Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гражданска инициатива алармира за готвена "далавера" с гара "Пионер"

гара "Пионер"
Снимка: wikimapia


Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт изрази опасения за „далавера, подготвена за гара Пионер“. За предаването „Хоризонт до обед“ Веселин Кирев обясни, че казусът напомня станалото със „Софияленд“. "И двата обекта са обозначени с едни и същи индекс в Общия устройствен план на София – терен за спорт и атракции.

На паркинга на "Софияленд", след фалирането на компанията, се вдигнаха едни жилищни блокове. Имаме сериозното опасение, че това може да се случи и с гара „Пионер“, тъй като в новия проект за подробен устройствен план на Борисовата градина е записано, че там ще има атракционен комплекс, което много напомня на това, което стана със „Софияленд“. “Софияленд“ стартира през 2002 година, а през това време предназначението на терена е променено, така че да се допусне максимално високо застрояване“.

От инициативата са притеснени, че се предвижда отпадане на сигнатурата „за спорт и атракции“ в Закона и не е ясно с какво ще бъде заменена. Освен това на терена на гарата, дори според настоящото определение, могат да се появят два олимпийски басейна, но и общежития за спортуващите, допълни Кирев.

Гара „Пионер“ не се използва отдавна като гара, но е била част от околовръстната железница на София, чието строителството започва през 1912 година. Тя е опасвала София като пръстен от ж.к. „Захарна фабрика“ през „Красна поляна“, булевард Иван Гешов, „Хладилника“, „Борисовата градина“, гара "Пионер" и днешната "Арена Армеец". На гарата сега има строителна борса. Теренът е собственост на Националната компания „Железопътна инфраструктура“.

По данни на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, получени по Закона за достъп за обществена информация, приходите за последните 10 години са около 2 300 000 лева, разходите - 80 000 лв.

„Това е ясно, защото в момента там няма жп линии, а има единствено гарови постройки. На практика НК „ЖИ“ получава единствено наеми от строителната борса.  Данъчната оценка на активите и на цялата гара е малко под 2 милиона лева, докато продажната цена на подобни имоти в района надминава 25 милиона лева, тоест със сигурност имаме сериозно занижение“.

От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт се обявяват за използването на гарата в една градска железница за пътници. Тя може да превозва и пътници до  зала "Арена Армеец", тъй като трасето между гарата и спортната зала съществува, просто линията е премахната.  Това би облекчило трафика в София без да влиза в конфликт с метрото.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна