Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Любомир Миков изследва ключови джамии и месджиди в България

Месджидите са по-малки джамии – обикновено в махалите, селата и междуселските пространства. В месджидите не се правят петъчна молитва и молитва по време на байрамите. Там няма длъжностни лица като в джамиите – имами, хатиби и мюезини. Това разказа в предаването "Хоризонт до обед" проф. Любомир Миков, автор на изследването "Джамии и месджиди в България – интериор, екстериор, декорация", издание на Института за етнология и фолклористика с Етнографския музей към БАН.
Снимка

Чисто функционално може да се направи паралел между месджида и параклиса, допълни Миков. Той разказа още, че има и специални съоръжения – намазгях, които представляват джамия на открито, без покрив и само с една стена. Емблематичната Римска стена в столичния квартал "Лозенец", наричана така поради невежество и незнание, е точно такъв намазгях от 16-и век, даде пример Миков:

Много голямо византийско влияние има в начина на градеж, но михрабната ниша в тази стена е много сигурно указание, че става дума за намазгях.

В Североизточна България около град Суворово има запазени няколко обекта, които представляват съчетание между намазгях и чешма.

Михраб от Самоков

По времето на Мохамед михрабът не е съществувал. Тогава при въвеждането на новата религия са засвидетелствали вярата си пред копие, забито в пясъка на пустинята, уточни специалистът:

Така че копието се явява първообраз на михрабната ниша. След смъртта му вече започват да се градят джамийски храмове, започва и изграждането на михрабната ниша. Първата михрабна ниша е била стаята, в която е бил погребан в джамията в Медина. Но михрабната ниша в арабската джамия е много различна от михрабната ниша в османската архитектура.

Дървеното минаре в село Мугла например е уникално, защото като артефакт съчетава арабски и османски традиции. Това е много интересен случай, коментира проф. Миков, анализирайки ключови елементи от османските храмове.


Михлаб д копие, с.Врани кон

Сред джамиите в България има представители на всички периоди на османската архитектура. Изследването за първи път разглежда комплексно темите за интериорното устройство на джамиите, тяхната екстериорна специфика и архитектурния им декор. Това е първото по рода си мащабно проучване на подбрани 88 джамии и молитвени места в България. 321 цветни илюстрации онагледяват текстовия материал. Документирани и анализирани са само стари молитвени сгради, строени до края на 19-и век и началото на 20-и век.


Проф. Любомир Миков има повече от 30-годишен опит в изследването исляма, османската архитектура в България и на Балканите. Преподава в Нов български университет и Националната художествена академия.

Интервюто е част от поредицата на предаването "Религиозни храмове и свещени места".

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна