Новият проектозакон за мерките срещу пране на пари се приема сега, защото през 2015-а е приета нова европейска директива. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" Любен Панов – директор на Българския център за нестопанско право, по повод проекта, който предизвика недоволство сред неправителствени организации у нас, някои от които вече предложиха конкретни и промени в него. Панов обясни:
Предвижда се юридическите лица с нестопанска цел да бъдат задължени, наравно с кредитни институции, пенсионноосигурителни дружества и застрахователи, да правят комплексна оценка на всички свои клиенти. Това са големи категории фирми и компании, през които преминават големи обеми финансови средства, за които специално в директивата е предвидено да проверяват своите клиенти по-внимателно. В тази директива обаче юридическите лица с нестопанска цел въобще не са включени.
Какво означава това? Това означава всеки път, когато някой преведе някакви средства, общо взето, неправителствената организация трябва да определи... Ако това е физическо лице – да определи кое е това лице и да снима копие на личната карта на лицето. Ако е фирма или неправителствена организация в България или в чужбина, организацията трябва да определи каква е тази структура, как е регистрирана, кой е действителният собственик на тази компания и след това кой е представляващият, и на него също да му се направи копие на личната карта. Отделно от това трябва да се провери произходът на средствата! Има и още няколко други допълнителни задължения. Ако сега сравним една банка, която има няколко хиляди служители, и една неправителствена организация, която в повечето случаи няма никакви служители и се състои от група приятели, които искат да правят нещо, сами виждате как на практика това е невъзможно.
Панов коментира, че европейски доклад от 2013 г. констатира, че при над 1000 проверки на организации у нас са били констатирани 6 нарушения – и то несвързани с пране на пари, а с неспазване на административни изисквания на закона:
На база на тази публично достъпна информация, няма доказателства, че има повишен риск, всички неправителствени организации да представляват опасност.
Според Панов ефектът от предложения законопроект би бил още една административна пречка пред желанието на хората да се сдружават във формални граждански организации:
Ако има групи, организации специфични, които носят по-висок риск, да, тогава има логика те да бъдат специални и към този тип организации, или към тези групи организации, да има по-стриктни изисквания, но не всички фирми да са длъжни да правят това, което всички неправителствени организации са длъжни да правят.
Срокът за обществени консултации на законопроекта е до 6 юни. Очаква се от неправителствения сектор да внесат в срок становището си.