Eмисия новини
от 23.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Георги Свиленски: По пътищата на страна има много капани за шофьорите

Промените в Закона за движение по пътищата влизат в ресорните комисии в НС

Станислав Иванов: Към МРРБ ще има нова институция, занимаваща се със знаците, пътищата и пътните настилки

Снимка: БГНЕС

Растящият брой на пътните инциденти е основната причина за внасянето на промени в Закона за движение по пътищата. ГЕРБ има идея този закон да бъде разделен на три изцяло нови закона. На срещата при премиера Бойко Борисов миналата събота бяха набелязани три основни проблема, каза в "Преди всички" Станислав Иванов от ГЕРБ, заместник-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и уточни какви промени са наложителни:

Това е знакът преди видеокамерите, за наркотичните вещества и отмяната на едно тълкувание, което касае присъствието или неприсъствието на контролния орган по пътищата, когато се издава електронен фиш, но това е малко по-специфично.

Георги Свиленски от "БСП за България", заместник-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, подчерта в "Преди всички", че първото най-важно нещо е да се правят закони, които да са устойчиви и законодателният процес да е стабилен. Според него по пътищата на страна има много капани за шофьорите:

Ние, премахвайки знака за предупреждение, че се измерва скоростта и се записва, практически ще вкараме много български шофьори в т.нар. "капан", където при добър, хубав, междуселищен път с ограничение 50 км/ч, или някаква табела за населено място, което обаче е на 500 метра от пътя, ще направи много български граждани нарушители и то с големи скорости. Затова, когато правим тази промяна, много е важно да дадем сигнал към институциите, отговарящи за знаковото стопанство да направят пълен преглед на всички знаци, на всички отсечки къде, каква скорост е предвидена, за да не изпадат българските шофьори в неприятна ситуация.

Ще има изцяло нова институция към МРРБ, която ще се занимава със знаците, с пътищата, с пътните настилки, с тяхното състояние, както и с това дали знаците са правилно или неправилно поставени, подчерта Станислав Иванов. Камерите в автомобилите, които заснемат контролните органи на пътя, по какъв начин те осъществяват този контрол, по какъв начин се води разговора между контролните органи и шофьорите, остават. Тези автомобили ще бъдат със специални знаци, че има видеоконтрол, заяви още Иванов:

Не само това, ами и задължаваме контролът да се осъществява само в обхвата на видеонаблюдението – ще бъдат заснемани с видео и ще бъдат записвани са аудиозапис. Това е към контролните органи. Ще бъдат премахнати знаците, които са преди мобилните и стационарните камери, но там нямаме контролен орган, там имаме само запис на нарушението, което е скоростта. В момента по пътищата има над 150 камери, които прекрасно записват.

Въпросът, който стои пред комисиите и който трябва да бъде изяснен е дали с въвеждането на промените не се нарушава конституционното право на всеки човек да не бъде записват, фотографиран и заснеман, освен в случая, когато става въпрос за предотвратяване на престъпление.

Промените в Закона за движение по пътищата влизат днес за обсъждане и гласуване във водещите ресорни комисии.

Подробностите можете да чуете в интервюто на Силвия Великова с Георги Свиленски и Станислав Иванов от звуковия файл.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.