.
Районирането трябва да бъде изпълнено по обективни критерии, за да бъдат съмненията в честността му минимални. Няма как те да бъдат елиминирани обаче, тъй като още от началото на 19-и век, когато е въведен инструментът, той е бил използван за даване на предимство на дадени партии. Има и обективни пречки пред въвеждането на районирането:
Основната пречка са неточните данни. Има много голямо движение на населението. Не знаем колко души се намират в съответните населени места. Не знаем каква част от тях са хората над 18 години – избирателите. Тези прочути 1 000 000 фантома е разликата между избирателите по списък и наличните в страната. Тяхното наличие може допълнително да изкриви резултатите. Фантомите се чистят лесно – с активна регистрация. Лично аз смятам, че френският модел е най-добрият – те редовно си чистят фантомите по този начин. Процедурата може да се извършва онлайн. Няма обаче политическа воля.
Аз не виждам как до края на 2017-а можем да свършим активната регистрация. Трябва технологично време, заяви Константинов и обясни, че "фантомите" са българите, които са регистрирани у нас, но живеят в чужбина.
Константинов отчете, че специалистите по конституционно право не са единодушни за възможността да бъде създаден избирателен район "чужбина" при чисто пропорционална изборна система, тъй като това не е българска територия. Утвърдена в света практиката е гласуването по пощата, но тази система дава дефекти поради невъзможността да се предотвратят манипулации.
Интервюто на Веселина Миланова с проф. Михаил Константинов можете да чуете от звуковия файл.