Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Еленко Божков: Пътят е оскъпил "Цанков камък"

Снимка: БГНЕС
Тези, които подават жалбата за язовир "Цанков камък", са далеч от темата като информация и експертиза. Това каза в предаването "12+4" експертът и бивш член на Комисията за енергийно и водно регулиране Еленко Божков:

За да се доближа максимално до понятийния апарат и инструментариум на тези, които са внесли жалбата, ще кажа, че не е достатъчно да си видял апарат за електрошок или гинекологичен стол, за да имаш претенции да бъдеш психиатър или гинеколог. Т.е. много са далече и информационно, и като експертиза, и квалификация тези, които подават жалбата, за да може да се разбере нещо, а още по-малко, за да може прокуратурата или тези, които ще се занимават, да могат да си съставят някакво мнение за това изобщо какво се случва.

Какво разбирам аз от цялата работа? Разбирам, че след 7-годишна експлоатация се налага проверка, правила, вътрешни, а вероятно и договор, на дъното на язовирната част. Там още при изграждането и при проектирането на проекта се знае, че заради една река, която върви по дъното на язовира и на която е трябвало да се извършват противофилтрационни мероприятия, е трябвало тези противофилтрационни мероприятия, състоящи се в изграждане на мембрана, на пръскан бетон и на инжекционни завеси, да се защити самото дъно от тези неща. Всички тези мероприятия са извършени и сега се прави преглед на най-деликатното от тях – геомембраната. 

Според Божков централата няма чак такова значение за енергетиката у нас и ползите са по-скоро социални и за контрол на речните разливи: 

Непрекъснато се говори за това, че обектът има електроенергийно значение.Твърдението им, първо, че централата е 80 мегавата, е невярно, тя е с 86 мегавата инсталирана мощност. Не представлява кой знае какъв интерес от електроенергийна гледна точка като базова мощност, тя има значение като върхова мощност, че освен това има още почти 2 мегавата, които са разположени на екологичния минимум.

Еленко Божков обясни и какво е оскъпило проекта:

И много важно нещо – това е защо принципно се е оскъпил този проект. Значи, излиза и се вижда, че проектът се оскъпява особено от изграждането на един път, който е в участъка Смолян – Стамболийски, т.е. участъкът Девин – Михалково, 21 километра. Това е един сериозен дефект, бих казал, на целия проект, изграждането на този път и начинът, по който е изграден. Освен това той не е в активите на НЕК, "виси" на НЕК като финансиране. Освен това никой не ще този път да го експлоатира и да го стопанисва.

Според експерта правителството трябва да вземе решение за стопанисване на пътя, но това не трябва да бъде НЕК.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна