Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо има недостиг на ресурсни учители

Снимка: БГНЕС

Националната асоциация на ресурсните учители отдавна обсъжда проблемите с недостига на ресурсни учители, но те не са изненадващи. Големият проблем е, че за такива специалисти липсват на пазара на труда като цяло. Това обясни в "Хоризонт до обед" Калоян Дамянов, председател на Националната асоциация на ресурсните учители – НАРУ и директор на Регионалния център София-град.

Те бяха за нас очаквани с оглед на завеждането на приобщаващо образование в българската образователна система. Според тази концепция всяко едно българско училище и детска градина трябва да може да осигури подкрепа от ресурсни учители за деца и ученици със специални образователни потребности. Този път осигуряването става или от самото училище, или детска градина, или при невъзможност от такава, от нашите регионални центрове, и всъщност, тъй като това увеличи изключително много потребността от ресурсни учители, на практика това доведе до състоянието, в което сме в момента - че все още не можем да отговорим на нуждите на децата със специални образователни потребности. След като бъде направена оценка на потребностите на децата в детската градина или в училището, за него се определя ресурсен учител, но, овен за това дете, ресурсният учител се определя и за още десет, и когато тези часове се разделят между ресурсните учители, оказва се, че те трябва да работят много малко време с детето - седмично за час, час и половина, което е крайно недостатъчно. За да се разреши този проблем, трябва да се назначат допълнително ресурсни учители, но тук изниква един много важен проблем - нямаме достатъчно такива специалисти като цяло на пазара на труда, тоест, ние и да искаме да назначим такива, няма достатъчно хора, които биха могли да започнат такава работа, защото това опира до подготовката на педагогическите специалисти в българските университети и всъщност още от там започва недостигът на такива специалисти. 

Реформа в образователната система има и тя се случва, но пътят не е извървян до край, смята още Дамянов:

Реформа в образователната система има и тя се случва. Освен това преди десетина години не можеше и дума да става въобще за ресурсен учител в класната стая. Сега вече имаме около 1 500-1 600 ресурсни учители и ясно се вижда, че България  е една от малкото страни, които чисто нормативно е осигурила приобщаващо образование в училищата, но  не сме извървяли пътят до край, това трябва да се случи реално, с промяна. 

Още по темата можете да чуете в звуковия файл. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени